Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Kácení stromů neprošlo, šanci má silniční tunel v centru Pardubic

  • 39
Protesty lidí a zásah inspekce životního prostředí donutily vedení Pardubic znovu přemýšlet, jak rychle vyčerpat slíbených 138 milionů korun z Evropské unie. Když inspekce zakázala kácení stromů v Tyršových sadech, zbývá možnost utratit peníze za zahloubení silničního tahu městem před Zelenou bránou.

Když v pátek odpůrci kácení 400 stromů kvůli rekonstrukci parku slavili prozatímní stopku, kterou vystavila Česká inspekce životního prostředí, možná ani netušili, jak moc to může ovlivnit budoucí podobu města. (více o zákazu kácení čtěte zde)

Radním zůstalo na stole v podstatě jen jedno řešení, jak rychle utratit 138 milionů z Evropské unie, které mají Pardubice na rozvoj města.

Tyršovy sady v Pardubicích
Změny parku by měly odkrýt výhled na pardubický zámek ze Sukovy třídy.

Tyršovy sady v Pardubicích si potřebují výrazně opravit cesty, kácení 400 stromů se ale lidem nelíbilo.

"Nabízí se rozšířit projekt náměstí Republiky, rozšířit ho i na třídu Míru a více se zaměřit na zahloubení frekventované silnice před Zelenou bránou pod zem," uvedl náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Zakopání čtyřproudové silnice na náměstí Republiky by pro pěší propojilo třídu Míru a historické jádro města. Pokud se toto povede, tvář centra Pardubic se změní nejvíce za posledních sto let.

Náměstí Republiky v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Peníze ušetřené zatím na Tyršových sadech by mohly jít do změny dopravy před Zelenou bránou.

Šance, že by se radním podařilo peníze z Unie utratit za obnovu Tyršových sadů, jak plánovali, je už malá. Šedesát milionů evropských dotací připravených na obnovu parku musí totiž vyčerpat do roku 2013.

Tunel pod náměstím Republiky

Podle odborníků je zahloubení čtyřproudové cesty, která tisíci projíždějících aut odděluje dvě části města, jednou z nejdůležitějších věcí pro další rozvoj centra Pardubic. Projekt původně počítal s tím, že by se stavba měla vejít do 100 milionů korun. Letos v srpnu však vyšlo najevo, že jen přeložky vodovodních a kanalizačních sítí pod náměstím vyjdou na 40 milionů korun. Kromě toho se musí magistrát také vyrovnat s majitelem restaurace Kra Kra, která dnes sídlí v podchodu, pokud se nepřemístí jinam. Ta by totiž při stavbě tunelu musela zmizet. Prakticky by stavba vypadala tak, že by se silnice před Zelenou bránou zúžila na dva pruhy a zamířila do podjezdu. Na povrchu by zůstala jen MHD. Před kostelem svatého Bartoloměje by vyrostla prosklená budova, kam by se mohla případně přesunout zrušená restaurace Kra Kra.

"I kdyby nové povolení na kácení stromů oddálilo celou akci jen o několik měsíců, znamenalo by to podle mě konec projektu. Ještě letos jsme chtěli vyčerpat asi deset milionů korun, v příštím roce čtyřicet," uvedl náměstek primátorky František Brendl, který je za obnovu parku zodpovědný.

I primátorka na pátečním setkání s odpůrci kácení uvedla, že povolení, které vydal úřad městské části 1, není po právní stránce v pořádku. Zahloubení je však stále ve fázi úvah, rozhodnutí o něm ještě žádné nepadlo.

"Musíme teď proto urychleně jednat. Sejdeme se na toto téma tento týden, abychom co nejrychleji rozhodli, jak peníze investovat," dodal Rozinek.

Nápad svést frekventovanou silnici v centru města pod zem přitom není nijak nový. Původní plán vznikl před lety coby diplomová práce. Ten ovšem počítal s tím, že auta by zajížděla do podzemí zhruba u Sukovy hudební síně a vyjížděla by až za divadlem.

Dlouhý tunel by však vyšel zhruba na 800 milionů korun. Radnice proto přišla s levnější variantou, silnice by měla zmizet v zatáčce u divadla a na druhé straně by auta vyjížděla zhruba na úrovni vchodu do obchodního domu Grand. Na povrchu by pak měl vzniknout samostatný pás pro vozy městské hromadné dopravy se zelení a lavičkami.