Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bohužel jsme se kvůli prezidentovi nebránili, říká čtrnáctiletý průvodce

Tvrz Bouda je jednou z velkých pevností opevnění, které mělo ztížit vojenské dobytí Československa. Nejmladším z průvodců je teprve čtrnáctiletý František Drška z Náchoda, který tu provází už druhým rokem od května do prosince. Mnozí návštěvníci oceňují jeho znalosti historie i názory a také také vtípky, kterými okolí baví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78i52ř10í 90K37ü51h52r 2100556740756

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10150778447-historie-cs/208452801400037

Doporučuji.

0/0
23.5.2017 22:46

P20e31t68r 57K73o38r25b17e68l 9706947340162

Beneš byl na rozdíl od Masaryka typickým politikem v dnešním smyslu slova. Západu se skutečně do války nechtělo, ale on byl první, který připustil, že by se Němcům mohla nějaká část našeho území přenechat byť tím určitě nemyslel takový rozsah. Přesně to se hodilo Anglii s Francií - proč by si za nás honili triko, když to vlastně sami chceme... Beneš má na Mnichovu mnohem větší vinu než se obecně připouští. A z dnešního pohledu zaplaťpánbu, že to jeho rozhodnutí o kapitulaci neprošlo parlamentem jak chtěl myslím Zenkl a že se vlastně jednalo o protiústavní akt. Po válce jsme se na tom mohli točit a území nám mohla být vrácena.

+2/0
22.5.2017 12:03

J62i75n38d82ř74i44c12h 53H63r16d56l80i72č58k20a 4126454459854

Jednalo se o předání pro obranu nedůležitých pohraničnáích výbežků spojenou s dobrovolným přesunem obyvatelstva. Beneš to navrhoval poté, co bylo už jasné, že velmoci nás podporovat nehodlají.

0/0
22.5.2017 12:57

P38e14t44r 82K70o20r93b58e54l 9576477410832

Dobrovolné odevzdávání území je jednak neústavní, jednak se to dá považovat za vlastizradu a jednak to v podstatě rozkoplo dveře Mnichovu. A nejde to udělat, když něco někomu jenom "jasné" a není to DEKLAROVANÉ. Deklarovaným se to stalo až v Mnichově, kterému šel Beneš naproti.

+1/0
22.5.2017 13:38

J28i93n38d60ř22i68c34h 20H72r32d55l25i21č75k11a 4786144149324

I toto mohl parlament nakonec skrečovat nebo vojáci odmítnout. Pořád šlo o Benešův návrh. A IMHO je nepochybné, že to nedělal s radostí, nýbrž v zoufalé situaci, aby zabránil horším věcem. Z pohodlí ho suďme.

0/0
22.5.2017 13:40

P35e19t94r 12K27o92r67b72e79l 9856567940262

Z pohodlí ani nezamlčujme. Že nebyl v jednoduché situaci je fakt, ale nenapadá mně teď z hlavy žádný jiný vrcholný politik, který by sám přišel s návrhem odstoupení vlastních území. Pokud takové případy naleznete budou asi stačit prsty jedné ruky.

0/0
22.5.2017 13:51

J73i72n61d78ř30i59c89h 75H20r74d64l80i87č67k58a 4436924789494

Určitě to nezamlčujme, v tom se shodneme.

0/0
22.5.2017 13:54

M52i24l16o74š 32B90o20u66k54a95l 8543347253364

Měli jsme napadnout Německo jako první... ačkoliv by to byla jasná prohra, dnes by mohla být hrstka uprchlíků za Uralem hrdá na svoje kořeny... ;-D

0/0
22.5.2017 8:04

J39a50r48o24m31í58r 54K24r55á25l 4430409304389

To není tak jednoznačné. Němci by sice opevnění překonali s pomocí letadel, ale co dál ? Oni v té době neměli na to, aby se tu dlouhodobě udrželi a sami to přiznávali. Mnichov byl pro ně dar z nebes.

0/0
22.5.2017 8:54

J35i19n39d86ř16i17c51h 11H67r97d39l86i19č91k45a 4796654509484

Jen o pět měsíců později okupovali zbytek českých zemí a pohodlně se tu udrželi až do konce.

