Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí.

Budova starého nádraží v Ústí nad Orlicí. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Parte rychlíku. Lidem se změny v jízdním řádu nezamlouvají

  • 20
Smuteční oznámení jako projev stesku po vlaku, který už nejezdí. I tak reagují cestující na nový jízdní řád vlaků. Někteří si pohoršili a za návrat do normálu chtějí České dráhy kompenzaci.

Na třech místech nádraží v Ústí nad Orlicí se objevilo parte rychlíku, který zmizel z jízdního řádu a byl velmi oblíbený. Je to jedna z negativních reakcí lidí na nový jízdní řád, který zhoršil každodenní dopravu lidem z Orlickoústecka.

Výřez z parte rychlíku.

„Drahý, milovaný, nenahraditelný a nezapomenutelný vlak IC 552/553 Moravan, náš ranní průvodce do práce a večerní průvodce ze západních krajů zpět domů.“ Tak nazval autor parte rychlík, který „zemřel v útlém věku podlehnuv dopravně optimalizačnímu šílenství“. A dodává, že „jeho dědic a nástupce Ex 546 Ostravan s povinnou rezervací míst jej stěží dokáže nahradit“.

Smutek cestujících lze pochopit. Nový jízdní řád počítá v tomto čase s novým expresem od Ostravy, který je povinně místenkový a nutí cestující s traťovou jízdenkou vyjíždějící z Ústí nad Orlicí být déle na cestě, nebo si připlatit tisíce korun ročně. Delší čekání na jiný rychlík od Brna při přestupu se nelíbí zvláště cestujícím z Letohradska a Králicka. Tím spíš, když mívá náhradní spoj od Brna pravidelně zpoždění, způsobované připojováním další části soupravy v České Třebové.

A navíc se cestující v Ústí nad Orlicí setkávají s tím, že informace o zpoždění naskakují se zpožděním, tedy když se už přemístili z vestibulu na chladné nástupiště. Čekací doba pro cestující přestupující od Letohradu se protahuje přes 20 minut. Přitom vědí, že vhodnější vlak, do kterého bez místenek nemohou, vyjíždí z Ústí poloprázdný.

Dráhy chtějí kompenzace

Zástupci kraje sice s Českými drahami o stížnostech cestujících jednali, ale zatím bez úspěchu.

„Za zrušení místenek chtějí České dráhy finanční kompenzaci zhruba do půl milionu korun. K tématu se vrátíme při dalším jednání v lednu,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.

„U expresu 546 Ostravan není primárním účelem zajišťování regionální dopravní obslužnosti v rámci jednoho kraje, ale obslužnosti dálkové. Jde o vlak provozovaný na takzvané komerční riziko, ve kterém musíme nabízet služby srovnatelné s konkurencí,“ uvedla již dříve mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Návod na to, jak řešit když ne hned, tak alespoň později problém s dojíždějícími z Letohradska má čerstvý předseda krajského výboru pro dopravu a dopravní obslužnost letohradský starosta Petr Fiala. „Mám cíl, aby se do příštího jízdního řádu po několika letech vrátily dva spěšné vlaky,“ řekl Fiala.

Možnost obnovy spěšných vlaků podporuje i Tomáš Záruba z Centra pro efektivní dopravu. „Přes některé pozitivní změny je problémem veřejné dopravy v Pardubickém kraji i nadále takřka chybějící systém spěšných vlaků, které v řadě jiných krajů výrazně zlepšují možnosti dojížďky za prací. Prioritně by měly být zavedeny z Pardubic do Hlinska nebo na Letohradsko, rozšířit jejich počet by v souvislosti s modernizací tratě bylo vhodné i do Hradce Králové,“ řekl Tomáš Záruba.

Krajský úřad však zatím podporuje zachování současného stavu a opětné zavedení spěšných vlaků odmítá. Alespoň podle oficiální odpovědi na dotaz MF DNES.

„Zavádění vlaků kategorie spěšných se nezvažuje, protože regionální doprava má plnit svůj účel, a to obsluhu území kraje. Vzhledem k přetíženému koridoru není ani velká šance vyjednávat o prokládání regionálních vlaků kategorie osobní zrychlenými vlaky kategorie spěšné,“ uvedl mluvčí Krajského úřadu David Záruba. Na regionálních tratích, mimo koridor a trať z Pardubic směrem na Hradec Králové, není podle mluvčího pro zrychlené spojení prostor, nejsou ani potřebná vozidla.