Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dokonalé jízdní řády? Ne. Dopravní systém těžce dýchá, říká expert

  8:05aktualizováno  8:05
Termín zaslání připomínek k budoucím vlakovým jízdním řádům na území Pardubického kraje vypršel minulý týden. V úterý se na pardubickém nádraží uskutečnilo jejich veřejné projednávání. Hlavně cestující z Orlickoústecka moc spokojení nejsou.

Jízdní řády se nějak podstatně nezmění. Pro jedny cestující to je dobrá zpráva, jiní doufali ve změnu k lepšímu. Ilustrační foto. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

„Přišlo celkem 45 podnětů. Od jednotlivců jsme je brali jako informativní, hlavně přihlížíme k připomínkám obcí,“ řekl technolog železniční dopravy Krajského úřadu Jiří Pálka.

Podle něj dorazilo nejvíc stížností z Orlickoústecka, a to hlavně na zrušení ranního vlaku IC 542 Moravan, který je oblíbeným spojem cestujících z Orlickoústecka - řada lidí do něj také přestupuje z vlaku od Letohradska a Králicka.

„Ani já jsem nepochopil, proč ho České dráhy vypustily,“ řekl krajský úředník. Zástupce drah důvody také nezná, ale náhradou má podle něj být vlak EuroNight Bohemie 442 přijíždějící ze Slovenska, který by měl být spolehlivější než dosud.

„Prodlouží totiž svůj vyrovnávací pobyt v Bohumíně, kde ho doplní vnitrostátní skupina pěti moderních vozů,“ řekl obchodní ředitel pardubického regionálního centra ČD Tomáš Netolický.

To, co fungovat začalo, už zase nefunguje

Cestující z Králicka a Letohradska byli nespokojeni už s letošním železničním jízdním řádem, netěší je ani ten příští. Zástupcům obcí a měst se nepodařilo vrátit do hry spěšné vlaky, díky nimž se lidé rychleji dostali do krajského města i do Prahy.

Chybí například rychlý ranní spoj na trati Lichkov - Ústí nad Orlicí - Pardubice i zpáteční odpolední spoj. Ačkoli byla elektrifikace trati Letohrad - Lichkov dotovaná z evropských fondů a stála 1,9 miliardy korun, nebude tato trasa ani nadále patřičně využívána.

„Po elektrifikaci trati konečně začalo fungovat spojení do Pardubic tak, aby bylo rychlejší než autem. A teď se zase vracíme o pět či 15 let zpátky. Jestli je toto politické rozhodnutí, tak nám nezbývá nic jiného, než někde udělat politický tah,“ řekl místostarosta Králík Martin Hejkrlík, který se diví, proč se tedy trať vůbec elektrifikovala.

„Když zmizely přestupy v Letohradě a v Dolní Lipce, dostali jsme se za půldruhé hodiny či jen o něco málo víc do Pardubic. Teď budeme zase čtyřikrát přestupovat a všude 20 minut čekat. Lidé potom od cestování dráhou utečou,“ dodal Martin Hejkrlík. Pokud by na jeho slova došlo, pak neměla obrovská investice do této trati velký smysl.

„Až bude Evropská komise hodnotit výdaje do elektrifikace, může dojít k závěru, že byly skutečně zmařenou investicí, protože dnes není trať využitá, jak bylo původně v projektové dokumentaci zamýšleno a slibováno. Ale to je věc ministerstva dopravy,“ řekl zástupcům obcí Jiří Pálka.

Při jednání zazněla i stížnost na to, že v Ústí nad Orlicí chybí napojení večerního spoje do Letohradu od rychlíků z Brna a z Prahy.

Regionální vlaky doplácejí na zpožďování dálkových

Jak vyplývá ze složité přípravy železničních jízdních řádů i z reakcí na ni, jejich největší bolest spočívá v přehuštěnosti hlavní tratě.

