Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Autu na plyn vybuchla při čerpání nádrž, exploze zranila obsluhu stanice

Při tankování stlačeného zemního plynu (CNG) na čerpací stanici u Janova na Svitavsku vybuchla odpoledne tlaková nádrž automobilu. Jeden člověk byl lehce zraněn, exploze poničila celkem tři vozy a část zařízení stanice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a54n 42K37r38p82e26c 5876113834162

dat si bombu pod prdel a jeste za to zaplatit muze jen pitomec...

+2/−8
5.5.2016 8:56
Foto

M96i96l54a51n 12S58o24u66š44e81k 9646697121392

v originální německé tovární zástavby systému CNG - nějak této kombinaci slov nerozumím...

+1/−1
5.5.2016 1:12

M90a85r41t78i73n 29M19r55k67v17i34č96k85a 7691406984447

Mám originální CNG v Passatu z eoku 2009 , najeto mám 220 tis km a naprostá spokojenost. Spotřeba 3,6 až 4,0 kg/100 km. je to ekonomicé i ekologické.

0/0
8.5.2016 14:34

M16i90c43h28a67e29l 35K96o31n60e36č98n68ý 6712833399969

Fyzikální výbuch jsem zažil při jedné hodině fyziky na průmce, ale už si fakt nepamatuji z čeho jsem tu kouli chytil;-)

+2/0
4.5.2016 21:37
Foto

J96i84ř19í 37R63o95h51a38n 5474278157715

„Došlo k fyzikálnímu výbuchu..." To je pěkné slovní spojení. Znám hodně druhů výbuchů, třeba já jsem párkrát vybuchl smíchy, několikrát jsem vybouchl při zkoušení u tabule, a taky mi párkrát vybouchlo rande, ale "fyzikální výbuch" slyším poprvé. Jsem zvědavý, jestli se to mezi novináři uchytí jako třeba výraz "etnický Čech".

Škoda že se toho nedožil můj učitel češtiny, ten by koukal jak se náš jazyk vyvíjí.

+3/0
4.5.2016 19:29

J54i36ř44í 46K58o78c67u20r32e65k 6165804525688

Většinou se totiž výbuch děje jako chemická reakce, ať už je to petarda nebo odstřel v lomu. Asi tím chtěli říct, že k explosivnímu hoření nedošlo.

+2/0
5.5.2016 0:15

A81n55t98o45n49í66n 87S32v43o24b35o78d36a 3474763389812

U CNG aut může být problém s nádrží pod autem, kdy se může mechanicky poškodit, třeba o kámen na polní cestě nebo o nějakou trubku. LPG nádrže jsou lépe ukryté v zavazadlovém prostoru. Když se člověk nahne pod Fiat CNG , vidí holé nádrže :-(

+3/−1
4.5.2016 18:45

M18i91c58h15a10l 63J31a23r15o70š 7854240402775

"Fyzikální výbuch", kam na ty názvy chodí. Nejspíš se roztrhla tlaková nádrž.

+4/−1
4.5.2016 17:31

J38i83ř94í 23Z94ý39k11a 9769483831320

CNGčkové Tourany jsou tímhle známé. Není první, který vybouchl.

Jsou tam použity snadno rezivějící nádrže, koroze se nejvíce projevuje v místech montážních pásků. V kombinaci s 220 atm to asi udělá slušnou řachu.

Pokud vím, tak nádrže a způsob uchycení VW změnil až někdy v modelovém roce 2014 ... a na starý typ nebyla svolávačka, nic.

+3/−1
4.5.2016 17:27

J92o30s21e78f 51Š30o43l93t83e96s 8884938620813

To byla beztak stará plečka typu favorit na plyn s nádrží prošlou deset let a totálně bez údržby.

+1/−10
4.5.2016 17:02

O90n76d32ř43e94j 11Š17u12s45t95a 1946411338809

Tak to favorit nebyl, jelikoz prestavba stoji asi jako nakup 6ti favoritu. Je tam uvedeno CNG.

+9/0
4.5.2016 17:04

J97o79s40e52f 74Š81o17l43t20e43s 8634508520293

No vida, máte pravdu. Tak to nevím. Ale mohl to být starý pažout nebo rencek. Ty myslím jezdí na CNG už docela dlouho.

0/−4
4.5.2016 17:14

J56a79r48o89s41l41a13v 62L78e42b52e81d24a 3896849247830

Volkswagen Touran

+1/0
4.5.2016 17:16

V19á95c61l94a13v 66M45a29l80ý 3734578654879

Kde udělali němečtí soudruzi chybu ;-D

+4/0
4.5.2016 17:54

M79a54r57e87k 55T64u56r15n10o90v76e44c 7115962100916

To nevím, ale vím, kde udělal chybu pan Josef Šoltes. Ani ten článek nečetl.

+1/0
8.5.2016 13:29

L66u27c57i95a59n 53P53a90p34a53z23i13a69n 5604677541965

Proděj aut na plyn je méně jak 1 procentu v Česku. Podle mne jsou tato auta stále velmi riziková. Není divu, že do podzemních garáží stále mají zákaz vjezdu.

