Serpentiny u Červené Vody, pardubická Palackého třída před vlakovým nádražím, křižovatka na výpadovce z Chrudimi na Kočí nebo železniční přejezd v Hradci nad Svitavou při příjezdu ze Skleného. To jsou podle zástupců pojišťoven ta nejvíce nebezpečná místa na silnicích v Pardubickém kraji. Je na nich dlouhodobě nejvíce nehod.
„Počet dopravních nehod v Pardubickém kraji se za posledních deset let zvýšil o 13 procent. V roce 2011 se na území kraje stalo 3 587 nehod, v roce 2020 to bylo 4 061 nehod,“ prezentovala data Centra dopravního výzkumu pro Generali Českou pojišťovnu Terezie Poláková z firmy AMI Communications.
Podle dostupných údajů může za mírný vzestup počet nehod i to, že v kraji je naprosté minimum kilometrů dálnic. Statisticky je totiž spočítáno, že právě na nich se bourá nejméně.
„Dálnice jsou bezpečnější zejména proto, že protisměrný provoz je oddělen, křižovatky jsou mimoúrovňové, a nedochází tak k nejrizikovějším manévrům, se kterými se v silniční dopravě potkáváme. Také je zde vyloučen provoz chodců a cyklistů, což výrazně zjednodušuje dopravní situaci pro řidiče,“ uvedl Pavel Havránek, ředitel divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.
A stačí se podívat na mapu nehod v Pardubickém kraji za první měsíce letošního roku, aby se jeho slova potvrdila. Zatímco na „krajském“ úseku dálnice D11 se nehody počítají na jednotky, v Pardubicích a na cestách kolem krajského města se to jimi jen hemží.
Riziková jsou i parkoviště
„Naše data potvrzují, že mezi rizikové silnice patří kvůli vysoké koncentraci dopravy ty ve městech, a to včetně parkovišť. Následují silnice II. a nižších tříd,“ uvedl Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny.
Na druhou stranu je pozitivní, že Pardubický kraj patří k bezpečnějším regionům. Na jeho území se v roce 2020 stal třetí nejnižší počet nehod, jak vyplývá z dat Centra dopravního výzkumu. Před ním je v absolutních číslech pouze Plzeňský kraj (3 713 nehod) a Karlovarský kraj (2 158 nehod).
„Naopak nejvíce nehod se tradičně řešilo v Praze (16 905 nehod), ve Středočeském kraji (13 948 nehod) a Ústeckém kraji (10 282 nehod). Celkově se v roce 2020 na českých silnicích událo 94 794 nehod, což je 26procentní nárůst oproti roku 2011,“ uvedla Terezie Poláková.
Nálepku bezpečného města si drží i samotné Pardubice. Alespoň co se tragických nehod týče. Podle posledního „předcovidového“ žebříčku jsou totiž Pardubice druhým nejbezpečnějším krajským městem s ohledem na vážné dopravní nehody. Za posledních roky se jen v Jihlavě stalo méně bouraček, při kterých umírali nebo se vážně zranili lidé.
Ovšem v dalších okresních městech ve východních Čechách už tak dobrá čísla neměli. Náchod a Ústí nad Orlicí byly dokonce na úplném dně posledního žebříčku.
Naopak situace se dramaticky zlepšila právě ve Svitavách, které byly v roce 2019 na 29. místě pořadí, ale to hlavně kvůli začátku sledovaného období.
„Řada okresních měst, která se v patnáctileté bilanci umístila v polovině žebříčku, zaznamenala v poslední době zlepšení. To se týká například Svitav, které v posledních letech dvakrát zažily rok zcela bez závažných nehod,“ uvedla na sklonku roku 2019 Ivana Buriánková, mluvčí České pojišťovny, která statistiky dlouhodobě zpracovává.
Existuje také databáze těch nejvíce nebezpečných úseků na krajských i ostatních českých silnicích. Řidiči si je mohou nastudovat na webu Centra dopravního výzkumu. Právě tam najdou aktualizovaný přehled.