Dotované historické vlaky se vrátí. Pokud se najdou strojvůdci

  7:45aktualizováno  7:45
Kdo si oblíbil pravidelné jízdy historických vlaků na Králicku, může si je zařadit do výletních plánů i na příští rok. Pardubický kraj oznámil, že tuto akci bude dál dotovat.

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence. | foto: Archiv KÚ

„Zájem cestujících o tuto atrakci stále přetrvává. Ukazuje se, že rozhodnutí vrátit na koleje historická železniční vozidla v pravidelných časech byl správný. V letošním roce jsme měli nejdelší trasu ze všech ročníků, jelikož bylo po dokončení rekonstrukce možné znovu využít i stanici Hanušovice v sousedním Olomouckém kraji,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Historický vlak vyjel šestnáctkrát od června do konce září z České Třebové přes Letohrad a Dolní Lipku do Hanušovic a zase zpět. Za vypravení vlaků krajský úřad zaplatil 1 442 600 korun.

„Vynaložená částka reálně není tak vysoká, jak se na první pohled může zdát při vydělení příspěvku kraje počtem cestujících,“ tvrdí ovšem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Podle něj by se mělo zohlednit, že dotováno je i jízdné ve vlaku či v autobuse na linkách, které kraj podporuje. „Druhým důležitým faktem je započítávání utrženého jízdného, což vzhledem k počtu cestujících bude představovat nemalou částku v druhé splátce,“ doplnil hejtman.

Dotace na jednu jízdenku byla zhruba 360 korun

Loni tržby dosáhly částky asi 180 tisíc korun. I tak by dotace na jednu jízdenku dosáhla 360 korun.

Mírné komplikace do nadcházející sezony způsobuje technický stav jedné z parních lokomotiv, ale také snižující se počty strojvůdců, kteří jsou schopní tyto historické vlaky řídit.

„Bohužel parní vlak Velký Bejček, který v minulých letech na Králicku pravidelně jezdil, je nyní mimo provoz a čeká jej poměrně složitá rekonstrukce. Také se potýkáme s malým počtem strojvůdců, kteří umí historické lokomotivy ovládat. Doufám však, že i tuto komplikaci vyřešíme, aby cestující o tento unikát v našem kraji nepřišli,“ sdělil hejtman Netolický.

Krajští radní nyní řeší s Českými drahami alternativní možnosti v případě, že by do letních měsíců nebyla lokomotiva funkční.

„Chceme však i nadále zachovávat režim střídání parních a historických motorových vozů,“ řekl Netolický. V minulých letech se mohli cestující svézt vagony zvanými Rybák, taženými prvorepublikovými parními lokomotivami nebo motorovým vozem Krokodýl z 60. let. „Jízdy historických vlaků vnímáme nejen jako samostatnou turistickou atrakci, ale také jako způsob propagace jedinečné oblasti Králicka, která patří mezi oblíbené destinace v našem regionu,“ dodal Netolický.

Turisté však nejraději využívali hlavně vlaky tažené parní lokomotivou. O ty motorové takový zájem nebyl. „Určitě bych to nedělal tak dlouhé. Nevím, proč neskončili hned po prázdninách,“ uvedl Petr Buryška z Letohradského železničního klubu, který už organizoval dvacet ročníků Mikulášské jízdy. Při nich hraje hlavní úlohu parní lokomotiva.

„Nedokážu posoudit, jestli to má takový přínos pro obyvatele, který by mohl ospravedlnit nákladnost akce,“ uvedl opoziční krajský zastupitel Jan Řehounek (ANO).

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Další z rubriky

VIDEO: Na pardubické náměstí dorazil vánoční strom z Rybitví

Pardubice a vánoční strom

Vánoční dominanta Pernštýnského náměstí dorazila na své místo. Do Pardubic přijel vánoční strom.

Pardubická koalice ztratila těsně před volbou radních další hlas

Radnice Pardubice.

Večer se koná v Pardubicích ustavující zastupitelstvo, které zvolí nové vedení města včetně primátora. Tím by se měl...

Kauza národního hřebčína je po letech u soudu, obžalobu četli tři hodiny

Část obviněných manažerů, kteří se domlouvali na opravách hřebčína

Krajský soud začal projednávat rozsáhlý případ oprav kladrubského hřebčína za evropské miliony. Obžaloba viní 17 lidí a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz