Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přebíhání kolejí v Pardubicích zmírní nová lávka, stvrdila smlouva

  8:15aktualizováno  8:15
Připravený projekt, dokumentace i podepsané klíčové smlouvy. Zdá se, že po desítkách let nebezpečného přebíhání mnoha kolejí na pardubickém nádraží se lidé z jižní části města dočkají nadchodu. Ten sice postaví Správa železniční dopravní cesty, ale bude patřit městu.

Lidé v Pardubicích si už po léta raději zkracují cestu na Duklu rovnou z nástupiště přes koleje.

Je středa krátce před 17. hodinou. U čtvrtého nástupiště brzdí rychlík Metropolitan od Prahy. Z jednoho vagonu vystupuje třicátník a šine si to k západnímu konci nástupiště. Pozorovateli je jasné, co bude následovat - hopsání přes koleje směr sídliště Dukla. Cedule s nápisy Zákaz vstupu a Vstup do kolejiště zakázán nechávají muže zcela v klidu. A stejně je to nejspíš i v jiné dny - za kolejemi má totiž zamknuté kolo.

Neuplyne ani deset minut a z druhé strany si to přes koleje zkracuje padesátník s jízdním kolem. Vzhledem k nadváze, pantoflím na nohou a těžkému nákladu nepůsobí mezi výhybkami právě hbitě. Nicméně rezignuje i na přece jen bezpečnější cestu ze čtvrtého nástupiště podchodem a přenese bicykl přes úplně všechny koleje rozlehlého nádraží. Nic na tom, že právě zdolal jednu z nejvíce frekventovaných tratí v zemi, po které každých pár minut jede vlak.

Fotogalerie

Jenže kde není žalobce, není ani soudce. Kolejiště málokdy někdo kontroluje. Jedna z mála kontrol se konala přesně před dvěma roky a její závěry nebyly překvapivé.

„Podle odhadů z kontroly v krajském městě přejde denně přes koleje asi stovka lidí. Mnoho lidí se dnes otočilo a šlo pryč, když vidělo policisty v uniformách. V Pardubicích se nám tam hodně pohybují kolaři. Tři lidé dostali pokutu na místě, jen malou částku. K tomu přistupujeme jen výjimečně, když mají sluchátka na uších nebo telefonují nebo se hádají a nejsou ochotní na pokutu přistoupit,“ uvedla v červnu 2016 koordinátorka bezpečnostní akce v Pardubicích Dana Rozová.

Oficiální trasa je o dva kilometry delší

Na druhou stranu se dá počínání lidí pochopit. Třeba pro obyvatele Dukly znamená přechod přes koleje poměrně znatelnou úsporu času. Po oficiální trase totiž musí ujít nebo ujet zhruba o dva kilometry více. Právě oni tak zřejmě nejvíce uvítají informaci, že nad kolejištěm v dohledné době vyroste nadchod.

„Lávka bude začínat na kraji nástupišť u budoucího terminálu B pro linkovou dopravu a vyústí v ulici K Vápence, tedy kousek od sídliště Dukla. Spojit tyto dvě lokality je více než nutné, většina lidí si totiž cestu ze sídliště zkracuje přes koleje, což není zrovna bezpečné. Lávka by pak měla být dlouhá přibližně 240 metrů a pro větší komfort cestujících na ní bude možné zakoupit jízdenky na vlak,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

První snahy o lávku jsou už pořádně zaprášené. Jejich symbolem je sedm zelených obřích pilířů, které se desítky let pnou nad kolejištěm, ale nikdy nesloužily zamýšlenému účelu. Až nyní se věci dávají do pohybu. Radní Pardubic totiž už schválili smlouvu o postoupení práv a povinností při stavbě lávky. Jejím podpisem se stavba oficiálně stává součástí projektu Modernizace železničního uzlu Pardubice a tím také investicí Správy železniční dopravní cesty. Práce by měly vypuknout už příští rok.

