Klikatou trať mezi Chocní a Ústím by měly napřímit tunely. (Ilustrační foto)

Klikatou trať mezi Chocní a Ústím by měly napřímit tunely. (Ilustrační foto) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Oblouky v údolí zmizí, na koridoru nově vzniknou tři kratší tunely

  • 6
Modernizace železničního koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí je o něco blíž. Ministerstvo dopravy schválilo studii nutnou k výstavbě. Plány Správy železniční a dopravní cesty počítají se zahájením stavby v roce 2019.

Již v minulém desetiletí se ukázalo, že modernizace koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí bude komplikovaná. Původně plánované dva několikakilometrové tunely by byly moc drahé a jakékoli zásahy do přírodního údolí Tiché Orlice zase narážely na odpor obyvatel Brandýsa nad Orlicí i zájmy přírody. Nakonec zvítězil kompromis.

Ministerstvo dopravy schválilo studii proveditelnosti k výstavbě koridoru v tomto úseku. Projektanti počítají se třemi tunely, brandýské nádraží vystřídá zastávka.

„Stavba bude v jiné trase, místo dvou dlouhých tunelů budou tři kratší,“ řekl hlavní inženýr chystané stavby František Pilný.

Do prvního tunelu „Hemže“ bude vlak od Pardubic vjíždět za bývalým choceňským tunelem, dlouhý bude zhruba 390 metrů.

„V Brandýse nad Orlicí se bude trať držet současné stopy, jen se jí upraví vjezdové oblouky od Chocně a od Ústí, abychom tam mohli dodržet stošedesátku pro pendolina. Železniční stanice v Brandýse nad Orlicí bude zrušena a zůstane tam pouze zastávka pro osobní dopravu. Ta bude posunuta k přejezdu nedaleko firmy C. I. E. B, ten zůstane,“ sdělil Pilný.

Železniční přejezd ve stanici Brandýs nad Orlicí by měl být vyřešen tak, aby na něm vlaky pouze projížděly, nikoliv čekaly. Za brandýskou stanicí, v místě přímé trati za mostem přes Tichou Orlici, bude zřízena výhybna pro nákladní a osobní dopravu.

Zastávka v Bezpráví zmizí

Další tunel vznikne v osadě Bezpráví a bude dlouhý 560 metrů. „Zastávka v Bezpráví bude zrušena, protože se musí propíchnout kopec, aby se napřímila trať. Pak bude následovat tunel zvaný Hrádek nedaleko serpentin, ten bude dlouhý 690 metrů. Tunely nenásledují za sebou, mezi nimi jsou estakády a mosty,“ vysvětlil František Pilný.

Studie proveditelnosti byla schválena na Centrální komisi ministerstva dopravy. Prošla varianta s názvem Střední 2 s případnou alternativou v existenci stanice Brandýs nad Orlicí. „Započaly práce na přípravné dokumentaci, která obsahuje studii EIA o vlivu na životní prostředí,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Přípravná dokumentace by podle Ptačinského měla být hotova do konce roku 2016 s tím, že snad do dubna 2016 by měly být hotovy podklady v technickém řešení pro zásady územního rozvoje.

Přes Brandýs vlaky zpomalí

Jak bude vypadat zastávka v Brandýse? Není jasné, zda takzvané předjízdné koleje určené pro zastavování a odbavování vlaků s cestujícími budou dvě, nebo jedna. „Padly návrhy na stanici o jedné předjízdné, technologicky je spíše podporována plnohodnotná dopravna čtyřkolejná, to znamená s předjízdnou pro každý směr,“ dodal Ptačinský.

Zvolená trasa rychlostně odpovídá nejvyšší traťové rychlosti 160 kilometrů za hodinu převážně v úseku Ústí nad Orlicí - Brandýs nad Orlicí s následným propadem rychlosti na 110 -120 kilometrů za hodinu především v oblasti procházející vlastním městečkem a v obdobné rychlosti je dotažena k napojení do stávající trasy před mostem přes Tichou Orlici před Chocní.

Zrušení zastávky v osadě Bezpráví se nelíbí starostovi obce Orlické Podhůří Josefu Novákovi. „Chataři využívají železnici, aby se dostali ke svým chatám. Sice nám Oredo slibovalo, že když nebude dráha, tak budou jezdit autobusy, přitom se už nyní ruší i poslední sobotní a nedělní autobus,“ postěžoval si starosta.

Starosta Brandýsa: Nikdo se nás na nic neptá

Vedení Brandýsa nad Orlicí oceňuje, že se konečně něco děje a dokončí se podklady pro zásady územního rozvoje. „Ale vadí nám nezájem ze strany SŽDC jakkoli informovat vedení města o plánovaných změnách, absence komunikace a přitom se změny či plánovaná oprava nejvíce dotknou právě Brandýsa nad Orlicí, který je v současnosti v pozici rukojmího SŽDC a nemůže sám rozhodovat o svém dalším rozvoji,“ řekl brandýský starosta Petr Řehák.

Vadí mu, že nikdo s městem nekonzultuje plánované změny, které se výrazně dotknou života v Brandýse i možnosti další výstavby. „Nemáme ani možnost se seznámit s konečnou plánovanou variantou a zhodnotit, v jak velkém rozsahu se života ve městě dotkne,“ dodal starosta.

Projektanti však setkání s radnicemi už připravují. „Chystáme vstupní jednání s obecními úřady a krajským úřadem, které se uskuteční koncem října na radnici v Ústí nad Orlicí,“ řekl František Pilný.