Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravní podnik opravil starý trolejbus s okřídleným logem Škoda

  8:02aktualizováno  8:02
Ke dvěma pojízdným trolejbusům Škoda 8Tr9 ze šedesátých let minulého století, které jsou v Česku, se v příštím roce přidá další. Mechanici pardubického dopravního podniku mají po téměř dvaceti letech hotovo. Příští rok se zrekonstruovaným trolejbusem svezou první cestující.

Dopravní podnik v Pardubicích dokončuje renovaci historického trolejbusu Škoda 8Tr9 ze 60. let. | foto: ČTK

„Provozuschopné s papíry jsou dva, pražský a ostravský. Brňáci ho rekonstruují. My jsme ve fázi, kdy řešíme doklady na provoz vozidla,“ řekl automechanik Pavel Zedník.

Vozidlo vyrobila Škoda Plzeň v roce 1960. Po Praze jezdilo do roku 1972, poté bylo v soukromých rukách odstaveno mimo provoz.

Pardubický dopravní podnik ho koupil od soukromníka v roce 1998, bylo nepojízdné, karoserie zrezivělá. Původně se mělo v roce 2000 zúčastnit oslav 50 let MHD v Pardubicích. Plány, že do dvou let bude opravené, vzaly záhy za své. Historických trolejbusů tohoto typu už je velmi málo, náhradní díly prakticky neexistují.

„V roce 1998 to byl absolutní vrak. Hledali jsme několik let někoho, kdo nám opraví odporovou skříň, která řídí elektronickou část trolejbusu. Vozidlo už něco pamatuje. Lidé, kteří je opravovali, už mezi námi nejsou,“ řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Pavel Zedník pracuje v dílně 17 let, na opravách historického trolejbusu je prakticky od začátku. Hodiny strávené rekonstrukcí už ani nepočítá, jsou jich tisícovky.

„Člověk musí být fanda do historie. Díly jsme sháněli ve výprodejích, od nadšenců do trolejbusové dopravy, něco jsme si museli udělat vlastními silami,“ řekl Zedník.

Trolejbus s oblými tvary karoserie či okřídleným logem Škoda na čelní části bude vyjíždět jen výjimečně. Dopravní podnik ho představí v květnu příštího roku, kdy trolejbusová doprava ve městě slaví 65 let. Někdy na jaře se vydá na zkušební jízdy. „Styl jízdy je jiný než se současnými vozy, je tu pár vyvolených, kteří ho mohou řídit,“ řekl Pelikán.

Původně trolejbus jezdil v Praze, v barvě převažovala bílá proti červené. Dnes je červený a střecha krémově bílá, aby odpovídal barvám typickým pro tehdejší provoz v Pardubicích.

Ve své době v trolejbusu ještě seděl průvodčí u pultíku a vybíral od cestujících jízdné. Později vozy nahradily trolejbusy s logem S, což znamenalo samoobslužný provoz.

Autor:



Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Další z rubriky

Na stezku k rozhledně Bára se čeká roky, Chrudim se pře s podnikatelem

Cyklostezka má přivézt výletníky k rozhledně Bára, která patří mezi vyhledávané...

Asi žádnou cyklostezku nepotřebuje Chrudim tolik, jako tu, která povede z města do nedalekých rekreačních lesů. Radní...

Pro dálnici u Litomyšle chybí podklady, kritici trasy se zlobí

(ilustrační snímek)

Zastupitelé Litomyšle loni v září většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho...

Sen pardubických politiků stále žije. Ohromné překladiště s přístavem

Možnou podobu a fungování přepravního centra se čtyřmi druhy dopravy v...

Lodní, letecká, železniční a silniční doprava. To vše spojené na jednom velkém překladišti nedaleko pardubické čtvrti...

Takový normální porod
Takový normální porod

O porodu s časovým odstupem, nadhledem a snad i s vtipným podextem píše uživatelka eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz