Diskuse k článku

Soud rozhodne dilema, zda u silnic chránit stromy, nebo životy řidičů

Je výměna stromořadí podél silnic samozřejmostí, anebo rizikovou operací, kterou by měla posoudit a schválit policie? Tuto otázku nyní řeší soudci pardubické pobočky Krajského soudu v Hradci Králové kvůli sporu o vysazení 33 švestek u Chrudimi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J67o59s66e86f 76H18a87n82y40á58š 2424169583

Ve sporu jde tedy o to, zda policie a příslušné odbory dopravy mohou výsadbě stromů zabránit s poukazem na to, že ohrožují bezpečnost řidičů.

Zdroj: https://

Mno, pokud jsou vysázeny mimo vozovku, pak nebrání provozu.

0/0
10.2.2018 23:13

K32a79r43e68l 76D91r76d31a 6504132127

Ochrana života má mít přednost. Ochrana životního prostředí je krátkodobá novodobá záležitost a měla by mít své meze. Zhruba podobně jako: má svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Zájem nějakých umírajících stromů u silnice ohrožujících okolí je hluboko pod zájmem na vyšší bezpečnost dopravy na našich silnicích. Je třeba být dobrými hospodáři a nebát se uváženě zacházet i se zelení. Pro současnou dopravu jsou stromy u silnic vysokým rizikem.

Uvádí se Marie Terezie. Na přelomu středověku a novověku jsme vytěžili pro hornictví, sklářství, dopravu a stavby veškeré naše lesy. Zemědělci po staletí měnili lesy na zemědělskou půdu. Teprve osvícení panovníci začali řešit obnovu lesů. Hrozilo zhroucení tehdejší civilizace pro nedostatek dřeva. Lesy fakticky zachránil až přechod průmyslu na uhlí. Lesnictví vzniká po roce 1850, kdy se objevily monokultury a současné "uměle vytvořené" lesy.

Když si projdete fotky českých měst kolem roku 1900, vidíte jak málo je všude zeleně. Dnes jsme na tom o poznání lépe. Dokonce Česko, dík zalesnění Sudet, patří po roce 1945 k nejzelenějším zemím v Evropě. Ochrana stromů u silnic a jejich nová výsadba je fakticky přehnaná a můžeme si dovolit prosazovat naopak bezpečnější silnice. ;-)

0/−1
10.2.2018 16:04

K37a74r82e55l 97M34a13r27h28o81u26l 2777693146316

Dnes je největší problém v tom, že není kam sázet. Ze strany od silnice zákon o pozemních komunikacích nebo ochrana inženýrských sítí, ze strany "do pole" občanský zákoník. Prostě legislativní problém, za který mohou zákonodárci. A zhusta také různé nevládky, které svojí urputnou snahou o záchranu každičké haluze naštvávají občany, ale i správce komunikací, kteří po všech těch peripetiích s povolením kácení stromy prostě NIKDE nechtějí. Je to škoda, a to škoda nás všech.

+2/−1
9.2.2018 18:50

J76o45s73e13f 24P36o31l69í67v69k31a 1972607446729

Trochu mi to připomíná snahy o bezpečnost dětí - nepouštět je nikam a nechat je nejlépe sedět v prázdné místnosti - jen ať se jim nic nestane.

Jasně, jde o životy. Ale řidiči jasně ukazují, jak si svých životů cení - ukažte mi nějakého, co není úplný začátečník, který nikdy alespoň trochu nepřekročil předepsanou rychlost, nebo kterému to nikdy nepodklouzlo, nebo cokoliv podobného. Takoví nejsou (já myslím, že jezdím slušně, ale svatozář také nemám).

Na druhou stranu si za jízdy vychutnám pěkné stromořadí, i když často musím sundat nohu z plynu, protože třeba kvůli těm stromům nevidím za blízkou zatáčku.

+4/0
9.2.2018 17:08

Z51u26z55a64n59a 11V35i42n83k15l54e25r87o75v16á 6110732637

A v další fázi ochrany občana před vším,Rv bude zákaz automobilů, autobusů, nákl. aut? Taky by se mohly zrušit vlakové přejezdy. Všechno je nebezpečné. Cigarety už zakazují všude možně, ještě nezdravé potraviny, tj. téměř všechny, a konečně můžeme umřít zdraví a šťastní.

+5/0
9.2.2018 17:03

P55a24v40e57l 47J88o74n15á15š 5241845769365

Pokácet stromy, vybourat domy, zavézt příkopy, to vše nejméně do vzdálenosti 100m od silnice. Pak vypukne na Zemi všeobecný blahobyt a bezpečí.

+6/0
9.2.2018 16:49

J52o81s54e39f 98P32o15l54í30v51k13a 1882977696219

Zapomněl jste ještě na jendnu věc - třílet všechny, co by na silnici chtěli vjet či vstoupit ;-)

0/0
9.2.2018 16:57

J43o92s61e68f 57P43o15l30í41v93k78a 1662887536949

pardon, "střílet" ne "třílet" :-)

0/0
9.2.2018 16:59

P20a56v17e77l 12J42o42n46á16š 5781675199345

Díky za doplnění.

0/0
9.2.2018 17:00

L71e37n67k48a 29V62o70z21k61o26v29á 3921479618233

Vice remizku mezi poli a treba krovi podel silnic

+1/0
9.2.2018 15:32

K44a29r64e25l 10D34r41d55a 6814292667

Více přejetých zvířat na vozovce.

0/0
11.2.2018 8:37

M78i11r56o55s88l88a34v 79L57u13k36á40š47e36k 2827829572403

Nevím co chtějí řešit soudci. Stromy nikdy nemůžou za to, že řidič to napálí kam nemá. Když jede jako dobytek a nemá vozidlo pod kontrolou, tak je to hlavně jeho problém a ne problém stromu u cesty. Soudy jsou tu přetížené a zaobírají se něčím , co stojí peníze a je jasné, že otázky je jiná. Chudák stromy, do kterých to nezodpovědní řidiči napálí. Tady by oni měli žalovat řidiče. Auta patří na vozovku a stromy kolem silnic a když někdo neumí řídit a napálí to do stromu tak to není problém stromů. Když jsou stromy zdravé a udržované tak je to i příjemnější jet alejí než po rozpálené cestě. Takto stromy brání větrům, závanům sněhu, přímému slunci a obecně prospívají i ekologicky.

+8/−3
9.2.2018 13:40

P87e84t64r 80K28e11ř 8853234522188

To samé, ale v daleko větším měřítku dovedou keře, které z tohoto pohledu nejsou nebezpečné. JIž před x lety byla na toto téma studie ze které jednoznačně vyplynulo to, co je logické. Že keře mají daleko lepší zastavovací efekt o proti stromům - do stromu se musí vozidlo "trefit" a následně se od něj odráží. Také následky pro osádku jsou u stromu velmi devastující. Keře také daleko efektivněji brání závějím a bočnímu větru a jsou i snadněji udržovatelné.

+2/0
9.2.2018 14:37

M10a40r80t85i29n 61K83u69l64h16á36n39e67k 4663132199189

a další geniální řidič, kterému nikdy ale nikdy neskočí třeba srnka do cesty :-P

0/−2
9.2.2018 15:06

J26a88r27o50s82l25a92v 44L12e97b81e54d68a 3746469257790

I pologeniální řidič má dávno jasno, jestli je lepší vrazit do srnky nebo do stromu.

+2/0
9.2.2018 15:08

P27e32t49r 20H85a51r23i28p51r13a57s26a96d 76H19a91j96i96č 5621906583560

A co vám, neskočil už vám taky nějaký strom jako srnka do cesty?

0/0
10.2.2018 12:03

Z64d91e84n58e85k 86J19i47n60d92r52a 5866848860

Neměli by se také od silnic odstranit všechny stavby? Ty bývají mnohem tvrdší než stromy.

+2/0
9.2.2018 13:34

J68á77n 40B46a14d32i41o22v45s27k15ý 2309724616706

Zrovna včera jsem jel přes Zlatou Olesnici a v okolí jsou stovky stromu co doslova chrání řidiče pred strmým srazem.

0/0
9.2.2018 12:48
Foto

T82o34m30á69š 66Z56e35m36á65n35e18k 2137524642735

A tam mají smysl.

0/0
10.2.2018 14:01

J20a90n 32V33i28n65t26r 7856369252520

Nepište chránit životy řidičů ale chránit životy blbců za volantem ...

