Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do Pardubic míří 130 milionů z EU, mohly by skončit v silničním tunelu

  11:04aktualizováno  11:04
Pardubice mají šanci poměrně rychle vyřešit otázku, z čeho zaplatit vysněný silniční tunel mezi třídou Míru a Zelenou bránou. Evropské fondy totiž mají pro zvelebení centra města připraveno 130 milionů korun. Kromě magistrátu se o ně ale mohou hlásit také třeba hokejisté nebo skauti.

Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích | foto: MF DNES

Šéfové magistrátu se teď musí rozhodnout, zda si o peníze "zahrají" s dalšími zájemci a případně na co peníze použijí. Zvelebení centra města je podmínkou.

Kromě zahloubení dnešní silnice, která odděluje hlavní třídu od Zelené brány a historického centra, přichází v úvahu ještě rekonstrukce samotné třídy Míru. "Obě dvě věci za to teoreticky můžeme stavět. Musíme se velmi brzy rozhodnout, zda do toho půjdeme," říká náměstek primátorky Jiří Rozinek.

Třída Míru v Pardubicích
Náměstí Republiky v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích
Vizualizace prostoru před Zelenou bránou v Pardubicích

Vlevo jak vypadá třída Míru se Zelenou bránou a náměstí Republiky dnes, vpravo vizualizace s tunelem.

Zatím mluví opatrně, což má svou logiku. Kdo chce peníze z Bruselu, musí plnit jeho přísná kritéria. Že to není jen tak, se na magistrátu přesvědčili už při přípravě opravy plaveckého areálu. Ta totiž tak vázla, až se dotace museli radní vzdát a akvapark stavět za své.

"Projekt a veškerá dokumentace musí být bezvadně připraveny. Není možné jít do soutěže jen tak. My bychom ale potřebné dokumenty na obě zmiňované stavby měli dát do kupy poměrně snadno," uvedl Rozinek.

Nejdřív schovat silnici, pak až řešit lavičky

Přitažlivé město

Integrovaný plán Přitažlivé město umožňuje Pardubicím čerpat do roku 2013 evropské prostředky z Regionálního operačního programu v celkové výši 400 milionů korun. Zatím nákladem téměř 36 milionů korun přestavěn sportovní areál TJ Sokol Pardubice Na Olšinkách. Před dokončením je také Integrační centrum sociálních aktivit za zhruba 67 milionů korun, i stavba sportovního areálu v Dašické ulici, který nakonec vyšel asi na 53 milionů korun.
Projekty na předepsaném formuláři je možno zaslat poštou na adresu města, nebo doručit osobně na podatelnu magistrátu do 31. srpna 2011. Konečný verdikt o tom, který plán dostane nakonec zelenou, pak má Regionální rada, jejímž předsedou je hejtman Radko Martínek.¨
Podrobnosti na webu www.pardubice.eu

Pokud se tedy město do boje o miliony pustí, dá se počítat s tím, že přednost dostane zahloubení silnice na náměstí Republiky. Radní o něm v poslední době mluví častěji a také podle odborníků je třeba dříve vyřešit propojení hlavní pardubické ulice se starým městem a až pak lavičky a stromky.

"Podle mě je náměstí Republiky daleko důležitější než pěší zóna na třídě Míru. Samozřejmě, ta je v dezolátním stavu a neslouží svému účelu, tedy pohybu lidí. Ovšem to vše považuji spíše za kosmetické věci. Daleko důležitější je spojit třídu Míru a Pernštýnské náměstí. Pokud se to totiž nepovede, nějaké lavičky na třídě Míru nic nezachrání," uvedl třeba brněnský architekt Jaromír Walter, podle jehož projektu by se střed krajského města měl měnit k lepšímu.

Otázkou však je, jestli se město k penězům dostane. Až do konce srpna se do soutěže o 130 milionů na zvelebení centra mohou přihlásit totiž různé subjekty, třeba sportovní kluby, skauti a podobné organizace.

Všichni musí usilovat o zvýšení kvality urbanizovaného prostředí ve středu města, nebo zlepšení nabídky trávení volného času, nebo zlepšení kvality sociálních služeb. Projekty musí doporučit radní a mají šanci získat až 85 procent nákladů na stavbu či přípravu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéfové magistrátu. Zleva na fotografii sedí náměstek primátora za ANO Jan...
Primátor Pardubic má potíže, v koalici přestává mít stabilní většinu

Do komunálních voleb zbývá rok. A pro primátora Pardubic Martina Charváta nebude snadný. Na každém zasedání zastupitelstva se ukazuje, že už v zádech nemá...  celý článek

Most přes Labe i jeho slepé rameno má být nejvýraznějším objektem na budoucím...
Vlastníkům půdy na obchvatu osminásobek nestačí. Spekulanti, říká primátor

Ucpané Pardubice má zachránit stavba severovýchodního obchvatu, který auta vyvede od Globusu až na křižovatku u věznice na Dubině. Teď se však ukázalo, že...  celý článek

V Rohovládově Bělé kontroluje bezpečné přecházení k základní škole brigádník.
Obce chtějí kamionům zatrhnout zkratku k D11, žádají „degradaci“ silnice

Kamionů už máme dost, řekli si starostové obcí na silnici I/36, která spojuje Pardubice s dálnicí D11. Po Pardubickém kraji chtějí, aby frekventovanou...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.