Dlouhá fronta aut stála v pondělí především na příjezdu do Chrudimi na hlavní...

Dlouhá fronta aut stála v pondělí především na příjezdu do Chrudimi na hlavní silnici od Pardubic. Popojíždění čeká řidiče také ve směru od lihovaru ke křižovatce Na Bídě. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dopravní bypass Chrudimi je uzavřen. Auta stojí, kolony se prodloužily

  • 9
Projet Chrudimí ve špičce je obtížné vždy. Od pondělí je to ale zase o něco těžší. Kvůli stavbě obchvatu stavbaři uzavřeli na několik týdnů cestu z města do Ostřešan.

Řidiči v Chrudimi mohou jen pokukovat po budoucím obchvatu, jehož obří brázdu vyryly kolem města stavební stroje. Místo obchvatu jim dosud sloužila zadní cesta do Pardubic, jakýsi dopravní bypass, který chrání Chrudim před kolapsem. Ale ten je od pondělního rána uzavřen. Už delší čas je přitom uzavřena i výpadovka na Sobětuchy.

"Prosíme řidiče o trpělivost. Je to nepříjemnost, odhaduji, že čtvrtina vozidel využívala cestu do Pardubic právě přes Ostřešany, a nyní tudy nemohou jet," uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

To bylo hned v ulicích znát. Míru trpělivosti řidičů nyní testují prodloužené kolony před kruhovými objezdy, především u Bídy, ale též u plynáren. Řada řidičů v pondělí bezelstně zkoušela jet po staré silnici do Ostřešan, ta byla ale už ucpaná stavebními stroji a oni se před značkou zákaz vjezdu museli otáčet.

Objízdná trasa je vhodná spíše pro terénní vozy

Silnice na Ostřešany má být uzavřena šest týdnů, otevřít by se mohla na začátku srpna. To už ale budou řidiči do Ostřešan jezdit po nové silnici přes kruhový objezd, který v budoucnu bude sloužit i jako nájezd na obchvat.

Stavba obchvatu Chrudimi

Obchvat se skládá ze dvou staveb. Od Medlešic až po napojení na silnici I/37 za Slatiňany bude měřit 10 kilometrů 413 metrů. Rozpočet dosáhne cca 2,1 miliardy korun bez DPH. První část od Medlešic po výpadovku na Vysoké Mýto by měla fungovat příští rok. Pak by měla v roce 2016 následovat další etapa - obchvat Slatiňan. Na stavbu druhé etapy ovšem nejsou vykoupeny pozemky. Ředitelství silnic a dálnic čeká na novelu zákona, která by měla zvýšit výkupní ceny po jejich loňském snížení. Druhé čtení zákona je na programu schůze sněmovny právě dnes.

Pokud se chce někdo v dalších dnech ucpanému centru vyhnout, je nutné přiznat - tady je každá rada drahá. Jistou variantou je vracet se domů přes Ostřešany a Tuněchody, ale je to podstatně delší.

Další možností, jak se vyhnout pasti v Chrudimi, je sjet z hlavní silnice od Pardubic v Medlešicích a prokličkovat se po malých silničkách do chrudimské místní části Markovice. Pardubický kraj ovšem udržuje silnici (možná záměrně) v tak špatném stavu, že trasa je vhodná spíše pro terénní vozy.

"Je to tam trochu složitější, kdo cestu nezná, mohl by tam i zabloudit a skončit někde u Třibřich. Rozhodně bych tuto trasu nikomu nedoporučil," uvedl Trávníček.

Další zprávy jsou ale optimistické. Vše nasvědčuje tomu, že stavba první části obchvatu Chrudimi bude příští rok dokončena. Nově je postavený most nad budoucím obchvatem ve Vestci, buduje se i estakáda nad Chrudimkou. Peněz je dost.

"Pro rok 2014 jsou zajištěny finanční prostředky ve výši 514 milionů korun, které plně pokrývají potřeby stavby dle harmonogramu," uvedl ředitel pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Bohumil Vebr.

Na první část obchvatu by v ideálním případě měla v roce 2016 navázat stavba silnice od Kauflandu až za Slatiňany.