Radko Martínek byl v roce 2012 zvolen senátorem za volební obvod Svitavy

Radko Martínek byl v roce 2012 zvolen senátorem za volební obvod Svitavy | foto: Michal Klíma, MAFRA

Letiště u Třebové má asfaltovou ranvej. Není to můj pomník, říká hejtman

  • 1
Letiště ve Starém Městě u Moravské Třebové má novou, více než sedm set metrů dlouhou asfaltovou ranvej. Jako jediné sportovní letiště v zemi. Otevře se zanedlouho. Více než čtyřicetimilionovou dotaci na stavbu podle některých kritiků pomohl prosadit bývalý hejtman Radko Martínek.

"Se stavbou dráhy se počítalo ve všech rozvojových plánech," brání se exhejtman a nynější senátor Radko Martínek, podle něhož má letiště pro rozvoj cestovního ruchu vybudovanou infrastrukturu už dnes.

Poukazuje přitom na řeči o pomnících, když v Moravské Třebové prosazoval průmyslovou zónu. "Vidíte, a dnes tu je spousta pracovních míst, která snižují nezaměstnanost," dodal Martínek.

Sportovní letiště ve Starém Městě

Vzniklo v roce 1938. Po podpisu Mnichovské dohody se tu objevily letouny Luftwaffe. Za druhé světové války Staré Město sloužilo jako opravárenská základna pro německé letouny z východní fronty. Po odchodu Němců se tu začalo létat už v prosinci 1945 na kluzáku. V roce 1948 byl postaven dřevěný hangár. V roce 1953 byl založen Svazarm. Před rokem 1989 vzniklo středisko vrcholového sportu pro letecké akrobaty, které se proměnilo v Letecké sportovní centrum. Dnes letiště provozuje Aeroklub Moravská Třebová, je tu základna české letecké akrobatické reprezentace.

Za marnou investici nepovažuje stavbu nové ranveje ani předseda moravskotřebovského aeroklubu Pavel Řeřicha. Také on odmítá, že by si ve Starém Městě bývalý hejtman stavěl jakýkoli pomník.

"Čerpání dotačních peněz se řídí jasnými a striktními pravidly Regionálního operačního programu. Abychom se mohli o dotaci ucházet, museli jsme zpracovat žádost, kterou spolu s dalšími posuzovaly orgány ROP, nikoli pan Martínek," hájí senátora Řeřicha a dodává, že není žádným tajemstvím, že české čerpání dotačních peněz z Evropské unie za mnoho nestojí. A mnoho peněz že zůstává nevyužitých. "Tak ať si to ti někteří zkusí. Vždyť si mohou zažádat i oni," dodává šéf aeroklubu.

K investici za téměř padesát milionů korun se ve Starém Městě odhodlali z jednoduchého důvodu. Chtěli nabídnout své letiště i těm, kteří létají na nových strojích, pro které je nezpevněná vzletová a přistávací plocha nevhodná.

"Těch nových strojů je čím dál víc. Navíc tu chceme pořádat přehlídky, letecké dny nebo další akce. Ani na ty by nebyla stará dráha vhodná," dodává Řeřicha, který si myslí, že peníze vložené do nové dráhy jsou rozumnou investicí.

"Bude to trvalý přínos pro malé létání a rozvoj aeroturistiky v celém regionu. Nemůžeme ale čekat, že se nám vložená částka vrátí hned," dodal. Na námitky, že na letišti přibude hluku, reagoval Řeřicha tím, že tohle tvrzení nemá žádný reálný podklad.

"Letiště je tu od první republiky a od konce války se na něm nepřetržitě létá. Rekonstruovaná dráha naopak hlukovou zátěž sníží. Laicky řečeno: letadla se díky menšímu valivému odporu rychleji dostanou do vzduchu a můžou dříve ubrat plyn," vysvětluje šéf aeroklubu. Nárůst provozu nebude mít podle něj určitě dramatický charakter a stěží dosáhne úrovně před rokem 1989.