+3/−1
9.2.2018 12:17

D56a66n53i64e24l 57H75y81k19a 1276652255291

... přiznám se, že mě vždy zarazí, kolik se při debatě na téma nebezpečných stromů u silnice najde neomylných, bezprecedentně předvídavých řidičů. Mohu vás vážení pánové a dámy ubezpečit (z pozice mé profese v trauma centru a několika let závodní kariéry) že ani ten nejlepší řidič není neomylný, natožpak ten běžný, kterých je silnici většina. Strom v bezprostřední blízkosti silnice je jednoznačně velmi nebezpečná pevná překážka (padá z něj na silnici vlhkost ve všech podobách, listí, brání ve výhledu, atd...) která tam nepatří. Konfrontaci s ní totiž nemáte šanci vyhrát. A ubezpečuji vás... Vás všechny ty chytráky, že to vůbec nemusí být vaše vina (a je to tak v mnoha případech), že se váš vůz i s celou vaší rodinou octne omotaný kolem jednoho z těch krásných, vzrostlých stromů stojícího 10 cm od silnice. A také vás ubezpečuji až budete ležet ochrnutí na lůžku, váši blízcí budou mrtvý, může znovu přemýšlet o tom, co je důležitější! Jestli lidské zdraví a život a nebo stromová alej. Jenže to už vážení neomylní bude pozdě...

+10/−1
9.2.2018 12:04

J21a51n 13V79i77n23t37r 7696809532930

Stromy nejsou jedinou překážkou u silnic, do které může auto narazit. Kromě jiných pevných předmětů zdaleka nejhorší překážkou, na kterou může člověk narazit, je blbec za volanem jiného auta (pokud není ten blbec on sám).

+5/−1
9.2.2018 12:22

P39e50t38r 52K22e65ř 8473934542238

S tím nelze než souhlasit, avšak jsou prvky, které lze odstranit relativně snadno - strom, sloup, atp. a jiné jež neodstraníte ani když se na hlavu postavíte - propast, skalní masív, atp.

Také zastávám ten "nízký" názor, že je vhodnější překážky odstraňovat, ještě lépe vůbec nevytvářet, než pak následně tento stav suplovat omezením, či restrikcí, jež nikdy nedosahuje alespoň uspokojivého výsledku.

+2/0
9.2.2018 14:44

M10a68r82t11i21n 60H37a69v54e55l54k75a 8124212754

Plně tomuto pohledu rozumím. Ale pořád si myslím, že i život je určitá riziková věc a trvale vylepšovat a vylepšovat bezpečnost je nesmysl.

Prostě i usednutí za volant je risk ...

A co se týká krajiny. Něco jsme zdědili a nejsme toho vlastníci, ale jen dočasní správci. Když vše vybetonujeme, tak zahyneme také.

+2/0
9.2.2018 12:42

P86e82t74r 23K58e34ř 8723284332698

Tohle není spor o stromy vs. beton, ale stromy vs. život

+1/−1
9.2.2018 14:46

L59u29d39ě81k 66P40r34o55v33a75z47n41í13k 8103111752825

Kravina! Strom, pokud se nezlomí nebo jeho přerostlé větve nemlátěj do karoserií za nic nemůže! On za to nemůže, ani když se stanou výše uvedené případy. Je to na správci komunikace, aby stromy "omlazoval".

Mám najeto okolo dvou mil.km, ale ještě mi nikdy nevletěl strom do cesty ;-D

+7/−1
9.2.2018 11:46

V15l95a10d92o 41Č67e51r58m86á83k 8492251195708

v článku jde o to, zda (ne)povolit novou výsadbu jako náhradu za přestárlé stromy

0/0
9.2.2018 11:48

P35e12t57r 19H33a49r87i12p74r85a37s96a11d 27H30a95j98i34č 5301656573510

Někdy se stane, že strom padne, ale to není tento případ nejde o přestárlé a přerostlé stromy, ale o to, že se na ně někteří sami napichují.

+1/0
9.2.2018 11:59

M26a81r28t61i86n 33V79i56n84t39r 8230157223397

Dovolím si otázku:

Co má dělat řidič jedoucí silnicí v aleji, když v protisměru jedoucí auto najednou začne předjíždět kolonu a není čas brzdit, takže na výběr je buď čelní střet, nebo úhyb doprava do stromů?

0/0
9.2.2018 12:12

J55a89r77o36s94l12a31v 23L65e44b65e33d37a 3906839247930

Čas brzdit je vždycky...

Pokud protijedoucí auto není významně hmotnější, pak čelní střet na co největší plochu. Na to jsou ta auta stavěná, narozdíl od nárazu do velice úzké pevné překážky (kmen, sloup).

Jinak úhyb doprava mezi stromy :-)

0/−4
9.2.2018 12:39

P52e23t83r 84K74e89ř 8703614642328

To je ale pitomost! Kde jste na to přišel?? Díky součtu rychlostí při nárazu protijedoucích vozidel bude až na šťastné výjimky dopad vždy tragičtější, než náraz do stojící překážky. A když je čas brzdit vždycky, tak proč vznikají nehody při kterých takřka vždy řidiči brzdí až jím hoří gumy?

