Na Kunětické hoře měl stát skokanský můstek. Ale soudruzi to vzdali

  19:54aktualizováno  19:54
K nejatraktivnějším částem výstavy "Nerealizovaná budoucnost" ve Státním okresním archivu Pardubice patří přiblížení snah našich nedávných předků o stavbu skokanského můstku na Kunětické hoře u Pardubic. Jediném pořádném "kopci" v jinak rovinaté nížině široko daleko.

Původní skokanský můstek na Kunětické hoře měl být o něco menší, než ukazuje montáž. Fotomontáž: Michal Klíma, MAFRA | foto: MAFRA

Při pěkném zimním počasí nezřídka pardubičtí lyžaři tesklivě pohlížejí na vzdálené vrcholy Krkonoš a Orlických hor, přitom ten nejbližší, Kunětická hora, je coby kamenem dohodil.

Není proto divu, že se před tři čtvrtě stoletím pokusili využít aspoň jeden její svah k lyžování, a to dokonce přímo k vybudování lyžařského můstku.

Unikátní kopec v rovině Polabí začal členy pardubického SKI klubu inspirovat už koncem třicátých let 20. století. Pro můstek vybrali severovýchodní hradní rondel.

Pohled na stráň budoucího můstku z východu.
Nákres lyžařského můstku.
Stráň Kunětické hory, na které začali předkové se stavbou skokanského můstku.

"Ač se to zdá z dnešního pohledu stěží uvěřitelné, k uskutečnění tohoto na první pohled absurdního záměru mnoho nechybělo. První konkrétní projekt můstku byl vypracován v září 1945 a na jaře roku 1947 byl zahájen proces jeho schvalování," řekla jedna ze dvou kurátorek výstavy Renata Klčová.

Tehdejší vlastník Kunětické hory, pardubický Muzejní spolek, se zprvu postavil jednoznačně proti stavbě, ale posléze pod tlakem některých ministerstev i kvůli nevybíravé kampani tisku ze svých pozic částečně ustoupil.

Dohodnutý kompromis výslovně zakazoval trvalé stavby a počítal pouze s terénními úpravami stráně rondelu k vytvoření nájezdové dráhy a urovnání prostoru doskočiště. Autoři návrhu počítali se skoky dlouhými okolo 20 metrů.

Budování můstku zastavili v roce 1952

"Práce zahájili v roce 1950 brigádníci z řad učňů národního podniku Průmstav. Na severním svahu rondelu je dodnes viditelná vyrytá brázda připravované nájezdové hrany můstku. Potom už se bohužel, ať už z klimatických důvodů, anebo kvůli atmosféře počátku padesátých let, ve stavbě můstku nepokračovalo," dodala Renata Klčová.

Budování můstku bylo zastaveno v roce 1952. Významný podíl na tomto rozhodnutí měly i klimaticky mírné zimy na přelomu čtyřicátých a padesátých let.

"A také dopad poúnorových změn na vůdčí osobnost pardubického lyžování a hlavního organizátora celého projektu, inženýra Ladislava France," uvádějí pořadatelé výstavy.

Poutavá výstava v sále pardubického archivu je věnovaná i mnoha dalším návrhům, vizím a projektům, které z nejrůznějších důvodů nebyly vůbec uskutečněny.

Patří mezi ně například stavba jaderné elektrárny, jejíž umístění u Opatovic nad Labem doporučili sovětští poradci. Anebo vybudování tramvajové trati spojující Pardubice se Sezemicemi. Výstava přináší i původní představu o podobě Polabin, Tyršových sadů anebo prostoru před pardubickým nádražím, který se teď má měnit (více o tom čtěte zde).

Zaujmou i bývalé územní plány Pardubic a představy o jejich stavebním, urbanistickém a dopravním rozvoji.

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Dvaaosmdesátiletá řidička převrátila „stodvacítku“ na střechu

Policisté vyčíslili škodu na Škodě 120L na deset tisíc korun.

Dvaaosmdesátiletá řidička nezvládla v úterý odpoledne řízení své škodovky u Kostěnic na Pardubicku. Pro těžce zraněnou...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

V městských firmách nesedíte na ozdobu, ukazuje trestní stíhání politikům

Policie zasahuje kvůli bombové hrozbě v budově pardubického magistrátu (10....

Kvůli podezřelému nákupu lesních pozemků městskou společností Služby města Pardubic v roce 2016 policie obvinila...

Při čelním střetu zemřeli dva lidé na okraji Pardubic, zřejmě nepřipoutaní

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Spolujezdec ze staršího BMW a řidič dalšího osobního vozu značky Kia zemřeli před šestou ranní v Doubravicích na okraji...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz