Za hlavní přínos přestavby náměstí v Horním Jelení považuje starosta vyřešení...

Za hlavní přínos přestavby náměstí v Horním Jelení považuje starosta vyřešení obsluhy veřejné dopravy. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Nové náměstí je chloubou Horního Jelení. Zato plán na cyklostezku vázne

  • 0
Městečko Horní Jelení na Pardubicku má za sebou velkou přestavbu Komenského náměstí a před sebou řadu dalších stavebních akcí. A zvláště chystaná cyklostezka není bez problémů.

Největší stavební akce posledních let za 19,5 milionu korun obyvatelům města přinesla řadu výhod. „Kolaudaci chystáme na srpen, ale už teď se můžeme radovat z jeho bezpečného užívání, i když to nikdy nemůže být ke stoprocentní spokojenosti. Za hlavní přínos považuji vyřešení obsluhy veřejné dopravy,“ řekl starosta Petr Tupec.

V Horním Jelení se výrazně změnily přednosti v jízdě. Kdo projížděl náměstím dříve, měl přednost, navíc široká asfaltová plocha sváděla k rychlé jízdě. Nyní řidiči přijedou na zónu omezené rychlosti 30 kilometrů za hodinu a musí dodržet pravidlo přednosti zprava.

„Náměstí je také zastávkou drtivé většiny autobusových spojů, dříve vystupovali cestující do vozovky a nebezpečně hrozil střet vozidel s vystupujícími chodci. Nyní máme dva nástupní bezbariérové terminály. Dále jsme jasně určili parkovací stání, díky přírodním materiálům náměstí lépe působí a je to i praktičtější. Velmi vítám také to, že vzniklo místo pro pořádání kulturních a společenských akcí,“ řekl starosta. Toto místo budou například každoročně využívat i účastníci hudebního tábora mládeže z nedalekého tábora Radost.

Současnou větší akcí je oprava rozpadávající se hřbitovní zdi. V úterý zahájila stavební společnost její demolici. Oprava 220 metrů zdi za 1,6 milionu korun musí být hotova kvůli dotačním podmínkám už do konce září.

Opravený rybník místo koupaliště

Po chystané rekonstrukci Dolního rybníka bude moci sloužit vodní plocha dál jako neoficiální koupaliště. Vzhledem k velikosti městečka by byly pro jeho pokladnu investice do nového koupaliště i jeho nutné provozní náklady neúnosné.

„Cítili jsme jako povinnost zadržování vody v krajině, a protože hráz na dvou místech propouštěla, chceme s pomocí dvoumilionové dotace udělat nové ohrazení a utěsnění hrází. Pak také vznikne přírodní pásmo se 40 druhy zeleně, s lekníny, orobincem a dalšími rostlinami, které napomohou přírodnímu čištění vody. Rybník bude sloužit i nadále k oddychovým aktivitám a nikomu nebude bráněno, aby se v něm vykoupal,“ řekl Petr Tupec.

Horní Jelení

V předhusitských dobách tam stával lovecký hrádek, kolem něj vznikla pastevní víska nazývaná Svrchní Jelení podle hojnosti jelení zvěře. Kolem roku 1555 bylo Horní Jelení povýšeno na městečko, roku 1734 se stalo městysem, v roce 1912 městem. Od roku 2006 byl obci vrácen status města. Dvoutisícové město má největší část Horní Jelení, dalšími jsou Dolní Jelení a Rousínov.

Další z větších akcí, kterou radnice právě připravuje, je cyklostezka mezi Horním a Dolním Jelení. Ta zajistí mnohem bezpečnější dopravu dětí do školy i dalších lidí mezi oběma částmi dvoutisícového města. Zdánlivě jednoduchá a přehledná stavba, navíc většinou na vlastních pozemcích, se kvůli byrokracii komplikuje.

„Cyklostezka bude jen necelý kilometr dlouhá, v devadesáti procentech na městských pozemcích, správci přetínajících sítí nám vycházejí vstříc, ale problémy jsou s Pozemkovým fondem. K jeho metr širokému vyhloubenému korytu potůčku vedeného jako vodní stavba se musí vyjadřovat nějaký odbor v Praze, který má na starosti správu toků, a pak se musí tato díra v zemi nechat ocenit. Jeden metr délkový může zpozdit stavbu cyklostezky o jeden rok. Přitom je to stavba na městském pozemku. Těžko se to vysvětluje zastupitelům i veřejnosti,“ dodal Petr Tupec, který má tento týden za sebou další pokus o urychlení této stavby. I s drenážemi a s osvětlením by mělo stát vybudování cyklostezky kolem šesti milionů korun.