„Město mělo za úkol zpracovat dokumentaci do úrovně územního rozhodnutí na lávku spojující Palackého třídu s ulicí K Vápence a zároveň toto územní rozhodnutí získat. Po mnoha úpravách textu a vydání nového územního rozhodnutí daného změnou vzhledu lávky rada města schválila podobu smlouvy,“ uvedla Dvořáčková.

Ta je spokojená i s tím, že se městu podařilo prosadit lepší vzhled nadchodu dle návrhu opozičního zastupitele za Pardubáky architekta Milana Košaře. „Až bude rekonstrukce hotová, Správa železniční dopravní cesty předá lávku do majetku města s tím, že například navigační a informační systémy zůstanou v majetku SŽDC,“ dodala náměstkyně.

Radní města si také pochvalují, že jim vyšla spolupráce se SŽDC. Podle nich to není právě obvyklé. „Po desítkách let se nám povedlo propojit a dát dohromady dva důležité projekty. Jedním z nich je celková rekonstrukce železničního uzlu, kterou provádí stát, a druhým je právě lávka,“ řekl zastupitel a poslanec za ANO Martin Kolovratník.

„Spojení má dvě výhody. Práce a omezení na koridoru proběhnou zároveň. Z pohledu města také dojde k funkčnímu propojení obou městských částí kolem nádraží. Na severu bude spojeno přednádraží a autobusový terminál a na jihu naváže přímo na lávku budoucí parkovací dům,“ dodal Kolovratník.

Správa železniční dopravní cesty již má na rekonstrukci vlakového nádraží vysoutěženého projektanta. Vybrány byly sesterské firmy Sudop Praha a Sudop EU. Modernizace železničního uzlu má vyjít zhruba na čtyři miliardy korun. Přístup na nástupiště bude nově bezbariérový, přibude zde páté nástupiště a také budou vyměněny koleje.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Do Senátu se v Pardubickém kraji volí v obvodu č.50 - Svitavy a v obvodu č.44 - Chrudim, který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina. Druhé kolo senátních voleb proběhne 12. a 13. října v případě, že žádný kandidát nezíská nadpoloviční většinu v kole prvním.



Nejčtenější

Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední...

Nejlepšími dabéry jsou Olšovský a Vaňková, cenu má i Krampol

Ivana Vaňková a Lumír Olšovský získali v Přelouči na Pardubicku Cenu Františka...

Cenu za nejlepší výkon v dabingu si z Přelouče odvezli herečka Ivana Vaňková a herec Lumír Olšovský. Za celoživotní...



KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Při srážce pěti aut u Koclířova na I/35 zemřel člověk v nejmenším z nich

Nehoda u Koclířova na Svitavsku si vyžádala jeden lidský život.

Hlavní tah z východu Čech na Moravu ráno zablokovala tragická nehoda. Na silnici I/35 u Koclířova na Svitavsku se...

Otec je namol a nevím si s ním rady, volal opilý syn strážníkům

Ilustrační snímek

V pondělí zasahovali městští strážnici na pardubické Dukle. Volal jim osmnáctiletý mladík, že je se svým otcem v...

Další z rubriky

Hokejový klub Dynamo nyní prodávat nemůžeme, říká lídr Pardubáků Brendl

Náměstek František Brendl

Mezi lety 2010 a 2014 pracoval František Brendl jako náměstek primátorky Pardubic. Poslední čtyři naopak musel snášet...

Králíky mají nové muzeum. Historie celnictví zaujme pašovaným kontrabandem

Východočeský památník celnictví v Králíkách. Místopředseda Východočeského klubu...

Králíky mají novou expozici Východočeského památníku celnictví. V budově bývalého gymnázia ji na profesionální úrovni...

O senátní křeslo rozkročené mezi dvěma kraji bojují známá i dlouhá jména

Z billboardů promlouvá i známý trenér Martiny Sáblíkové a nyní i kandidát do...

Sázkové kanceláře před první kolem senátních voleb na Chrudimsku a v části Havlíčkobrodska nejvíce věří někdejšímu...

Najdete na iDNES.cz