„Pardubický kraj má to štěstí, ale zároveň i smůlu, že přes něj vede koridor Praha - Česká Třebová a dál na Ostravu. Tato trasa je přetížená kapacitně, to znamená, že na trať, na kterou se sotva vejde osobní doprava, se ještě dostává ta nákladní a do ní ještě komerční zájmy RegioJetu a Leo Expressu, které pro kraj nedělají veřejnou službu, nejsou navázané na integrovaný dopravní systém a neuznávají naše jízdní doklady. Když to přeženu, pro nás velký přínos nemají, ale zahušťují dopravu natolik, že regionální spoje jsou zpožďovány dálkovými vlaky, a tím je rozbíjen celý komplexní integrovaný dopravní systém,“ řekl Jiří Pálka.

Podle něj jsou v přípojových stanicích přestupní doby kolem pěti či šesti minut, a když je patnáctiminutové zpoždění, přípojové vlaky nemohou čekat.

„Koridor je přetížen a potom dopravní systém velmi těžce dýchá,“ uvedl Pálka.

Kompromisy, těžké hledání ideálních variant. I to patřilo k úternímu jednání nad návrhem jízdních řádů. Například starosta Lichkova  požadoval posunutí spojů kvůli pracovníkům dojíždějícím do letohradského podniku OEZ.

Starosta Čeperky vychválil budoucí vynikající dopolední spoje z Pardubic na Hradec, ale požadoval zastavování odpoledního spoje směrem zpátky. Starosta Květné pak doufal, že prosadí zrušení značky „zastávka na znamení“, ale příslib dostal jen pro případ, že zároveň dokáže na svém území zrušit aspoň jeden z přejezdů, které lokálky na Poličsku hodně zpomalují.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Do Senátu se v Pardubickém kraji volí v obvodu č.50 - Svitavy a v obvodu č.44 - Chrudim, který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina. Druhé kolo senátních voleb proběhne 12. a 13. října v případě, že žádný kandidát nezíská nadpoloviční většinu v kole prvním.



Nejčtenější

Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

Plánovaný tunel na dálnici D35, vpravo je stoupání na stávající silnici I/17...

Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední...

Nejlepšími dabéry jsou Olšovský a Vaňková, cenu má i Krampol

Ivana Vaňková a Lumír Olšovský získali v Přelouči na Pardubicku Cenu Františka...

Cenu za nejlepší výkon v dabingu si z Přelouče odvezli herečka Ivana Vaňková a herec Lumír Olšovský. Za celoživotní...



KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Při srážce pěti aut u Koclířova na I/35 zemřel člověk v nejmenším z nich

Nehoda u Koclířova na Svitavsku si vyžádala jeden lidský život.

Hlavní tah z východu Čech na Moravu ráno zablokovala tragická nehoda. Na silnici I/35 u Koclířova na Svitavsku se...

Otec je namol a nevím si s ním rady, volal opilý syn strážníkům

Ilustrační snímek

V pondělí zasahovali městští strážnici na pardubické Dukle. Volal jim osmnáctiletý mladík, že je se svým otcem v...

Další z rubriky

Hokejový klub Dynamo nyní prodávat nemůžeme, říká lídr Pardubáků Brendl

Náměstek František Brendl

Mezi lety 2010 a 2014 pracoval František Brendl jako náměstek primátorky Pardubic. Poslední čtyři naopak musel snášet...

Králíky mají nové muzeum. Historie celnictví zaujme pašovaným kontrabandem

Východočeský památník celnictví v Králíkách. Místopředseda Východočeského klubu...

Králíky mají novou expozici Východočeského památníku celnictví. V budově bývalého gymnázia ji na profesionální úrovni...

Letní kino vzdá hold hokejovým legendám, následuje setkání s tvůrci

Hokejový brankář Jiří Holeček

Vzpomínky na letošní prázdniny už sice čtrnáct dní pozvolna blednou, ale rozhodně to neplatí pro Pardubické letní kino....

Najdete na iDNES.cz