Dopravní uzel v oblasti u Parama čekají letos velké změny.

Dopravní uzel v oblasti u Parama čekají letos velké změny. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Řidičům i chodcům začaly potíže. Křižovatku u Parama omezí uzavírka

  • 15
Po dvou měsících klidu přichází pro tisíce řidičů první komplikace. Okolí stávající přetížené silnice I/37 u pardubického Parama čekají první dopravní omezení.

Motoristů se probíhající výstavba na dopravním uzlu u Parama, kudy vede tah na Hradec Králové a Chrudim, zatím žádným způsobem nedotkla, což se však od počátku května změní.

„V sobotu 2. května bude uzavřena nájezdová rampa ze směru od Hradce Králové na Chrudim. Toto dopravní omezení bude sloužit k přípravě podloží, zhotovení násypu a stavby mostního provizoria,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová s tím, že předpokládaný termín osazení provizoria je letos v říjnu.

Dvoupruhová jednosměrná silnice ve směru z Chrudimi bude nově sloužit pro oba směry. Řidiči, kteří pojedou od Hradce Králové, budou nasměrováni protisměrně na nadjezd přes železniční trať a původní trasou kolem areálu Paramo.

Žádné starosti až dosud nepocítili ani cestující městské hromadné dopravy, ale i pro ně mají silničáři nepříjemnou zprávu.

„Další omezení bude uzavření zastávky MHD u Parama ve směru od nadjezdu u závodiště k hlavnímu nádraží po pravé straně. Zastávka bude uzavřena rovněž od soboty. Ovšem až do konce roku 2016,“ sdělila Ledvinová.

Pyrotechnici prozkoumají podloží do hloubky 8 až 12 metrů

Zároveň stavba znepřístupní i stezku pro chodce a cyklisty, která spojuje Palackého třídu a ulici Pražskou. „Pohyb jízdních kol ani chodců na státní silnici nebude v tomto úseku možný. Obyvatelům Svítkova doporučujeme využít cestu do centra přes Duklu, obyvatelům lokality U Trojice pak trasu kolem čistírny odpadních vod, garáží a celního úřadu,“ uvedla mluvčí magistrátu Pavla Kosíková.

V prvních měsících této fáze rekonstrukce byl dříve zarostlý prostor vedle komunikace kompletně zbaven stromů a dalších dřevin. Ty zmizely z míst, na nichž by v roce 2017 měly vést nové pruhy rozšířené silnice.

Kromě kácení už si kolemjdoucí mohli všimnout i dalších výsledků prací, které se na kilometrové trase v minulých týdnech provedly. V době železniční výluky stihli stavbaři vybudovat nový provizorní železniční přejezd, položit základy patek stožárů trakčního vedení či zkrátit jednu ze slepých kolejí v prostoru pardubického nádraží.

Změny doznalo i prostředí, kde politici, zástupci státu a firem poklepávali počátkem března na základní kámen. Samotný pamětní kus žuly se přesunul k cyklostezce vedle nadjezdu u závodiště, která vznikla už při první etapě přestavby křižovatky. Na počátku úseku u příjezdu od Chrudimi je pak umístěná informační tabule.

V původním prostoru vedle obchodu Lidl, kde se konalo slavnostní zahájení, jsou vyvrtané základy dalších objektů stavby za 368 milionů korun. ŘSD slibuje, že čilý ruch by měl být vidět i v následujícím období.

„V nejbližších měsících provedeme z hlavních stavebních objektů založení opěrné zdi v místě budoucího násypu nové komunikace, provizorní přeložku vodovodu a dílčí přeložky inženýrských sítí,“ vyjmenovala seznam nadcházejících prací Ledvinová.

Stavební firmy rovněž využijí železniční výluku, při níž postaví nové stožáry vedení nad železniční tratí vedoucí z Pardubic do Hradce Králové. „Tato výluka je plánovaná na konci května během nočních hodin,“ řekla Ledvinová.

Současně s odstraňováním zeleně se v místech budoucí čtyřproudé silnice pohybovali od počátku výstavby i pyrotechnici, kteří pátrali po možné nevybuchlé munici z druhé světové války.

„V první fázi nebyla zjištěna žádná případná ložiska nálezu nevybuchlé munice. Lokalitu pyrotechnik prošel s detektorem, našel jen kusy starého železného odpadu, nic nebezpečného. Neříkám, že se něco nemůže objevit v budoucnu, tento plošný průzkum byl do hloubky čtyř metrů, při založení pilotů, mostů a všech přeložek se bude aktualizovat,“ uvedl Stanislav Král z úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD.

Celkově bude nutné prozkoumat podloží do hloubky osmi až dvanácti metrů. Pro případ nálezu leteckých pum byly připravené evakuační plány, které by se týkaly obyvatel z okruhu až do 1 100 metrů, což by se mohlo dotknout několika tisíc lidí. Vzhledem k dalším plánovaným etapám průzkumu si obyvatelé definitivně oddechnout zatím nemohou.

„Následná fáze začne v průběhu května a června,“ uvedla Nina Ledvinová.