Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj doplácí na historický vlak, skoro čtyři sta korun za cestujícího

  13:14aktualizováno  13:14
Každou sobotu od poloviny června do konce září projížděl historický vlak napříč okresem Ústí nad Orlicí. Akce má své fanoušky, ale také jednu vadu. Je drahá. Jízdenku každého cestujícího Pardubický kraj dotuje stovkami korun.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. Obzvlášť když je jízdenka výrazně dotována krajem. | foto: Archiv KÚ

Šestnáctkrát vyjel historický vlak od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Vedení kraje si pochvaluje, že třetí ročník „nostalgického vlaku Králický Sněžník“ přilákal téměř tři a půl tisíce cestujících. V tiskové zprávě ale už nebyl zmíněn fakt, že kraj za vypravení vlaků zaplatil 1 442 600 korun. Přes čtyři sta korun za každý koupený lístek.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje.

„Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ uvedl.

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Vlak jezdil až do konce září. Náklady tak narostly

Na sobotní nostalgické jízdy na Králický Sněžník zvaly po celé léto zdařile udělané letáky, které turisty posílaly na prohlídku atrakcí kolem trati. Plusem byl i pevný jízdní řád a cena, která odpovídala platnému tarifu Českých drah s patnáctikorunovým příspěvkem na údržbu historických lokomotiv.

Parní lokomotivy Velký bejček nebo Ušatá byly vypraveny od poloviny června do 30. září devětkrát, sedmkrát jel místo nich motorový vůz Krokodýl.

„Určitě to mohlo být mnohem levnější, nedělal bych to tak dlouhé. Nevím, proč to neskončili hned po prázdninách. Taky by nemusely mezi tím jezdit motorové vlaky, od výpravčích vím, že o ně není velký zájem, nejvíc lidi táhne pára,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hlavní úlohu hraje parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Hejtman uvedl, že provoz historických souprav je nákladnější než u běžných spojů. Navíc podle něj v případě nostalgického vlaku nejde jen o přepravu cestujících, ale zejména o propagaci regionu.

„Jedná se o službu, pomocí které chceme zatraktivnit celou turistickou oblast Králicka a nabídnout turistům atrakci, která není v jiných oblastech republiky běžná,“ uvedl Netolický.

Letos vlak urazil nejdelší trasu ze všech ročníků, po dokončení rekonstrukce bylo možné znovu využít i stanici Hanušovice.




Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část...

Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů....

Další z rubriky

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

Muž v Pardubicích uvázl v kontejneru na oblečení, zachránili ho hasiči

Muž přespal v kontejneru na oblečení, pak se z něj nemohl dostat.

Kuriózní zásah mají za sebou hasiči z Pardubic, kteří ráno vyprošťovali muže z kontejneru s obnošeným oblečením....

V Pardubicích vztyčili vánoční strom, letos poprvé ho ozdobí i perník

Vánoční strom přivezli na pardubické náměstí

Na pardubickém Pernštýnském náměstí vztyčili dělníci vánoční strom. Čtrnáctimetrový smrk pokáceli dnes u rodinného domu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.