Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče,...

Takto si Ředitelství vodních cest představuje nový plavební kanál u Přelouče, díky kterému by Labe bylo splavné až do Pardubic. | foto: Studie Ředitelství vodních cest.

Splavnění Labe neprojde. Dušek mluví o stopce společenským škůdcům

  • 22
Plány na splavnění Labe do Pardubic byly kvůli námitkám ochránců přírody odsunuty na neurčito. Náměstek hejtmana Jaromír Dušek (SPO) žádá změnu zákona, která by ekologická sdružení vyřadila ze hry.

Úsilí Ředitelství vodních cest prosadit stavbu kanálu v Přelouči, který umožní splavnění Labe do Pardubic, po patnácti letech vážně narazilo. Ministerstvo životního prostředí v prosinci zrušilo výjimky z ochrany 44 zvláště chráněných druhů v přírodní lokalitě Slavíkovy ostrovy.

Chystaná stavba kanálu kolem Přelouče se tak odsouvá do nedohledna. Přestože už byla na stavbu vybraná firma a připraveny peníze.

Náměstek hejtmana Jaromír Dušek tvrdí, že se stát nesmí stavby kanálu v plánované trase přes Slavíkovy ostrovy vzdát, ale souběžně je nutné změnit zákon tak, aby bylo možné chystanou výstavbu dotáhnout do konce.

„Legislativní proces, který umožňuje jakékoliv pidiorganizaci kdykoliv a opakovaně vstupovat do různých stupňů stavebního řízení, je nesmyslná anomálie. Nic podobného v sousedních zemích není možné. Je nutné změnit legislativu a těmto společenským škůdcům udělat stopku,“ uvedl Dušek.

Poslanec ČSSD a právník Jan Chvojka si myslí, že nelze ekologickým sdružením upřít možnost vyjádřit svůj názor. „Jde spíš o to, aby tato možnost neznamenala, že stavba vyroste o několik let později. Můžeme upravit příslušné lhůty,“ sdělil Chvojka.

Ředitelství vodních cest prosazuje stavbu plavebního kanálu u Přelouče za tři miliardy korun, který má obejít Labe přes přírodně cennou lokalitu Slavíkových ostrovů. Proti jsou ekologické organizace, které loni na podzim dosáhly u Nejvyššího správního soudu velkého vítězství. Ministerstvo životního prostředí teď na základě rozsudku dokonce tvrdí, že po 15 letech není jasné, proč je splavnění tak důležité.

„Žadatel musí v prvé řadě doložit, že vybudování plavebního stupně je ve veřejném zájmu a že tento zájem převažuje nad zájmem ochrany přírody a krajiny,“ píše ministerstvo ve svém rozhodnutí, které podepsal ředitel odboru výkonu státní správy Libor Hejduk.

Chybělo posouzení šetrnější trasy

Soudci dali námitkám ekologů prakticky ve všech bodech za pravdu. Pardubický krajský úřad podle nich ignoroval argumenty proti stavbě, spokojil se s tím, že vhodná varianta kanálu přes Slavíkovy ostrovy už byla v roce 2000 vybrána. Soud tvrdí, že úředníci měli ve skutečnosti posoudit, zda neexistuje k přírodě šetrnější trasa.

Ředitelství vodních cest ale plán na vybudování kanálu přes Slavíkovy ostrovy nevzdává a bude krajský úřad opět žádat o vydání výjimek z ochrany chráněných druhů, aby mohlo získat povolení stavět. „Samozřejmě očekáváme, že tyto výjimky budou vydány bez právních vad a umožní další pokračování povolovacího procesu této stavby,“ řekl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Je ale možné, že se celý proces bude muset vrátit o patnáct let zpět a bude se opět hledat vhodná trasa. Takovou možnost připouští i ministerstvo životního prostředí a žádají to i ekologové. „Podle nás je zřejmé od začátku, že proces EIA je vadný a měl by proběhnout znovu, takže by se posoudily i varianty tokem a na pravém břehu,“ uvedl předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.

To by znamenalo odsun výstavby o léta. „Já to odhaduju na desetiletí. Byl by to obrovský krok zpátky a mrhání veřejnými prostředky. Na přípravu této trasy se už vynaložilo tři čtvrtě miliardy a zvolilo ji ministerstvo dopravy po dohodě s ministerstvem životního prostředí jako jedinou reálnou,“ řekla starostka Přelouče Irena Burešová.

Pro stavbu kanálu přes Slavíkovy ostrovy je i náměstek hejtmana Jaromír Dušek. „Nemůžeme ustoupit. V dopravním uzlu Pardubice se splavněním počítáme, na tom se nic nemění,“ uvedl.