Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrárna získala deset let navíc bez boje, úřady audit nechtěly

  8:18aktualizováno  8:18
Zelení i ekologické organizace kritizují úřady, že vyšly vstříc chvaletické elektrárně. Na modernizaci za tři miliardy korun nemusel být totiž zpracován ekologický audit.

K prodloužení provozu Chvaletic chyběl podle kritiků ekologický audit. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Dokud patřila chvaletická elektrárna postavená před čtyřmi desítkami let společnosti ČEZ, spíše dosluhovala a vyráběla elektrickou energii především během špiček. Poté, co ji před třemi lety koupila společnost Severní energetická, se má proměnit v zařízení, který bude fungovat nejméně do roku 2030. Úřady ale nepožadovaly, aby kvůli modernizaci uhelné elektrárny byl zpracován posudek, který by zhodnotil vliv této stavby na životní prostředí.

S postupem úřadů zásadně nesouhlasí Jan Rovenský, vedoucí energetické kampaně Greenpeace ČR. Uvedl, že kdyby společnost rekonstrukci neprovedla, podle platné evropské směrnice o průmyslových emisích by musela elektrárnu do pěti let úplně zavřít. „Takhle bude kouřit nejméně o devět let déle,“ uvedl Rovenský.

Ekologický audit je nutný zpracovat například na 4,5 kilometrů dlouhou silnici v polích, bez něj se nemůže stavět. Posudek musel být například i na výkrmnu býků v Karli na Svitavsku.

„Elektrárna Chvaletice je třetím největším znečišťovatelem ovzduší v České republice. Ročně vypustí do ovzduší několik milionů tun oxidů dusíku a síry a také 148 kilogramu rtuti. Její provoz měl být na základě evropské směrnice ukončen nejpozději do roku 2020. Rekonstrukce tuto situaci mění,“ uvedl člen pardubických Zelených Jakub Koláček.

Elektrárna má snížit své emise

Úřady namítají, že pokud znečišťovatel chystá změnu k lepšímu, má volný prostor. Už od letošního roku elektrárna přibližně o polovinu sníží emise oxidů dusíku a emise tuhých znečišťujících látek o čtvrtinu.

„K úpravám, které vedou ke snížení emisí a tedy ke zmírnění dopadů na životní prostředí, zákon EIA ani evropská směrnice posouzení EIA nevyžaduje,“ uvedla Petra Roubíčková, tisková mluvčí Ministerstva životního prostředí.

Zelení namítají, že fakticky jde o prodloužení provozu elektrárny o dalších více než deset let, což je významný zásah do životního prostředí v kraji. A krajský úřad měl požadovat ekologický audit.

To kraj odmítá.

„Záměry zařízení ke spalování paliv s tepelným výkonem nad 200 MW v kompetenci Ministerstva životního prostředí,“ uvedl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták.

Roubíčková argumentuje tím, že nebylo nikdy rozhodnuto o tom, že chvaletická elektrárna v roce 2020 ukončí provoz. „Elektrárna Chvaletice nemá stanovenu konkrétní dobu ukončení provozu. Pokud bude provoz splňovat podmínky dané evropskou i českou legislativou, je provozovatel oprávněn zařízení provozovat,“ uvedla.

„Ukončení zdejšího provozu bylo pouze jednou z variant strategického rozvoje elektrárny,“ uvedla Gabriela Sáričková Benešová, mluvčí společnosti Severní energetická.

Zelení za hladkým průběhem schvalování rekonstrukce vidí vliv uhelné lobby. Není vyloučeno, že spor skončí u soudu.

V jiném střetu, který se týkal chvaletické elektrárny, byli ekologičtí aktivisté už úspěšní. Spolek Frank Bold Society zažaloval Ministerstvo životního prostředí za to, že zvýšení emisí chvaletické elektrárny z 324 tun na 524 tun v roce 2014 úředníci vyhodnotili jako nevýznamnou změnu, ke které se veřejnost nemusí vyjadřovat. Soud rozhodl, že to byla chyba.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

Kapybara utekla chovateli, v noci ji na silnici srazilo nákladní auto

Kapybara z chovu na Vysokomýtsku nepřežila střet s nákladním vozidlem.

Řidič nákladního vozidla srazil v noci u Vysokého Mýta na Orlickoústecku kapybaru. Tento velký hlodavec pocházející z...

VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Ze skladu na Svitavsku odvezli poslední část munice pocházející z Vrbětic

Z armádního muničního skladu v Květné odvezly čtyři kamiony poslední munici....

Z armádního muničního skladu v Květné na Svitavsku odvezly čtyři kamiony poslední část munice, která tam byla...

Najdete na iDNES.cz