Současný snímek Sodomkova kabrioletu Jawa Minor. | foto: Regionální muzeum Vysoké Mýto

Ve Vysokém Mýtě získali luxusní Sodomkův kabriolet Jawa Minor

  • 0
Muzeum českého karosářství Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě získalo stříbrný kabriolet Jawa Minor z roku 1939. Vůz na podvozku této značky expedovala pankrácká továrna Staška Moravce v roce 1938 a posloužil jako základ pro stavbu první kabrioletové karoserie na podvozku Jawa ve Vysokém Mýtě.

„O veterán Jawa Minor se jeho předchozí majitel dobře staral, je stále ve velmi dobrém stavu a je plně provozní, pravidelně se během roku účastní několika setkání historických automobilů,“ řekl ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě Jiří Junek.

Luxusní vůz, který návštěvníci muzea již mohou obdivovat, je opatřený takzvaným certifikátem originality, který vydává Společnost přátel Carrosserie Sodomka automobilům prokazatelně karosovaným firmou Sodomka ve Vysokém Mýtě.

Na vzácného veterána s karoserií Sodomka za 700 tisíc korun se podařilo získat dotaci 490 tisíc korun z ministerstva kultury. Zbytek uhradí muzeum z příspěvku na provoz, který Pardubický kraj pro tento účel navýšil. Rozdělení provozních prostředků schválili radní Pardubického kraje.

Sodomkův kabriolet Jawa Minor

Výrobce: Carrosserie Sodomka Vysoké Mýto (karosérie, interiér), Jawa Kvasiny (podvozek).

Technický popis: Rozměry: délka 3750 mm, šířka 1340 mm, rozvor 2400 mm, hmotnost 750 kg, rozchod kol 1050 mm.

Motor: Dvoudobý, řadový dvouválcový, o obsahu 615,75 ccm, vodou chlazený, výkon 14 kW Nejvyšší rychlost: 95 km/h.

Karosérie: Sériové kabriolety se v detailech od prvního vozu z roku 1938 lišily. Zřejmě z důvodu nižší ceny se v této sérii upustilo od sklopných boků stahovacích oken ve dveřích. Z hlediska olakování je zajímavá statistika – 7x černá, 7x modrozelená, 7x „metalise“, 2x modrá, a 1x kávová, vínová a šedá.

Uživatelé: Ze zákazníků těchto kabrioletů Jawa lze jmenovat např. JUDr. Jaroslava Freie, ředitele továrny Jawa nebo cestovatele a spisovatele Alana Forejta.

„Východočeské muzeum nedávno rozšiřovalo svou sbírku týkající se závodu Zlatá přilba a ve Vysokém Mýtě se zase začala významně rozvíjet expozice karosářství spojená s tímto městem. Je to fenomén, který není zatím zcela využitý, a to jak shromážděním většího počtu exponátů, tak jejich interaktivním předvedením i upoutáním veřejnosti na jeden z turistických magnetů kraje. Jsem rád, že se už začalo blýskat na lepší časy,“ řekl první náměstek hejtmana Roman Línek.

Vysokomýtská továrna již od roku 1933 karosovala série kabrioletů - nejprve Walter Junior, v roce 1935 přibyly i karoserie na podvozcích Aero a v polovině roku 1938 také modernizovaný typ Praga Piccolo, kterému byl první kabriolet Minor nejpodobnější.

„Na základě spokojenosti s výrobou prvního kabrioletu si v roce 1939 objednala automobilka Jawa u firmy Sodomka větší sérii automobilů Minor s karoserií z Vysokého Mýta. Počet vyrobených kabrioletů Jawa Minor a karoserií Sodomka v sérii byl podle obchodních knih 25 až 26 kusů v rozmezí od května 1939 do dubna 1940,“ dodal Junek.