Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M24i42l59o76s42l96a32v 95K76a34n16t41o57r18e60k 1179857321659

No asi hlavní příčinou byl určitě nefunkční reverz, který asi taky udělal ten "smyk" na trávě. Ostatní příčiny byly asi podružné. Mám spíš dotaz, jak je možné, že letadlo s jedním funkční reverzem je letuschopné s cestujícími ;-O Pokud s tím kapitán letěl, jde všechno na jeho hlavu, tzn. že provozovatel je z obliga

0/0
1.4.2014 10:27

T45o21m85á50š 60L59u71d92v28í91k 5650828783746

Nesmysl, kdyby to byla zásadní porucha, je letoun okamžitě vyřazen z provozu do jejího odstranění. Na nefunkční reverz pravidla pamatují, je tam určitá "penalizace" (tedy nutno připočítat určitou vzdálenost k brzdné dráze) ale reverz je pouze pomocný mechanismus pri přistání letadla, ne ten hlavní - má to totiž brzdy (včetně protiskluzového systému). ;-)

0/0
1.4.2014 14:57

M92a10r52t90i37n 93H33a43r58t47i18g 9809984712226

"Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru."

Je si autor jistý tím co napsal?

0/0
31.3.2014 20:07

T94o81m32á48š 10L31u37d90v97í27k 5690138133136

Spojka "tedy" je tam pochopitelně navíc, ostatní souhlasí.

0/0
1.4.2014 8:26

J21i51ř36í 65J52i24r60o63u93d93e71k 8216779374134

Dlouhý, široký a bystrozraký. V tomto případě ,,dlouhý", naštěstí bez následků, a to je dobře 8-o;-)

0/0
31.3.2014 18:36

P52e77t72r 30M16i96c83h59a40l 2730824641182

No tak přistávat s nefunkčním reversem na jednom motoru na mokrou runway a s větrem v zádech, to je fakt "frajeřina". Zaplaťpříroda že se nikomu nic nestalo. Doufám, že se z toho nejen tahle konkrétní posádka do budoucna poučí. Na druhou stranu možné je i to, že u low costů hraje roli každá koruna, kterou let stojí a piloti nechtěli zbytečně pálit palivo (vyhazovat peníze a kdo ví, jestli by za to neměli i postih, ale to jen spekuluji), přerušit přistání a otočit letadlo na protisměrnou dráhu. Když si vezmu, že při přistání v Brně na RWY 28 klesá letadlo někde od Budapešti (motory jdou na volnoběh) a před přistáním má začít znovu stoupat a otáčet letadlo (okruh cca 50 km a motory na plný a posléze na letový výkon), tak ono to něco sežere.

+14/0
31.3.2014 16:47

A54l73e67x90a29n39d46r 95K80o24s55t57k60a 5409866389756

Tak tak. Logika říká, že přerušit přistávací manévr při výšce třeba 200-300m nad povrchem vyjde pěkně draho. Zvednout rychlost z přistávací na minimálně dvojnásobek, výšku na alespoň kilometr, po chvíli otočit a letět zpátky..

+1/0
31.3.2014 17:44

P88a53v98e87l 54O49d96r81a96z16i36l 6914959917690

Zatímco takhle je to vyšlo asi lacino, že.

0/0
31.3.2014 19:22

L58a52d19i30s36l80a90v 47Ž89e17n71í62š26e72k 6546664968308

Vyšlo... letadlo nebylo poškozeno, nikomu se nic nestalo, co by jste chtěli víc.....

0/0
31.3.2014 21:40

T63o84m38á65š 29L98u34d69v18í31k 5330208133836

Tak něco ta sranda stála, že - nicméně vzhledem k tomu, co bylo ve hře, je ta cena asi snesitelná.

0/0
1.4.2014 8:28

M32i84c97h18a30l 65K12r94č97á16l 6188808826852

Odkud fouká a že je dráha mokrá už ví pilot od té Budapešti. Není problém požádat o přistání proti větru a navádět na přistání proti větru od začátku. Zřejmě by ale musel přiznat nefunkční reverz na jednom motoru a to by problém byl. Pochybuju že by ho potom pustili do vzduchu.

+1/0
1.4.2014 10:53

T79o19m52á48š 39L70u41d17v41í92k 5320208953656

Závěr šetření je jasný - na letadle nefungoval reverz 1 motoru, o čemž piloti věděli a měli to při přistání uvážit. Dráha byla mokrá, což opět piloti věděli a měli to uvážit. I přesto, že dráha byla mokrá a nefungoval reverz, bylo možné provést úspěšné přistání, pokud by byly vztlakové klapky nastaveny na 40° (namísto 30° které byly nastaveny) a nebo provedeno přistání z opačného směru dráhy. Tedy: chyba pilotáže.

+11/0
31.3.2014 16:36

P71e68t24r 79M13i86c40h41a73l 2460454401272

R^

+1/0
31.3.2014 16:48

R68o85m32a56n 48P26o47l88á98č78e84k 1800426520255

Hlavně, že to dobře dopadlo.

Stačí se podívat na vteřiny před katastrofou nebo jakýkoli dokument o nehodách. Vždycky se jedná o souhru prkonit.

+2/0
31.3.2014 16:11

P53e15t84r 20N69i45v32n39i91c38k77ý 3942544485447

NIKDY to není jedna chyba nebo problém. Často alespoň jedna z nich není žádná prkotina.

Jaktože Travel Service má problémy OPAKOVANĚ?

0/0
31.3.2014 16:25

P16e12t98r 52V71a30c18l46a83v93i57k 4756723885382

.. RP nepsal, ze se jedna o jednu chybu/problem ...

0/0
31.3.2014 16:28

P98e69t44r 24M86i68c61h34a69l 2810464561402

TS zdaleka není jedinou společností, která má problémy.

0/0
31.3.2014 16:48

P27a70v30e92l 50N63e72d81ě80l88a 5796940444671

prkotin ne, ale o souhru více faktorů ano. Protože proti každému jednotlivému selhání existuje nějaké zabezepečení. Ale stane-li se jich víc naráz, kontrolní mechanismy pak sice zafungují, ale nemusí to nutně znamenat zlepšení celkové situace.

0/0
31.3.2014 16:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.