Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dopravci upouštějí od dálkových spojů, kraj se chystá linky nahradit

  14:00aktualizováno  14:00
Desítky let brázdily silnice a jejich řidiči najeli miliony kilometrů. Mezi lidmi se pro ně vžily názvy „liberečák“ či „špindlerák“. Řeč je o dálkových autobusových spojích, které mají v paměti generace cestujících. Od září z ekonomických důvodů tři z nich skončí.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Policie ČR

Třeba ČSAD Ústí nad Orlicí od 2. září přestává z ekonomických důvodů provozovat autobusovou linku mezi Brnem, Žďárem nad Sázavou, Chrudimí, Pardubicemi, Hradcem Králové a Špindlerovým Mlýnem.

A nejde o jediný spoj, který přestane od září jezdit. Skončí také dálkový autobus, který už desítky let propojuje Brno, Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto, Hradec Králové, Náchod a Liberec.

Zrušené spoje

Od 2. září přestanou jezdit autobusové linky:

ČSAD Ústí nad Orlicí: 720308 - Brno - Žďár nad Sázavou - Chrudim - Pardubice - Hradec Králové - Vrchlabí - Špindlerův Mlýn

720385 - Brno - Svitavy - Hradec Králové - Náchod / Jičín – Liberec

BusLine:
540370 Liberec - Jablonec n. Nisou - Turnov - Hradec Králové -Brno

„Zrušení linek jsme projednali s Libereckým, Královéhradeckým i Pardubickým krajem. Informace o rušení a omezení linek jsme odeslali na všechny obce, kterých se to týká. Důvodem rušení je úbytek cestujících a s tím související ekonomické výsledky za poslední dva roky provozu,“ uvedl Zdeněk Kratochvíl, generální ředitel společnosti Icom transport, pod kterou ČSAD Ústí nad Orlicí spadá.

Jeden z největších dopravců v republice s 1 800 zaměstnanci považuje v dnešní době provozování dálkových spojů za okrajovou záležitost. Navíc spoje provozuje na vlastní komerční riziko, to znamená, že je kraje nedotují.

„Naše společnost se v autobusové dopravě zaměřuje na dopravní obslužnost. Kraje však neodsouhlasily zařazení rušených linek do dopravní obslužnosti,“ dodal Kratochvíl a odmítl, že by rušení mělo souvislost s nedostatkem řidičů na trhu práce. Dopravce navrhuje kraji zrušit i jeden spoj z Hradce Králové do Jevíčka.

Icom není sám, který autobusovou dopravu na delší vzdálenosti omezuje. Od září ruší komerční linku také společnost BusLine, která spojuje přes Svitavy Brno s Libercem. Celkově tak dopravci ruší osm spojů na páteřní trase mezi Svitavami a Hradcem Králové.

Částečnou náhradou mají být současné linky

Pardubický kraj se nehodlá s rušením dálkových linek smířit a plánuje rušené spoje částečně nahradit již fungujícími dotovanými linkami.

„Snažíme se dělat vše proto, aby cestující změny poznali v co nejmenší míře. Proto za většinu zrušených spojů máme adekvátní náhradu,“ sdělil Michal Korytš, radní zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost.

Kraj tak uzavřel dohodu s dopravní firmou Zlatovánek z Poličky, která začne od začátku školního roku jezdit do Hradce Králové z Poličky oklikou přes Svitavy ve stejných časech jako dosud komerční linky. Z jižních částí kraje zase posílí běžné linky.

„Cestující z Poličky i z Květné budou mít nově možnost využít autobusovou dopravu přímými spoji z Poličky přes Svitavy, Litomyšl, Vysoké Mýto, Holice do Hradce Králové a zpět. Cestující z Moravské Třebové, Jevíčka a Brněnce budou mít možnost i nadále využívat rychlé spojení do i z Hradce Králové a do Svitav s přestupem,“ dodal Michal Kortyš. Dva spoje na Hradec Králové bude z Jevíčka zajišťovat i ČSAD Ústí nad Orlicí.

Pardubický kraj letos objednal u dopravců 256 autobusových linek. Z rozpočtu za dopravní obslužnost zaplatí každoročně kolem 310 milionů korun.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
O jeden hlas. Litomyšl s dálnicí hýbat nechce, ale odpůrci se nevzdávají

Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem...  celý článek

Trenér Josef Váňa na Velké pardubické
Velká pardubická bude mít pod tribunou závodiště svou síň slávy

Zastupitelé Pardubic ve čtvrtek podpořili vznik Síně slávy Velké pardubické, kterou chce na závodišti zřídit Dostihový spolek. Město spolku poskytne dotaci ve...  celý článek

Primátor Martin Charvát a generální manažer Dynama Dušan Salfický.
Situace je kritická. Dynamo splňuje podmínky úpadku, přiznal primátor

Pardubičtí zastupitelé schválili, že radnice půjčí 15 milionů HC Dynamo Pardubice. Peníze udrží klub v chodu. Na jásot fanoušků je však brzy. Z dlouhé debaty...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.