VIDEO: Dva tisíce tun uhlí vyloží s robotem v elektrárně jeden člověk

  7:48aktualizováno  7:48
Je to robot, je na dálkové ovládání, ale ani při exkurzích ho zájemcům ve chvaletické elektrárně do rukou nepůjčí. Tahle hračka má padesát tun a umí posunovat plně naloženou vlakovou soupravu uhlí. Náklad o hmotnosti dva tisíce tun pomůže vyložit a odveze prázdné kontejnery zase pryč.

Na jedné straně jsou koleje se starými, lety ošlehanými vagony naplněnými uhlím, které při cestě k výklopníku rachotí a skřípají.

Hned vedle barevné rakouské soupravy s kontejnery, které kolem projedou skoro neslyšně. Tedy nebýt robota, který je táhne a dost neodbytně pípá, aby snad někdo vlak jedoucí rychlostí ani ne dva kilometry v hodině nepřehlédl.

Fotogalerie

Právě tak nyní vypadá nástup technologie 21. století ve chvaletické elektrárně, kde zkoušejí nový systém vykládání uhlí.

Nejpůsobivější je, že bezmála dva tisíce tun uhlí dokáže vyložit jediný člověk, který má na krku zavěšený dálkový ovladač a řídí robota, jako by to byla hračka. A ona to na první pohled hračka trochu je.

„Jen nemá baterky, za to ale docela slušný příkon,“ glosoval to Jan Posejpal z chvaletické elektrárny, který MF DNES na místě nový systém představil.

Nová technologie vykládání uhlí využívá systém Innofreight, který již nyní ČD Cargo používá například při přepravách dřevní štěpky do papíren ve Štětí    nebo hnědého uhlí do teplárny v Plzni.

Na každý dvojvagon se vejdou čtyři kontejnery. Jeden železniční vůz tak přepraví až 137 tun paliva. Zatímco až dosud elektrárna vykládala kolem sedmi vlaků denně, v budoucnu by mohlo zajistit stejné množství pět či šest vlaků s kontejnery.

Robot je vlastně elektrická lokomotiva

Robot v podstatě není nic jiného než elektrická lokomotiva, kterou obsluha přirazí k vlaku s kontejnery, připojí ji a vagony pak stroj odtáhne o pár desítek metrů dál, kde se uhlí vykládá. Tam šéf vykládky odloží ovladač a přesune se do kabiny vykládacího zařízení, které je vybaveno vidlemi připomínajícími obří vysokozdvižný vozík. Těmi nabere kontejner s 35 tunami uhlí, obrátí ho, položí zpět a pomocí robota ovládaného z kabiny posune vlak o pár metrů, aby mohl celý postup znovu opakovat.

Elektrickou energii dodává do robota kabel. „Je to dálkově ovládaná lokomotiva, která má dva motory na každé nápravě, je připojená do rozvodny a pokládá si kabel vedle sebe. Když jede zpět, tak si jej zase namotává,“ popisuje Posejpal.

Jiný unikátní systém - vyklápění celých vagonů „uhláků“ na otočné rampě - tu využívají už od 90. let. Podívejte se na něj v reportáži z léta roku 2014:

Až se nový systém rozjede naplno, staré zařízení nezmizí.

„Bude zakonzervované, výklopník bude připravený, kdyby se s tímto zařízením něco stalo. Bude fungovat jako záloha,“ uvedl Posejpal.

Zájemci si budou moci nové zařízení prohlédnout při dni otevřených dveří. „Tuto akci chystáme na 9. června od deseti hodin,“ uvedla Kateřina Přemyslovská z chvaletické elektrárny.

Změnu vykládání uhlí provádí státní železniční dopravce ČD Cargo, který se na ní dohodl s vlastníkem chvaletické elektrárny společností Sev.en EC.

Nejčtenější

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Další z rubriky

Pardubická koalice ztratila těsně před volbou radních další hlas

Radnice Pardubice.

Večer se koná v Pardubicích ustavující zastupitelstvo, které zvolí nové vedení města včetně primátora. Tím by se měl...

Muže soudí za vraždu dvoutýdenní dcery. Měla otok mozku, říká žalobce

Obžalovaný stojí před soudem kvůli usmrcení novorozeněte.

Krajský soud v Pardubicích začal projednávat případ osmadvacetiletého muže, který je obžalovaný, že letos v dubnu...

Pardubičtí politici podepsali koaliční smlouvu, TOP 09 vyčkává

Radnice v Pardubicích.

Řada pardubických politiků se dostala do paradoxní situace. Zatímco šéfové ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v Praze tvrdě tlačí na...

Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže
Jak měřit teplotu? Jednodušší už to být ani nemůže

Doba, kdy v žádné domácí lékárničce nechyběl klasický rtuťový teploměr, už je dávno pryč. Nahradila ho celá řada inovativních nástupců, které se liší způsobem i přesností měření, ale také cenou. Žádná domácnost, především pak s malými dětmi, by bez teploměru zůstat neměla.

Najdete na iDNES.cz