Diskuse k článku

Piloti zastavili boeing až na trávě. Dodržujte osnovy, radí inspektoři

Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod vyšetřil loňskou událost na pardubickém letišti. Boeing 737 společnosti Travel Service přejel o sto padesát metrů dráhu a skončil v trávě. Podle inspektorů piloti nedodrželi standardní postupy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40i15l14o59s19l71a66v 31K28a82n36t18o63r23e45k 1619417661289

No asi hlavní příčinou byl určitě nefunkční reverz, který asi taky udělal ten "smyk" na trávě. Ostatní příčiny byly asi podružné. Mám spíš dotaz, jak je možné, že letadlo s jedním funkční reverzem je letuschopné s cestujícími ;-O Pokud s tím kapitán letěl, jde všechno na jeho hlavu, tzn. že provozovatel je z obliga

0/0
1.4.2014 10:27

T93o48m92á21š 92L25u25d26v79í82k 5340738653696

Nesmysl, kdyby to byla zásadní porucha, je letoun okamžitě vyřazen z provozu do jejího odstranění. Na nefunkční reverz pravidla pamatují, je tam určitá "penalizace" (tedy nutno připočítat určitou vzdálenost k brzdné dráze) ale reverz je pouze pomocný mechanismus pri přistání letadla, ne ten hlavní - má to totiž brzdy (včetně protiskluzového systému). ;-)

0/0
1.4.2014 14:57

M36a26r90t75i43n 76H45a48r69t60i35g 9299684842266

"Piloti už uvažovali o takzvaném go-around, tedy obletu ranveje a přistání proti větru."

Je si autor jistý tím co napsal?

0/0
31.3.2014 20:07

T95o44m97á87š 32L60u29d47v92í20k 5440938543856

Spojka "tedy" je tam pochopitelně navíc, ostatní souhlasí.

0/0
1.4.2014 8:26

J47i93ř18í 69J47i37r96o53u85d96e88k 8826549774414

Dlouhý, široký a bystrozraký. V tomto případě ,,dlouhý", naštěstí bez následků, a to je dobře 8-o;-)

0/0
31.3.2014 18:36

P85e72t55r 39M10i83c48h35a85l 2430184161782

No tak přistávat s nefunkčním reversem na jednom motoru na mokrou runway a s větrem v zádech, to je fakt "frajeřina". Zaplaťpříroda že se nikomu nic nestalo. Doufám, že se z toho nejen tahle konkrétní posádka do budoucna poučí. Na druhou stranu možné je i to, že u low costů hraje roli každá koruna, kterou let stojí a piloti nechtěli zbytečně pálit palivo (vyhazovat peníze a kdo ví, jestli by za to neměli i postih, ale to jen spekuluji), přerušit přistání a otočit letadlo na protisměrnou dráhu. Když si vezmu, že při přistání v Brně na RWY 28 klesá letadlo někde od Budapešti (motory jdou na volnoběh) a před přistáním má začít znovu stoupat a otáčet letadlo (okruh cca 50 km a motory na plný a posléze na letový výkon), tak ono to něco sežere.

+14/0
31.3.2014 16:47

A97l64e98x82a89n61d32r 66K26o59s30t57k29a 5519576119976

Tak tak. Logika říká, že přerušit přistávací manévr při výšce třeba 200-300m nad povrchem vyjde pěkně draho. Zvednout rychlost z přistávací na minimálně dvojnásobek, výšku na alespoň kilometr, po chvíli otočit a letět zpátky..

+1/0
31.3.2014 17:44

P49a15v51e15l 17O46d87r63a54z11i98l 6674329367390

Zatímco takhle je to vyšlo asi lacino, že.

0/0
31.3.2014 19:22

L30a27d55i30s96l16a91v 91Ž55e74n68í23š34e81k 6806424898348

Vyšlo... letadlo nebylo poškozeno, nikomu se nic nestalo, co by jste chtěli víc.....

0/0
31.3.2014 21:40

T86o93m12á64š 72L89u27d21v28í45k 5600328983936

Tak něco ta sranda stála, že - nicméně vzhledem k tomu, co bylo ve hře, je ta cena asi snesitelná.

0/0
1.4.2014 8:28

M33i90c36h11a94l 37K13r91č56á22l 6948408476332

Odkud fouká a že je dráha mokrá už ví pilot od té Budapešti. Není problém požádat o přistání proti větru a navádět na přistání proti větru od začátku. Zřejmě by ale musel přiznat nefunkční reverz na jednom motoru a to by problém byl. Pochybuju že by ho potom pustili do vzduchu.

+1/0
1.4.2014 10:53

T63o80m73á68š 18L43u45d41v36í64k 5540658123856

Závěr šetření je jasný - na letadle nefungoval reverz 1 motoru, o čemž piloti věděli a měli to při přistání uvážit. Dráha byla mokrá, což opět piloti věděli a měli to uvážit. I přesto, že dráha byla mokrá a nefungoval reverz, bylo možné provést úspěšné přistání, pokud by byly vztlakové klapky nastaveny na 40° (namísto 30° které byly nastaveny) a nebo provedeno přistání z opačného směru dráhy. Tedy: chyba pilotáže.

+11/0
31.3.2014 16:36

P86e56t41r 32M75i74c89h42a54l 2780474621312

R^

+1/0
31.3.2014 16:48

R93o46m88a68n 42P51o93l56á46č70e91k 1240646570905

Hlavně, že to dobře dopadlo.

Stačí se podívat na vteřiny před katastrofou nebo jakýkoli dokument o nehodách. Vždycky se jedná o souhru prkonit.

+2/0
31.3.2014 16:11

P56e39t34r 26N14i98v80n72i64c72k42ý 3302354935307

NIKDY to není jedna chyba nebo problém. Často alespoň jedna z nich není žádná prkotina.

Jaktože Travel Service má problémy OPAKOVANĚ?

0/0
31.3.2014 16:25

P54e21t50r 94V46a94c21l23a18v38i49k 4846493175202

.. RP nepsal, ze se jedna o jednu chybu/problem ...

0/0
31.3.2014 16:28

P26e98t78r 82M32i18c38h15a88l 2460184951772

TS zdaleka není jedinou společností, která má problémy.

0/0
31.3.2014 16:48

P78a60v36e21l 76N70e69d53ě17l94a 5266750444251

prkotin ne, ale o souhru více faktorů ano. Protože proti každému jednotlivému selhání existuje nějaké zabezepečení. Ale stane-li se jich víc naráz, kontrolní mechanismy pak sice zafungují, ale nemusí to nutně znamenat zlepšení celkové situace.

0/0
31.3.2014 16:25

Najdete na iDNES.cz