Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kácení stromů neprošlo, šanci má silniční tunel v centru Pardubic

  15:47aktualizováno  15:47
Protesty lidí a zásah inspekce životního prostředí donutily vedení Pardubic znovu přemýšlet, jak rychle vyčerpat slíbených 138 milionů korun z Evropské unie. Když inspekce zakázala kácení stromů v Tyršových sadech, zbývá možnost utratit peníze za zahloubení silničního tahu městem před Zelenou bránou.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Když v pátek odpůrci kácení 400 stromů kvůli rekonstrukci parku slavili prozatímní stopku, kterou vystavila Česká inspekce životního prostředí, možná ani netušili, jak moc to může ovlivnit budoucí podobu města. (více o zákazu kácení čtěte zde)

Radním zůstalo na stole v podstatě jen jedno řešení, jak rychle utratit 138 milionů z Evropské unie, které mají Pardubice na rozvoj města.

Tyršovy sady v Pardubicích
Změny parku by měly odkrýt výhled na pardubický zámek ze Sukovy třídy.

Tyršovy sady v Pardubicích si potřebují výrazně opravit cesty, kácení 400 stromů se ale lidem nelíbilo.

"Nabízí se rozšířit projekt náměstí Republiky, rozšířit ho i na třídu Míru a více se zaměřit na zahloubení frekventované silnice před Zelenou bránou pod zem," uvedl náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Zakopání čtyřproudové silnice na náměstí Republiky by pro pěší propojilo třídu Míru a historické jádro města. Pokud se toto povede, tvář centra Pardubic se změní nejvíce za posledních sto let.

Náměstí Republiky v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Peníze ušetřené zatím na Tyršových sadech by mohly jít do změny dopravy před Zelenou bránou.

Šance, že by se radním podařilo peníze z Unie utratit za obnovu Tyršových sadů, jak plánovali, je už malá. Šedesát milionů evropských dotací připravených na obnovu parku musí totiž vyčerpat do roku 2013.

Tunel pod náměstím Republiky

Podle odborníků je zahloubení čtyřproudové cesty, která tisíci projíždějících aut odděluje dvě části města, jednou z nejdůležitějších věcí pro další rozvoj centra Pardubic. Projekt původně počítal s tím, že by se stavba měla vejít do 100 milionů korun. Letos v srpnu však vyšlo najevo, že jen přeložky vodovodních a kanalizačních sítí pod náměstím vyjdou na 40 milionů korun. Kromě toho se musí magistrát také vyrovnat s majitelem restaurace Kra Kra, která dnes sídlí v podchodu, pokud se nepřemístí jinam. Ta by totiž při stavbě tunelu musela zmizet. Prakticky by stavba vypadala tak, že by se silnice před Zelenou bránou zúžila na dva pruhy a zamířila do podjezdu. Na povrchu by zůstala jen MHD. Před kostelem svatého Bartoloměje by vyrostla prosklená budova, kam by se mohla případně přesunout zrušená restaurace Kra Kra.

"I kdyby nové povolení na kácení stromů oddálilo celou akci jen o několik měsíců, znamenalo by to podle mě konec projektu. Ještě letos jsme chtěli vyčerpat asi deset milionů korun, v příštím roce čtyřicet," uvedl náměstek primátorky František Brendl, který je za obnovu parku zodpovědný.

I primátorka na pátečním setkání s odpůrci kácení uvedla, že povolení, které vydal úřad městské části 1, není po právní stránce v pořádku. Zahloubení je však stále ve fázi úvah, rozhodnutí o něm ještě žádné nepadlo.

"Musíme teď proto urychleně jednat. Sejdeme se na toto téma tento týden, abychom co nejrychleji rozhodli, jak peníze investovat," dodal Rozinek.

Nápad svést frekventovanou silnici v centru města pod zem přitom není nijak nový. Původní plán vznikl před lety coby diplomová práce. Ten ovšem počítal s tím, že auta by zajížděla do podzemí zhruba u Sukovy hudební síně a vyjížděla by až za divadlem.

Dlouhý tunel by však vyšel zhruba na 800 milionů korun. Radnice proto přišla s levnější variantou, silnice by měla zmizet v zatáčce u divadla a na druhé straně by auta vyjížděla zhruba na úrovni vchodu do obchodního domu Grand. Na povrchu by pak měl vzniknout samostatný pás pro vozy městské hromadné dopravy se zelení a lavičkami.

Autor:


Nejčtenější

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Další z rubriky

Projektant zřícené střechy chybu přiznal, pak otočil, tvrdí u soudu svědek

Obžalovaný projektant Pavel Škorpil (vlevo) se svým advokátem před budovou...

Okresní soud v Ústí nad Orlicí začal ve čtvrtek znovu projednávat loňský pád střechy sportovní haly v České Třebové. A...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Ze skladu na Svitavsku odvezli poslední část munice pocházející z Vrbětic

Z armádního muničního skladu v Květné odvezly čtyři kamiony poslední munici....

Z armádního muničního skladu v Květné na Svitavsku odvezly čtyři kamiony poslední část munice, která tam byla...

Najdete na iDNES.cz