Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli rekonstrukci letiště v Čáslavi budou gripeny létat do Pardubic

  8:28aktualizováno  8:28
Do Pardubic přiletí za měsíc stíhačky gripen a další letadla z Čáslavi. Ve středočeském městě totiž začne oprava přistávací dráhy, která za více než 20 milionů korun zvýší její bezpečnost. Po dobu prací, které mají být hotové v srpnu, bude čáslavské letectvo působit v Pardubicích.

JAS-39 Gripen českých vzdušných sil pilotu Ivo Kardoš z elitní 211. tygří letky | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

„Na letišti se chystá i generální oprava vzletové a přistávací dráhy, po jejím dokončení bude dráha delší a vzroste její únosnost,“ řekl mluvčí 21. základny taktického letectva Čáslav Tomáš Maruščák.

Na značné části pojezdové dráhy jsou praskliny, kterými na jaře a na podzim vzlíná podzemní voda, což je pro manipulaci s technikou rizikové.

„Asi 40 tisíc metrů čtverečních asfaltu je nutné vyfrézovat do hloubky pěti centimetrů,“ uvedl mluvčí. Následovat bude oprava betonu, který je pod asfaltem, a poté bude položena nová vrstva asfaltu.

I na pardubickém letišti bude zachována nejen neustálá pohotovost pilotů gripenů, kteří mohou v případě signálu do 15 minut vzlétnout, ale také i výcvik. Pro lidi z okolí letiště to znamená daleko více hluku, než na který jsou zvyklí.

Už brzy si navíc budou moci Pardubičtí užívat pohledu na stíhačky pravidelně. Zhruba za pět let by měla v Čáslavi začít generální oprava vzletové a přistávací dráhy za přibližně dvě miliardy korun. Dráha bude kompletně odstraněna a počítá se se stavbou zcela nové.

„Letiště od roku 1952 neprošlo takovým typem rekonstrukce a po více než 60 letech tomu stav vzletové a přistávací dráhy odpovídá,“ doplnil Maruščák pro ČTK. Dráha by měla být delší a měla by mít i větší únosnost, aby na ní mohly přistávat i těžší vojenské dopravní letouny.

Práce potrvají asi dva roky. Vojenská technika se po tuto dobu pravděpodobně dočasně přesune na několik různých základen, mezi nimi bude s největší pravděpodobností opět pardubické letiště. Přesná organizace se podle Maruščáka nyní plánuje.

„Určitě zde budou varianty, že budeme působit z více vojenských letišť, nikoliv pouze z pardubického letiště,“ dodal mluvčí.

Letos uplynulo 60 let od založení 22. stíhacího pluku, který byl přímým předchůdcem dnešní 21. základny taktického letectva Čáslav. Letiště se začalo stavět v roce 1952, o dva roky později už v něm působil školní pluk. V roce 1957 vznikl 22. stíhací letecký pluk. Nyní zde provozují letouny JAS-39 Gripen, L-159 Alca a L-39 Albatros.

Formace gripenů nad letištěm v Čáslavi (květen 2015):





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Velkou pozornost poutala jízda tanku, který se následně vyřádil na vraku auta.
Retroměstečko nabídne návrat do dob minulých na Labi i v kasárnách

Retroměstečko v Pardubicích bude celý víkend lákat nejen milovníky historie a současné i dobové vojenské techniky, ale nabízí celou řadu akcí pro celou rodinu....  celý článek

Kromě hřišť se mají na místě objevit nové prvky zpříjemňující odpočinek.
Lidé uvidí, jak Pardubice chtějí změnit pravý břeh řeky Labe

Výraznou změnu podoby pravého břehu Labe chystají Pardubice. První plány přitom vyvolaly poměrně velký odpor části veřejnosti, které se nelíbilo především...  celý článek

Marek Výborný, ředitel Gymnázia Mozartova v Pardubicích a krajský lídr KDU-ČSL...
Lídr lidovců Marek Výborný: Nebudeme ve vládě s obviněným politikem

Lidovce vede do parlamentních voleb v kraji ředitel pardubického gymnázia Mozartova Marek Výborný. Syn bývalého ministra obrany, ústavního soudce a poslance...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.