Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé se odnaučili jezdit autobusem, poloprázdné spoje kraj ruší

  13:30aktualizováno  13:30
Pardubický kraj chce šetřit na autobusových spojích, kterými jezdí málo lidí. Od neděle 28. srpna tak na pěti linkách zruší víkendové spoje, na některé z nich byli cestující zvyklí desítky let. Poslední redukce spojů se přitom uskutečnila v červnu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Postupný rozpad veřejné dopravy do malých obcí přijímá většina komunálních i krajských politiků rezignovaně. Autobusy podle nich stejně jezdí skoro prázdné. Neprotestují dokonce ani Kladruby nad Labem, kde tři páry víkendových spojů skončí - v sobotu nepřijede už žádný autobus a v neděli jediný, a to večer.

„Mrzí nás to. Co s tím ale můžeme dělat, když lidé autobusy nejezdí? Udělali jsme experiment, přes prázdniny jsme zavedli na zkoušku mikrobus, který dvakrát týdně projel všechny naše vesnice, ale seděli v něm dva tři lidé,“ řekla starostka Kladrub nad Labem Lenka Gotthardová.

Kdo chce v sobotu dojet veřejnou dopravou do Kladrub, má jedinou možnost, vlakem zamířit do Řečan nad Labem a zbývající tři a půl kilometru do Kladrub dojít pěšky. „Je to pro sportovnější typy, ale alejí je to pěkná procházka,“ doplnila starostka.

Ořezávání dopravy vrací jízdní řády do roku velkého třesku

Bez spojení se světem je o víkendu stále více obcí. Ořezávání jízdních řádů vrací rozsah dopravy postupně na úroveň roku 2011. Tehdy zažila veřejná doprava v kraji velký třesk, kraj přihodil desítky milionů korun navíc, zvýšil počet autobusových spojů, ale nový model dopravní obslužnosti, prosazený společností Oredo, byl špatně připraven a vše skončilo v některých oblastech naprostým chaosem.

„Tehdejší reorganizace dopravy udělala do rozpočtu kraje díru 80 milionů korun. Nechtěli jsme spoje seškrtávat rychle, ale vracet se k původní částce postupně,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Problém je však v tom, že zatímco mezi městy jezdí autobusy relativně plné, škrty postihují poloprázdné spoje do vesnic. Tam však funguje klasický dominový efekt. Když skončí večerní spoj, najednou přestanou jezdit lidé i odpoledním a ten je po čase zrušen také.

Autobusové spoje, které už nepojedou

Linka Hlinsko - Miřetice - Chrudim: Víkendové spoje z Miřetic 6.54 a 18.32 z Chrudimi končí.

Linka Chrudim - Ronov n. Doubravou: Velké omezení zejména sobotních spojů.

Linka Pardubice - Běstvina: Do Běstviny mimo jiné přestane jezdit polední pár spojů.

Linka Pardubice - Seč: Končí ranní víkendový spoj ze Seče ve 4.35.

Linka Přelouč - Kladruby: Ruší se tři páry víkendových spojů z Přelouče do Kladrub nad Labem.

Zhoršuje se ale i spojení mezi Hlinskem a Chrudimí, kde na konci prázdnin zmizí dva víkendové spoje mezi Miřeticemi a Chrudimí. „Uznávám, že na dopravu mezi Chrudimí a Hlinskem si mi stěžovali i zaměstnavatelé. Na druhou stranu využití těchto víkendových autobusů bylo minimální a ekonomicky se při nákladech 30 korun na kilometr nevyplácí,“ vysvětlil hejtman.

Není jasné, co se dá s dopravou dělat. I kdyby krajští politici po volbách chtěli lidem z malých měst a vesnic nabídnout lepší spojení, možná by to nepřineslo velký efekt. Starosta Proseče Jan Macháček říká, že po nepovedeném experimentu před pěti lety obyvatelé města pochopili, že se na autobusy už nemohou spoléhat.

„Lidé se odnaučili jezdit autobusem. Už si zvykli na komfort auta, dojíždějí společně, domluví se, počkají na sebe, v práci jsou dříve. Lobbovat za to, aby se spoje vrátily, nebudu. Je to už prohraná bitva,“ uvedl Macháček.

Druhá potíž spočívá v tom, že i kdyby chtěl kraj objednat více linek, za stávající ceny by to už asi nešlo. Dopravci nemají dost řidičů, a pokud nezvednou mzdy, nové neseženou.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Střet motorkáře s osobním autem v Lichkově skončil vážnými zraněními...
Řidič auta zkřížil cestu motocyklu, zranil řidiče i spolujezdkyni

Velmi vážnými zraněními skončila vyjížďka pro motorkáře a jeho spolujezdkyni v Lichkově na Orlickoústecku. Při odbočování jim nedal přednost řidič osobního...  celý článek

Jediná linka, která zbyla, projede za den sedmnáctkrát třídu Míru. Zastánci...
Už jednou to nevyšlo. Přesto Pardubice chtějí podnikatelský inkubátor

Pardubičtí politici chtějí oživit nápad, který už jednou zkrachoval. Poté, co po technoparku ve Starých Čívicích zbyly hlavně dluhy, plánují, že vznikne nový...  celý článek

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec...
Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
TESTER

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.