0/0
22.5.2017 9:13

D54u58š27a20n 28N70i29k94o38d67e90m 9405909694813

Právě proto, že už jsme se nemohli efektivně bránit.

0/0
22.5.2017 9:32

J41i45n66d66ř27i18c83h 38H81r50d84l43i49č61k78a 4756594929914

Já jsem reagoval na příspěvek, ve kterém se píše, že by sice překonali opevnění, ale dlouhodobě by se tu neuchytili. Takže situace, že opevnění už bylo překonáno.

0/0
22.5.2017 9:40

J75a79r18o97m20í25r 86K21r23á42l 4760669474269

V tom opevnění česká armáda nechala i většinu zbraní a munice. Po Mnichovu už bylo pozdě se bránit.

0/0
22.5.2017 9:55

J36i60n10d22ř97i32c39h 69H29r44d68l43i37č79k43a 4586914419464

Zbraně i munice se odvážely. Nehledě na to, že většina výzbroje v pevnostech určitě nebyla ani předtím.

Ale tu podmínku, že Němci by se tu dlouhodobě neudrželi, i kdyby opevnění překonali, jste stanovil vy sám. :-)

0/0
22.5.2017 10:06

J98i93ř12í 32K46ü55h50r 2400966700946

Co vím, tak povětšinou chyběla jen dělostřelecká výzbroj a munice. Co se týče zbraní.

+1/0
22.5.2017 10:22

P15e82t47r 26K23o10r78b62e60l 9706617160592

První věta je chyba, ale druhá ne.

0/0
22.5.2017 12:04

J73i38n76d87ř16i77c64h 50H45r29d47l32i33č37k62a 4656574919424

Chlapcova aktivita je mi sice nesmírně sympatická, ale znechutilo mě to klišé,. jak za všechno může Beneš. Takové to, my bychom hrdinně bojovali proti celému Německu, ale jednoho člověka jsme se lekli. Pokud lidi - a speciálně generálové - chtěli bojovat, tak se na Beneše měli vykašlat, zvláště, když "obešel parlament". O přijetí Mnichova ostatně rozhodla vláda.

+2/−4
21.5.2017 21:47

J98i34ř39í 84T95i20n66t42ě79r38a 6790759463860

Vážený pane Hrdličko,

podle mého názoru se nejedná o klišé, ale o popis dané situace. :-/

+2/−2
21.5.2017 23:08

O52n58d17ř78e61j 33Z29e16m53a69n 5630984928889

Ano, Beneš a ostatní okolo něj co v té době žili, měli o situaci mnohem menší přehled, než vy, který o tom jen čte.

+1/−1
22.5.2017 2:09

J72a25r96o13m77í29r 17K34r43á53l 4790769494449

To ano, ale ještě větší přehled o možnostech ČS armády měli ti generálové. A nezapomeňte, že tehdy byla vůle bojovat u většiny Čechů.

+2/0
22.5.2017 8:56

J83i22n64d52ř11i44c80h 78H55r85d94l67i22č92k79a 4696314959264

Tak proč tedy nebojovali?

0/−3
22.5.2017 9:12

J76a69r63o40m76í97r 27K79r27á24l 4630979844829

Protože to Beneš a vláda vzdali. No a generálové byli zvyklí poslechnout vrchního velitele, jak je v armádě zvykem.

+1/0
22.5.2017 9:56

J83i31n41d14ř20i97c58h 17H92r68d20l17i19č16k24a 4546734319824

I když vrchní velitel vydává dle nich katastrofální rozkaz? To fakt nikdo není ochoten převzít odpovědnost?

Jde-li o osud země, je přece třeba jednat, jsem-li ovšem o tom pevně přesvědčen.

0/−2
22.5.2017 10:08

J59a72r74o29m80í86r 54K82r64á62l 4630919864209

Inu, tehdy byl Beneš pan NĚKDO a nástupce Masaryka.

+1/−1
22.5.2017 10:29

J84i38n70d48ř64i20c97h 67H68r75d94l30i69č87k20a 4656724499414

Inu, právě se chystá zničit Masarykovo dílo a ignorovat vůli většiny Čechů, dokonce protizákonně.

A přesto ho poslechnou?

