Dopravní značky dosloužily, na jejich výměnu však chybějí peníze

  16:00aktualizováno  16:00
Pardubický kraj má víc silnic, než o kolik je schopný se starat. Podobně jako v jiných krajích peníze chybějí na opravu rozbitých vozovek a mostů silnic druhé a třetí třídy, ale i na to, co není tak důležité jen zdánlivě - na obnovu dopravních značek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš FraitMAFRA

Podle zprávy pro krajské radní, kterou má MF DNES k dispozici, je v současné době zhruba u sedmdesáti procent značek jejich reflexní fólie za hranicí životnosti. 

Pardubický kraj vlastní celkem 27,6 tisíc dopravních značek. U reflexní fólie přitom výrobce udává životnost sedm let.

Jednorázová obnova nevyhovujícího značení na krajských silnicích druhé a třetí třídy by stála minimálně 20 milionů korun.

„Pro přetrvávající stav nedostatečných finančních prostředků na údržbu se neprovádí cyklická souvislá obnova. Hrozí zde riziko vymáhání náhrad škod z dopravních nehod z důvodu špatného stavu značení,“ uvádí se ve zprávě silničářů pro radní.

Podle koordinátora Besipu pro Pardubický kraj Otakara Švece představují nedostatečně viditelné značky pro řidiče problémy, které je třeba řešit.

„Někde ještě dožívají staré dopravní značky bez reflexní fólie, které by bylo potřeba vyměnit za takové, které již normu splňují. A pak jsou značky, které už jsou za svou životností, a ty potřebují obměnit také,“ uvedl Otakar Švec.

Na první pohled řidič nepozná, že reflexní fólie na dopravní značce už dosloužila. „Zjistíte to až v noci, zasvítíte na ně autem a ony se chovají, jako kdyby reflexní nebyly. Existují i přístroje, kterými lze reflexi měřit,“ uvedl David Zelenka ze společnosti Vydoz, která dopravní značky vyrábí.

Podle něj je třeba obnovit zejména ty značky, které upravují přednost v jízdě. „Pokud je na křižovatce stopka a už není reflexní, je to nebezpečné,“ uvedl Zelenka.

I když se radní letos rozhodli přidat dva miliony korun na obnovu svislých dopravních značek, silničáři už avizovali, že větší část této sumy padne na označení mostů, které jsou ve špatném stavu.

„I za této situace se snažíme držet svislé dopravní značení ve způsobilém stavu, zejména u příkazových a zákazových značek, označení křižovatek a dopravně nebezpečných míst, jako jsou zatáčky a nepřehledné úseky,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Dluh v silnicích? 17 miliard

Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš z ODS zodpovědný za dopravu vysvětluje, že na všechno peníze nejsou. „Povýšili jsme rozpočet Správy a údržby silnic na běžnou údržbu jak na zeleň, tak na značky. Větší částky ale půjdou zejména na opravy silnic, které byly v katastrofálním stavu, abychom nespravovali jen výmoly a dolíky, ale dělali souvislé opravy a prováděli nástřiky, které prodlužují životnost silnic,“ uvedl Kortyš.

S nedostatkem peněz na opravy silnic prvních a druhých tříd bojuje Pardubický kraj už od doby svého vzniku na počátku milénia. „Silniční majetek silnic II. a III. třídy byl v roce 2001 krajům předán se značným finančním deficitem. Proti prosté reprodukci tento dluh v současné době v našem kraji představuje více jak 17 miliard korun,“ uvedl Němec. 

Peníze chybějí všude. Už mnoho let se silničáři například nedočkali požadovaných peněz na doplnění svodidel na nebezpečná místa ve svazích. Téměř 50 mostů je v havarijním stavu.

„Nejdůležitější z našeho pohledu jsou mosty, vozovky, opěrné zdi, bezpečnostní zařízení, ale i údržba zeleně,“ uvedl Němec.

V posledních letech je Pardubický kraj schopen dát dohromady s pomocí státu a Unie kolem 600 milionů korun na opravy ročně. Potřeby na úplnou obnovu 3 126 kilometrů silnic nižších tříd jsou podstatně větší.

„Abychom dali všechny krajské silnice do pořádku, odhaduji, že bychom na to potřebovali miliardu a půl korun ročně po dobu patnácti let,“ uvedl Michal Kortyš.

Nejčtenější

Bezdomovcům nedávejte ani korunu, vyzvou Svitavy veřejnost

Bezdomovci si budou muset na bydlení v novém „útulku“ vydělat

Bezdomovcům ve Svitavách začínají těžké časy. Město je hodlá hned několika způsoby vytlačit z centra. Nenechá je pít...

Kokainová aféra, zloba fandů. Salfický k pardubické krizi: Opory selhaly

Dušan Salfický

Jen co dokončí jeden telefonát, hned odpovídá na další. Kolem pardubického hokejového klubu je teď živo ve dne v noci....

Muž před servisem na Pardubicku vykládal auta, umačkala jej plošina

Muže museli hasiči z pod návěsu vyprostit pomocí hydraulického zařízení.

Zaměstnance spediční firmy na Pardubicku přimáčkla při vykládání aut plošina. Utrpěl vážná zranění, kterým podlehl....

POHLED: Pardubické kiksy. Vyřeší krizi angažování kontroverzního Lubiny?

Ladislav Lubina na úterním tréninku Pardubic.

Sotva se ta zpráva objevila na internetu, začali ji v diskusních fórech ostře kritizovat vlastní fanoušci: „A to jsme...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Další z rubriky

Za rok a půl by z pardubické třídy Míru mohla být výhradně pěší zóna

Z třídy Míru možná zmizí trolejbusy.

Opravená třída Míru začala sloužit lidem v Pardubicích prvního dubna 2015. Na stavbu výrazně přispěla Evropská unie,...

Požár Apolenky někdo založil úmyslně, lidé z farmy jsou rozčarovaní

Ze shořelé stodoly zbyly jen obvodové zdi.

Velký požár farmy Apolenka u Pardubic, který minulý týden zničil stáje a zásoby sena a slámy na celou zimu, má...

Mikuláš sjel na hasičské stanici po tyči a šel do ulic, zlobičům hrozí sprcha

Čert s Mikulášem v pardubické hasičárně

Pardubičtí hasiči každoročně vyrážejí do ulic města převlečení za Mikuláše, čerta a anděla, aby obdarovali děti svých...

Najdete na iDNES.cz