0/0
9.2.2018 14:52

J28a11r96o82s95l15a90v 49L18e56b93e70d54a 3296129257830

To je ale pitomost! Kde jste na to přišel??

Opravdu by mě zajímalo, proč se tvrzení o sčítání rychlosti tak drží. Všiml jste si někdy, že na rozdíl od kmene má protijedoucí auto deformační zóny?

Čas brzdit a čas ubrzdit se mohou významně lišit, píšu o tom prvním. I snížení rychlosti před nárazem může významně snížit následky srážky. A hořící gumy v době ABS? Ale no tak...

0/0
9.2.2018 15:06

P95e63t94r 87H71a69r44i70p91r38a53s80a10d 17H74a39j79i12č 5221686603680

Problím je v tom, že stromy život řidičů neohrožují. Řidiči jsou naopak ti, kteří ohrožují stromy. To jo pořád řečí kvůli kůrovci, ale když se jedná o dodržování předpisů, tak najednou stromy ohrožují. Je potřeba rozlišit, na čí straně je agrese a arogance. V

+6/−2
9.2.2018 11:43

B28r46a50n75o 67H10o81r67n63a82k 6584164739974

a co tak použít zdravý selský rozum a nainstaloívat svodidla ???

+6/−2
9.2.2018 11:24

J68a43r56o40s61l22a14v 75L46e67b18e48d29a 3406749277890

https://mapy.cz/s/2nT9t

0/0
9.2.2018 11:36

B56r32a37n44o 58H47o94r11n44a87k 6334744709314

a co jako ?

0/0
9.2.2018 11:46

J92a42r75o70s45l55a80v 16L48e63b52e98d81a 3676289807500

Jestli chcete na tuto silničku (a tisíce kilometrů podobných) instalovat svodidla před každou švestku, tak to o zdravém selském rozumu moc nevypovídá.

+1/0
9.2.2018 11:55

Z92d45ě92n11e82k 45B62e19n95í60š39e27k 4339807102751

Takže soud rozhodně co je víc:život nebo strom.

0/−6
9.2.2018 11:23

O46d24s15t52r69a38n71ě19n49ý 83U72ž91i58v64a37t81e62l

Uživatel požádal o vymazání
+3/0
9.2.2018 11:30
Foto

V47l39a39s77t29i19m96i23l 60S48m93o51l88e25j82a 8519339457522

Ještě by měli zakázat betonové propustky. Na těch je taky hafo smrťáků.

+3/−1
9.2.2018 11:34

P23e38t80r 63H73a83r61i98p72r70a60s41a32d 56H64a85j50i70č 5971266153180

Co je víc. Strom, který je užitečný, nebo řidič, který buď nechce nebo neumí jezdit?

+2/0
9.2.2018 11:44

P38e18t88r 76K66e60ř 8673894492348

A pokud ho tam někdo vytlačí??

0/0
9.2.2018 14:54
Foto

J28a84n68a 33B65í74l64k93o67v19á 1333511102177

Pak je na vině ten, kdo ho vytlačil.

0/0
9.2.2018 15:30
Foto

J70a94n 34D38o41č80e35k29a47l 1144986721745

Švestkám vaděj švestky? :-)

0/0
9.2.2018 11:22
Foto

P95a26v10e40l 81V31a35n23ě47č86e40k 4294743151141

A má teda cenu dávat do aut vůbec volant ?

+1/0
9.2.2018 11:15

M57i94c83h86a18l 81J16a71r36o38š 7574670982975

Volant má i formule 1, a přesto vedle závodiště (zejména v zatáčkách) žádný sloup nedávají.

0/0
9.2.2018 11:22

M47i64r34o92s10l67a76v 67Š78m51i30ř73á93k 5320175935191

Silnice nejsou závodiště F1, všiml jste si?

+1/−1
9.2.2018 12:05

P65e74t31r 71K52e29ř 8223644912898

Ale fyzika tam funguje stejně, že jo?

0/0
9.2.2018 15:03

P53e73t12r 34H62a36r24i10p31r15a36s74a46d 36H88a25j42i65č 5431866823630

Ano, proto máte přizpůsobit rychlost a způsob jízdy.

0/0
10.2.2018 12:04
Foto

J42i29ř91í 92D76v36o93ř44á22k 5385179770338

Tak ještě možná zakázat zatáčky. Taky jsou nebezpečné.

Ale vlastně na dlouhých, rovných úsecích se občas budují zatáčky, ab y řidiči neusnuli.

A co takhle " airbagy " ? Pocit falešného bezpečí. Misto nich umístnit na volant dvaceticentimetrový bodec?

+2/−1
9.2.2018 11:14

Najdete na iDNES.cz