0/0
22.5.2017 11:19

J25a34r20o18m11í59r 26K65r24á93l 4540389764329

To máte jako dnes s Babišem. Také ho řada lidí obdivuje, i když dělá jeden kopanec za druhým.

0/0
22.5.2017 12:23

J96i34n77d52ř15i19c20h 84H90r13d97l34i59č27k66a 4726974899244

Protože to za (veliký) kopanec nepovažují. A ani jeden z babišových půšvihů se ani vzdáleně neblíží odtržení třetiny území.

Kdežto generálové to berou jako nepřijatelnou tragédii a přesto ustoupí?

0/0
22.5.2017 12:53

J59i71n84d74ř29i68c87h 47H54r83d73l24i46č27k97a 4716624429234

Deklaroval jste pěkně, ale nějak ve vašem příspěvku postrádám protiargumenty.

Byl Beneš diktátor nebo nebyl? Rozhodla vláda nebo ne? Museli se ostatní povinně ohlížet na Beneše, zvlášť když by jednal neústavně?

Budu vděčný, když se k tomu vy nebo mínusáři vyjádříte. Kdo se odvážně žene do boje 70 let po skončení války, tak zajisté nebude mít problém s diskusí:-).

0/0
22.5.2017 7:38

J66a40r30o39m42í16r 19K76r98á98l 4970519944649

Pokud by byl Beneš diktátor, pak by asi nebyl problém ho vyšachovat. Jenomže on byl spíše naivní pacifista.

+1/0
22.5.2017 9:57

J24i27n59d21ř58i57c82h 26H70r65d11l27i87č61k17a 4616554139404

"Naivní pacifista" zřejmě budil větší obavy než diktátor:-)

0/0
22.5.2017 10:09

J84a32r82o38m42í52r 67K19r91á88l 4480559414779

Jak vidno, byla to horší alternativa.

0/0
22.5.2017 10:30

J59i32n10d48ř59i14c83h 39H49r68d64l38i25č28k57a 4696474529944

Horší? Když se právě dopouští něčho tak strašného a dokonce protizákonného? A zároveň není diktátor?

0/0
22.5.2017 11:33

J21a20r41o40m87í27r 68K90r48á89l 4370329194689

No právě. Pokuste se chápat čtené. ;-)

0/0
22.5.2017 12:25

J48i38n39d16ř22i94c98h 55H54r82d24l73i13č36k49a 4606324509944

Pokouším se. A fakt nechápu, proč pro vojáky - veterány z WW1 - je pacifista (provádějící nezákonnou věc) větší problém než diktátor.

Spíš to je opravdu jen oblíbené klišé, jak to všechno hodit na Beneše ,vyhnout se vlastní odpovědnosti a říkat si , jak bychom bývali byli stateční.

0/0
22.5.2017 12:56

J60i30ř67í 28T90i22n31t90ě22r45a 6480219453540

Pane Hrdličko,

vyjádřil jsem nesouhlasný názor s vaším poukazem na klišé. Můj nesouhlas obsahuje i protiargument, cituji: "..., ale popis dané situace". Z vaší reakce na můj předchozí příspěvek jsem pochopil, že nemá cenu s vámi rozebírat jakékoliv dějinné události.

0/0
22.5.2017 11:02

J69i75n89d28ř62i34c57h 95H64r65d58l26i23č23k41a 4506864679864

Spíše jste pochopil, že byste musel používat protiargumenty. Ty vám - na rozdíl od minusů, ve kterých jste fakt dobrý - příliš nejdou.

Já napsal konkrétní body, nic vám nebránilo se k nim vyjádřit.

0/−1
22.5.2017 11:22

J36a58n 47K80a19n47t 9931908148853

Je mnohem prijemnejsi cist o ctrnactiletém pruvodci historii Frantiskovi nez o nactiletych, kteri sleduji denne hodiny youtubery ! Bohuzel, teenageru, kteri sleduji youtubery, je o dost vice nez Frantisku a jemu podobnych. Diky youtube rodice Rv

+9/0
21.5.2017 14:46

M20i15l70o77s29l43a59v 59D42i68b25l47í63k 2654113682745

Možná lepší YOutube než mít takovejhle stupidní názor a zelenej mozek

0/−4
22.5.2017 10:12

V97ě18r58a 71P58r80o34c19h94á31z94k79o80v68á 1438538194543

Rozhodně souhlasím, zejména ve srovnání s tím "umělcem", který řopík rozřízl!

0/0
22.5.2017 10:49

A59l87e47š 93H78e81l90l53e97r 7707884937810

Je poměrně pravděpodobné, že kdyby jsme "se bránili" (počítám, že by trvalo tak max. týden, tak by čtrnáctiletý průvodce vůbec nebyl a možná ani ta skvělá Bouda, kde může dnes naštěstí provádět.

+6/−4
21.5.2017 12:49

R78o50m72a94n 82S55t24o60n33e45k 1689333219641

maximální délka konfliktu by byla 3 týdny na delší vojenskou kampaň nemělo Německo dostatek munice ani zásob :-)

+3/0
21.5.2017 12:53

J79a61r10o81m92í53r 20K51r80á36l 4140389764799

Tak. Na invazi do SSSR se vyzbrojili z velké části v českých zbrojovkách.

+1/0
21.5.2017 17:25

J88i94ř49í 71K37ü68h45r 2900536770436

Spíše do Francie.

0/0
23.5.2017 22:45

J56i51n81d48ř32i71c47h 49H53r37d31l94i58č26k25a 4386574439704

A my ano? Odkud k nám mohly proudit dodávky?

0/0
21.5.2017 21:44

J59i67ř21í 83T74i33n59t77ě88r69a 6710809163290

Pane Hrdličko,

dodávky k nám mohly proudit přes Rumunsko a možná i přes Maďarsko, které tehdy s takzvanou Malou dohodou uzavřelo slouvu o neútočení. :-/

0/0
21.5.2017 23:14

R60o46m83a69n 39S46t94o78n70e47k 1709673109901

z Maďarskem jsme byli de facto ve válečném stavu takže jediná znepřátelená země bylo Rumunsko

+1/0
22.5.2017 2:33

J54i22ř39í 86T56i82n28t75ě44r67a 6170249713930

Vážený pane Stonku,

vím zcela jistě, že v třicátých letech minulého století uzavřela s maďarská vláda s Malou dohodou pakt o neútočení. Svému závazku dostála, když přestala podporovat iredentisty a Německu odmítla pomoc při útoku na Československo.

0/0
22.5.2017 11:13

J58i79n81d55ř24i75c96h 78H40r68d28l95i75č79k96a 4736224179334

OMG, díval jste se někdy na mapu první republiky?

S Rumunskem jsme měli krátký úsek hranice daleko na východě, spojení zabezpečovala jediná trať přes zak. Ukrajinu, pohodlně v dosahu maďarského letectva a leckde dokonce i dělostřelectva.

Co se Maďarska týče, v té době k nám jeho vláda posílala záškodnické skupiny, konflikty s jeho vojenskými i polovojenskými organizacemi trvaly až do března 1939. Myslet si, že by povolilo dodávky přes své území - a tím že by naštvalo svého německého spojence - je bláhovost.

+1/0
22.5.2017 7:43

J68i32ř76í 39T83i34n32t10ě84r12a 6260619243730

Pane Hrdličko,

což kdyby jste se podíval na železniční mapy z třicátých let, pak by jste si uvědomil, že zásobování po železnici bylo možné. Pokud je mi známo, tak maďarská vláda uzavřela s Malou dohodou pakt o neútočení. Svým závazkům dostála, když přerušila podporu bojůvek a Německu oznámila, že se útoku na Československo nezúčastní.

0/0
22.5.2017 10:36

J90i65n25d52ř34i92c75h 80H69r68d59l17i48č78k70a 4546104909134

Na tu mapu jsem se právě díval. A zároveň by mě zajímalo, s kým to tedy na jižní hranici Slovenska a pod. Ukrajiny československé ozbrojené složky od podzimu 38 do března 39 bojovaly? Jedna železniční trať na dlouhou vzdálenost a v blízkosti nevypočitatelného Maďarska by nás nevytrhla, bohužel. A pakt o neútočení???

+1/0
22.5.2017 11:32







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.