Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj doplácí na historický vlak, skoro čtyři sta korun za cestujícího

  13:14aktualizováno  13:14
Každou sobotu od poloviny června do konce září projížděl historický vlak napříč okresem Ústí nad Orlicí. Akce má své fanoušky, ale také jednu vadu. Je drahá. Jízdenku každého cestujícího Pardubický kraj dotuje stovkami korun.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. Obzvlášť když je jízdenka výrazně dotována krajem. | foto: Archiv KÚ

Šestnáctkrát vyjel historický vlak od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Vedení kraje si pochvaluje, že třetí ročník „nostalgického vlaku Králický Sněžník“ přilákal téměř tři a půl tisíce cestujících. V tiskové zprávě ale už nebyl zmíněn fakt, že kraj za vypravení vlaků zaplatil 1 442 600 korun. Přes čtyři sta korun za každý koupený lístek.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje.

„Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ uvedl.

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Vlak jezdil až do konce září. Náklady tak narostly

Na sobotní nostalgické jízdy na Králický Sněžník zvaly po celé léto zdařile udělané letáky, které turisty posílaly na prohlídku atrakcí kolem trati. Plusem byl i pevný jízdní řád a cena, která odpovídala platnému tarifu Českých drah s patnáctikorunovým příspěvkem na údržbu historických lokomotiv.

Parní lokomotivy Velký bejček nebo Ušatá byly vypraveny od poloviny června do 30. září devětkrát, sedmkrát jel místo nich motorový vůz Krokodýl.

„Určitě to mohlo být mnohem levnější, nedělal bych to tak dlouhé. Nevím, proč to neskončili hned po prázdninách. Taky by nemusely mezi tím jezdit motorové vlaky, od výpravčích vím, že o ně není velký zájem, nejvíc lidi táhne pára,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hlavní úlohu hraje parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Hejtman uvedl, že provoz historických souprav je nákladnější než u běžných spojů. Navíc podle něj v případě nostalgického vlaku nejde jen o přepravu cestujících, ale zejména o propagaci regionu.

„Jedná se o službu, pomocí které chceme zatraktivnit celou turistickou oblast Králicka a nabídnout turistům atrakci, která není v jiných oblastech republiky běžná,“ uvedl Netolický.

Letos vlak urazil nejdelší trasu ze všech ročníků, po dokončení rekonstrukce bylo možné znovu využít i stanici Hanušovice.




Nejčtenější

Virtuální půtky youtubeři přenesli do reality, soud jednoho potrestal

Youtuber Marek Valášek odešel od plzeňského okresního soudu s pokutou. Za těžké...

Pokutu ve výši 25 tisíc korun musí zaplatit youtuber Datel za to, že zranil jiného přispěvatele kanálu YouTube. Jejich...

Ženu koupenou na sex jsem z okna neshodil, hájí se obžalovaný z vraždy

Marius Daniel Ionica z Rumunska je obžalovaný z toho, že shodil ženu ze šestého...

U pardubické pobočky krajského soudu začalo hlavní líčení s mužem, který podle obžaloby loni 16. dubna z okna pokoje v...



Pardubický hejtman otočil a podpořil Drahoše, chce strhnout i další

Prezident Miloš Zeman rozmlouvá s hejtmanem Martinem Netolickým při návštěvě...

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický před pěti lety jednoznačně vyjádřil podporu Miloši Zemanovi a při jeho...

Další facka pro Spartu. Trpím za naše fanoušky, přiznává kouč Výborný

Trenér Sparty František Výborný během utkání s Pardubicemi.

Jak z krize? Hokejisté pražské Sparty musejí najít odpověď hodně rychle. Třetí prohra v řadě, naposledy doma s...

Lékaři vypovídají služby v nemocnicích kraje, vedení chystá omezení péče

Ředitel pardubické nemocnice Tomáš Gottvald

V nemocnicích Pardubického kraje se zdramatizovalo vyjednání o nové kolektivní smlouvě. Lékaři žádají více peněz, než...

Další z rubriky

Beton místo stromů. Lidem v Žamberku vadí hráze proti velké vodě

Přibližně polovina stromů na břehu Divoké Orlice v Žamberku je už pokácena,...

Vedení Žamberka, ale také zástupci Povodí Labe čelili při úterním mimořádném jednání zastupitelů výtkám kritiků...

Chrudim se těžce smiřuje s plány na sedmdesátku směrem na Slatiňany

Šestikilometrový obchvat u Chrudimi má za sebou premiéru s premiérem.

Ředitelství silnic a dálnic chce investovat miliony do větší bezpečnosti silnice I/37, která spojuje Chrudim a...

Dny plné smíchu. Pardubice hostí nejlepší divadelní komedie

Legendární film Hoří, má panenko, jehož děj se odehrává na plesu dobrovolných...

Do dospělého věku přichází nyní Festival smíchu. Týdenní akce, která představí ty nejlepší komedie, má letos pořadové...

Najdete na iDNES.cz