+3/−13
4.5.2016 17:01

P90e62t97r 33B36e43z30s66t77a19r14o83s59t11i 2689456363231

Byl jste někdy v Rumunsku, na Ukrajině? Co uvidíte tam, třeba i nádrže na střeše a kupodivu, divim se, čím to je, jim to ani neboucha, tudíž při bezpečnosti a pravidlech pro CNG u nás bych se vůbec o bezpečí nebál a toto bral jako tu pověstnou výjimku potvrzující pravidlo...

+4/−1
4.5.2016 17:10

M56i10c69h37a35l 10J66a62r12o50š 7534440492335

V Rumunsku nejspíš byl, jeho otec byl překladatel z/do rumunštiny.

0/0
4.5.2016 17:33

Z31d47e20n44e12k 68Š40i82t37i38n80a 2433488160735

Byl a několikrát a to i v dobách totáče. Plyn je svinstvo i v kuchyni.

Hlavně propan-butan je riziko.

0/0
4.5.2016 22:22

P51a54v67e43l 47D20r54o37t62á36r 7963654729404

V Německu na tohle dělali test - auto na plyn s plnou nádrží dali do podzemní garáže a kolem založili brutální požár, jaký by nejspíš ani nemohl vzniknout (to by tam muselo do sebe vletět pět aut s plnými nádržemi a všechny začít hořet v těsné blízkosti).

20 minut to tam bylo a nic, žádná exploze, žádný únik. Proto taky v Německu už ten zákaz ruší. To jenom my se tu budeme ještě deset let bát, co kdyby. Přitom kdy naposled jste slyšel o požáru v garáži obchoďáku, který by nešel pořešit pár stříkanci z hasicího přístroje?

+6/0
4.5.2016 17:31

H78a23n43a 69P80r61o22k90o34p42o67v82á 8729710413551

Jenže v těch nízko položených místech (podzemní garáže, montážní jámy apod.) nejde o nebezpečí výbuchu plynové nádrže, ale plynu jako takového - třeba LPG nádrž má pojistný přetlakový ventil, který při zvýšení tlaku nad 2,5 MPa nádrž otevře a odpustí potřebné množství plynu, aby se tlak snížil na normální mez a nádrž nebouchla (proto je LPG nádrž při požáru dokonce mnohem bezpečnější než benzínová). Pokud bude kolem oheň, vyfouknutý plyn prostě shoří a nic se nestane.

Kdyby ale nádrž odfoukla jen vedrem, nebo uniknul propan-butan kvůli nějaké poruše, zůstane u země - protože je těžší než vzduch - a jen těžko se z takových míst odvětrává. A se vzduchem v určité koncentraci vytváří výbušnou směs (cca 2-10 % obj.)...!

Takže nejde o to, jestli nádrž bouchne v ohni (ne, nebouchne!), ale spíš o to, jestli mají ty garáže dostatečně výkonný ventilační systém, schopný poradit si s odsátím uteklého plynu, kdyby se náhodou stalo...

+7/0
4.5.2016 18:43

A90n61t60o88n60í95n 85S10v12o23b76o20d56a 3174153129662

proto do podzemek může CNG auto, protože zemní plyn stoupá ke stropu, kde jsou čidla na plyn a ventilace. LPG většinou nesmí, protože by se muselo odsávat od země

+2/0
4.5.2016 18:48

H52a57n24a 47P73r67o53k60o59p30o34v74á 8639470813951

Ano - v prvním příspěvku i v tom, na který jsem reagovala, se ale mluvilo jen obecně o "plynu" v podzemních garážích a možnosti výbuchu nádrže - proto říkám, že problém je spíš ten případný únik (a konkrétně u LPG)...

0/0
4.5.2016 19:41

A45n44t15o83n79í82n 37S42v67o66b84o12d43a 3274373659262

do našich podzemek může CNG auto, máme detektory plynu a každý půl rok kontrola

0/0
4.5.2016 19:50

H30a23n26a 18P27r93o16k38o10p75o60v35á 8479740933241

No, pořád to ale závisí jen na provozovateli (garáží...) - původně MV v roce 2011 povolilo vjezd vozidel na plyn v případě, že prostory jsou vybaveny potřebným zařízením (detektory, odsávání; úprava vyhlášky 23/2008 Sb., § 21, odst. 2) - což starší objekty nemusely splňovat. Dál ale platila vyhláška MD č. 341/2002 Sb., podle níž musel provozovatel vjezd extra POVOLIT (právě podle vybavení) - což je dost problém, když ani neexistuje značka na povolení vjezdu... Teprve loni v lednu se to otočilo, když novela 341/2014 Sb. zrušila plošný zákaz, a naopak teď provozovatel musí vjezd ZAKÁZAT, pokud podmínky pro plynová auta nesplňuje.

Bohužel to ale často končí u toho, že je jednodušší vjezd zakázat a nic neřešit... i kdyby objekt podmínky splňoval. :-/

+1/0
5.5.2016 18:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.