Vzniká dvojměstí, i bez stříhání pásek. Pardubice mají Hradec už na dosah

  8:48aktualizováno  8:48
Pardubice i Hradec Králové si jsou blíž. Nejnovější čísla ukazují, že velmi rychle stoupá počet cestujících mezi oběma východočeskými městy na silnicích i železnici. Na takzvané Hradubické silnici se za poslední šest let zvýšil počet aut až o 47 procent.

Cestování z Pardubic do Hradce je už někdy rychlejší než jízda z jedné čtvrti do druhé. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Mix nových silnic, železnic, hospodářského růstu a nízké nezaměstnanosti způsobil, že se v centru východních Čech nepozorovaně bez přestříhávání pásek a proslovů fakticky vytváří dvojměstí. K ideálu má daleko, například všemi vyhlížená cyklostezka se rodí pomalu hůř než chystaná stavba dálnice D35.

Ale cestování z jednoho města do druhého je už někdy rychlejší než jízda z jedné čtvrti do druhé.

Cestu po čtyřproudové silnici mezi Hradcem Králové a Pardubicemi lze autem zvládnout za deset minut, díky postupně budované dvojkolejce trvá jízda spěšným vlakem jen sedmnáct minut.

Spojení z Pardubic do Hradce nebylo nikdy tak dobré a cestování je v ranní špičce rychlejší a pohodlnější, než jet přes ucpané Pardubice například ze Svítkova do Černé za Bory. A lidé toho využívají.

Když Ředitelství silnic a dálnic sčítalo v roce 2010 auta u výpadovky na Hradec, bylo jich třináct a půl tisíce. Před rokem jich už tudy projelo bezmála dvacet tisíc. Na dalším úseku je nárůst dopravy ještě větší, přesáhl 47 procent. Po novém obchvatu Opatovic denně jezdí dokonce přes 30 tisíc aut. Jen pro srovnání - na dálnici D5 v Rozvadově jsou čísla poloviční.

Silnici plní pracovní boom

Na velkém zatížení Hradubické silnice se ale z velké části podílí i auta, jejichž řidiči míří na dálnici D11 do Prahy, na kterou sjíždějí z velké křižovatky u Opatovic nad Labem.

„Nárůst dopravy v tomto úseku mne určitě nepřekvapil. Vytíženost silnic se prohloubila i v souvislosti s opravami dálnice D1. Proto je nesmírně nutné zajistit obcím a městům obchvaty a co nejrychleji postavit dálnici D35,“ uvedl Otakar Švec, krajský koordinátor organizace Besip.

Starosta Opatovic nad Labem Pavel Kohout soudí, že silnici mezi Pardubicemi a Hradcem plní pracovní boom. „Poptávka po zaměstnancích je velká a zároveň dálniční stavby umožňují rychlou cestu do Prahy i do krajských měst,“ uvedl Kohout.

Zatímco statistiky ze silnic neodhalí, kolik lidí pravidelně jezdí mezi Hradcem a Pardubicemi, na železnici to vyčíslit lze. Loni stoupl počet cestujících mezi krajskými městy ve všední dny ve srovnání s předchozím rokem o sedm procent.

Ve všech vlacích mezi oběma městy se tak v pracovní dny přepraví okolo šesti tisíc cestujících. V neděli je pak podle krajského úřadu vykázán nárůst až o 13 procent.

Hodně tomu pomohlo loňské otevření nové dvojkolejky v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem. Nové elektrické jednotky RegioPanter mohou v tomto úseku jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině, takže cesta se u spěšných vlaků i se zastavením v Rosicích nad Labem zkrátila na 17 minut.

„Ochota cestovat za prací se zvyšuje, a to je dobrá zpráva, Češi se konečně posunují v tomto ohledu ze svého konzervatismu. Je to dáno také tím, že kvalitních pracovníků není mnoho, firmy se o ně přetahují,“ řekl náměstek primátora Pardubic Jan Řehounek.

Spojení mezi Hradem a Pardubicemi by se mělo v budoucnu ještě zlepšit. Začátkem nového desetiletí má být dokončena celá dvojkolejka včetně přestavby železničních uzlů Pardubice a Hradec Králové.

To, že se Pardubice a Hradec přibližují, Řehounek vítá. „V tomto dotačním období jsme z Prahy už posuzováni jako jedna velká aglomerace. Nebránil bych se tomu a šel bych tomuto trendu naproti. Spolupráce měst se zintenzivnila, zohlednit by to podle mne měly i krajské samosprávy,“ uvedl Řehounek.

Nejčtenější

Nedávejte mi nic, hlásá letáková kampaň. Vede ji sám starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Další z rubriky

Opravené autobusové nádraží v Moravské Třebové hlídají před vandaly kamery

Autobusové nádraží v Moravské Třebové prokouklo.

Budova autobusového nádraží v Moravské Třebové se zaplivanou čekárnou a ještě horším bufetem v sousedství, který...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

Hrubián oběsil na vodítku psa, za týrání mu hrozí až tři roky vězení

Služebna Policie ČR

Až tři roky vězení hrozí muži z Luže na Chrudimsku, kterého stíhá policie za týrání zvířete. Podle vyšetřovatelů...

Najdete na iDNES.cz