Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Politici chtějí novou trať pro turisty na Králicku. Za stamiliony korun

  7:09aktualizováno  7:09
Pardubický kraj by chtěl postavit novou železniční trať do turistického areálu v Dolní Moravě. Asi čtyřkilometrový úsek ve členitém terénu by však stál stamiliony. Peníze by měla dát Unie.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Do Dolní Moravy na Králicku by podle krajských politiků měla vést nová železniční trať. Nejdříve to byl jen nápad, který hejtman Martin Netolický z ČSSD zdánlivě s nadsázkou zmínil loni v létě. Tehdy obec pod Králickým Sněžníkem zahltili turisté toužící vyšplhat na novou populární atrakci Stezka v oblacích. Vedení kraje to však myslí vážně.

Pardubický kraj dal projektantům z firmy Sudop za úkol vymyslet napojení Dolní Moravy na železnici, která vede pět kilometrů vzdáleným Červeným Potokem. Areál plný sjezdovek, hotelů i letních turistických atrakcí v údolí Moravy by podle hejtmana mohl napodobit některá rakouská horská střediska, v nichž vlaky zjednodušují cestování turistů. „Uznávám, že je to u nás neobvyklé, ale v zahraniční to má spoustu vzorů. Proč o tom nepřemýšlet?“ uvedl.

Miliarda za vlak pro turisty? To už je příliš

Výsledkem snahy projektantů byl ekonomický nesmysl. Všechny čtyři varianty, které navrhli, by podle předběžných propočtů stály přes miliardu korun. „Špatné by to nebylo, ale ta cena!“ řekl místostarosta Dolní Moravy Ladislav Janočko.

Přes miliardu by stálo i zdánlivě nejjednodušší řešení, totiž že by se trať od železnice odpojila v oblouku v Červeném Potoce. Kvůli členitému terénu by se to neobešlo bez mostů či tunelu pod dnešní bobovou dráhou.

Krajská vláda se přesto svého plánu nevzdala. Projektanti dostali za úkol přepracovat návrh trasy vedoucí z Červeného Potoka tak, aby železnice končila po čtyřech kilometrech u bobové dráhy - tedy u chaty U Slona. Turisté by museli dál jít po svých. „Varianta, kterou jsme zvolili, je nejúspornější,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš (ODS).

„Trasa by byla výrazně kratší, očekáváme velkou úsporu nákladů,“ uvedl hejtman Martin Netolický (ČSSD).

Přesto kraj musí počítat s tím, že náklady se budou počítat na stamiliony. A to se opozici nelíbí. „To jsou absolutně nesmyslné náklady na sanaci území, které se bez vazby na dopravní infrastrukturu rozvíjí ze soukromých peněz pro soukromé vlastníky. Kraj tam přitom z dotačních peněz už poslal velké peníze,“ uvedl krajský zastupitel Jan Řehounek z hnutí ANO.

„Beru to jen jako návrh, musíme zjistit, zda je reálný. Zda by se na tom byla ochotna podílet Správa železniční dopravní cesty,“ řekl Kortyš.

Hejtman uvedl, že krajský rozpočet by stavbu v žádném případě neplatil. Kraj chce být podle něj připraven na to, že na konci plánovacího období zůstanou v eurofondech nevyčerpané peníze. Když bude mít připravený projekt železnice do Dolní Moravy, může podle něj dotaci získat.

„Podobným způsobem bylo vyřešeno napojení letiště Ostrava Mošnov. Díky tomu, že se nedočerpával program OPD doprava, byl podpořen tento projekt,“ uvedl Netolický. Železniční napojení ostravského letiště stálo nakonec půl miliardy korun.

Podle zastupitele Jana Řehounka by měl kraj nejdříve zjistit, zda by po nové trati vůbec někdo jezdil a zda problémy nevyřeší nasazení autobusů. „Řešit problémy s nedostatkem parkovacích míst v lokalitě stavbou železnice je obecně úsměvné,“ uvedl.

Vedení Dolní Moravy příliš nevěří tomu, že se sny o nové železnici zhmotní do něčeho jiného, než jsou jen studie a projekty. „Asi by to byla úzkokolejka, nic velkého, pár vagónů by pendlovalo tam a zpátky a na začátku obce by bylo velké záchytné parkoviště. Jenže za ty peníze to nikdo nepostaví,“ uvedl místostarosta Ladislav Janočko.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Jandač nominoval na domácí turnaj, představí se i Jaškin či Chytil

Josef Jandač předává českým hokejistům své vize a nápady. (14. února 2018).

Trenér české hokejové reprezentace Josef Jandač zveřejnil nominaci na Carlson Hockey Games, turnaj v rámci Euro Hockey...

Olomoucko má šanci, že se druhý zápas s Opavou bude dohrávat

J. C. Fuller (ve žlutém) z Olomoucka útočí na koš Opavy kolem Jakuba Šiřiny.

Basketbalisté Ústí nad Labem ve čtvrtfinále play off NBL už podruhé zaskočili favorizované Pardubice a po domácí výhře...

Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Další z rubriky

Pardubický kraj doplatí každému z dětí po zemřelé pacientce čtvrt milionu

(Ilustrační snímek)

Pardubický kraj vyplatí každému ze tří pozůstalých dětí ženy, která zemřela v roce 2006 po operaci v chrudimské...

Všichni proti ANO. Malé strany v Pardubicích vytvářejí koalice

Radnice Pardubice.

Lidovci společně s TOP 09 nebo Pardubáci s Patrioty a Starosty. Tak by měly vypadat pardubické předvolební koalice....

Pardubickým radním se daří získávat pozemky pro terminál

Pardubické autobusové nádraží skončí. Pozemky pod ním koupil Jaroslav Strnad....

Zdá se, že by v Pardubicích mohlo už příští rok začít růst nové autobusové nádraží. To radní nazývají terminálem B,...

Škoda Yeti 1.2 TSI 2017 · TRUMF
Škoda Yeti 1.2 TSI 2017 · TRUMF

r.v. 2017, naj. 20 083 km, benzín
400 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz