Kraji přineslo členství v Unii 20 miliard. Dotace provázejí i výhrady

  12:05aktualizováno  12:05
Nové čističky, silnice, sportoviště, opravené památky i domy pro postižené platí Brusel. Deset let po vstupu do Unie se politici naučili, že bez eurodotací se už nestaví. Méně se šetří a je více projektů.

Peníze z Bruselu pomohly i k výstavbě čtyproudové silnice spojující Pardubice s Hradcem Králové. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vstup do Evropské unie přinesl do Pardubického kraje především peníze. Hodně peněz. Miliardy šly do akcí, které by města samotná nikdy ze svých rozpočtů nezvládla.

Přesnou částku je obtížné vyčíslit, peníze směřovaly do kraje z mnoha programů. Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický ji odhadl na až 20 miliard. "Jde o velmi hrubý odhad, za deset let šlo 18 až 20 miliard korun dotačních prostředků pro všechny žadatele, tedy kraj, města, obce, podnikatele a fyzické osoby," uvedl.

Díky dotacím vznikl například dopravní terminál v České Třebové, hustá síť cyklostezek na Orlickoústecku nebo nová muzea, parky, pohodlné vlakové soupravy, opravené školy i obnovené památky.

Unie přispěla Pardubicím i na luxusní napojení na dálnici. Současně platí, že dotace přinesly další nárůst byrokracie a učinily města závislými na dotacích, bez kterých teď neudělají skoro nic.

Závislost na dotacích

Co evropské dotace přinesly kraji

Plus

- Lepší životní prostředí

- Záchrana památek

- Velké a nákladné stavby

- Podpora nemocnic, pomoc handicapovaným, pohodlnější cestování

Minus

- Nárůst byrokracie

- Závislost na dotacích

- Malá pružnost v rozhodování během stavby

- Zbytečné utrácení, nižší efektivita

- Narušení volné soutěže

"Závislost na dotaci je bezesporu určitou ztrátou svobody. Ale v Chrudimi jsme dělali z těchto peněz jen projekty, které jsme chtěli dělat bez ohledu na to, zda jsou k dispozici dotace," uvedl starosta Chrudimi Petr Řezníček.

Politici se shodnou, že více byrokracie a komplikací s dotacemi je bohatě vyváženo přísunem peněz.

"Máme možnost získat zajímavé dotace na smysluplné projekty, to je potěšitelné, byť všechny projekty se jako smysluplné nejeví," uvedl starosta Letohradu Petr Fiala.

V tom je další problém. Čeští politici část peněz přesměrovali na akce, u nichž je záhadou, proč se mají platit z veřejných rozpočtů. Peníze šly například i na golf, modernizaci hotelů, wellness centra. Ale i rozumné akce byly mnohdy nesmyslně velké a nákladné. A města se často vyčerpala spoluúčastí na rozmáchlých projektech.

Peníze z Unie kazí byznys

Eura z Bruselu pomohla i některým firmám. Podnikatelé, kteří umějí napsat lepší žádost o peníze, mohou díky dotacím porážet ty, kteří se spíše věnují tomu, co umějí.

"Podle mne kazí byznys. Přidělují peníze tomu, kdo má velmi mírně řečeno lepší beletristické schopnosti. My lhát neumíme, a tudíž jsme při dřívějších žádostech nic nedostali, nyní už se o to ani nesnažíme," uvedl ředitel firmy Isolit Bravo z Jablonného nad Orlicí Kvido Štěpánek.

Vysokomýtská firma Iveco Czech Republic evropské peníze naopak využila. "Různé typy podpor Evropské unie byly orientovány do různých rozvojových oblastí, a pokud se dobře využily, bylo to ve prospěch rozvoje podnikání jednotlivých žadatelů, tedy i ve prospěch zaměstnanosti," uvedl generální ředitel Pavel Pachovský.

Ale je tu ještě jeden rozporuplný důsledek evropských dotací. Výborně ho ilustruje současná Litomyšl. Město získalo 400 milionů na obnovu zámeckého návrší.

Všude kolem krásného renesančního zámku se nyní opravuje a staví, září tu nové omítky, ale na samotný zámek nepůjde ani euro, byť se tu rozpadají sgrafita a barokní divadlo potřebuje obnovit.

Památkáři totiž nenapsali dobře "beletristickou" práci na téma státní zámek potřebuje peníze také.

Eurodotace se staly synonymem pro byrokracii. "Přílišná administrativní zátěž odrazuje žadatele. Problémy vidím také v nastavení systému auditů. Často se kontroluje již kontrolované," uvedl hejtman Martin Netolický.

Starosta Chrudimi Petr Řezníček zase soudí, že za komplikace často nemůže ani samotný Brusel. "Nabízí se otázka, zda všechno vychází z unijních požadavků, jestli spíše naše centrální orgány nejsou papežštější než papež," řekl.

Autoři: ,


Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Hoch upadl do kómatu po operaci mandlí, postup nemocnice řeší policie

Výběrové řízení vypíše krajská firma, Nemocnice Pardubického kraje, ještě...

Policie prověřuje vážné poškození zdraví osmiletého chlapce, který loni v květnu podstoupil operaci mandlí v pardubické...



Na Pardubicku havaroval autobus se šedesáti lidmi, polovina má zranění

Na Pardubicku havaroval linkový autobus.

U Časů na Pardubicku odpoledne havaroval linkový autobus, převrátil se na bok do pole. Podle záchranné služby v něm...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...

Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Další z rubriky

Na Pardubicku havaroval autobus se šedesáti lidmi, polovina má zranění

Na Pardubicku havaroval linkový autobus.

U Časů na Pardubicku odpoledne havaroval linkový autobus, převrátil se na bok do pole. Podle záchranné služby v něm...

V Mělicích by se mohl těžit písek. Hrozí konec koupání

Mělicko-lohenické písníky.

Není to dobrá zpráva pro milovníky přírodního koupání na Pardubicku. Dva písníky, které ročně okupují desetitisíce lidí...

Pardubický lídr ODS se vzpírá, ale jeho kolegové chtějí do koalice s ANO

Vyjednávací tým lídrů. Zleva stojí primátor Martin Charvát (ANO), Ludmila...

Dva týdny po volbách se zdá, že koaliční jednání v Pardubicích směřuje ke konci. ODS totiž výrazně nakročila ke...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTOVÝ VEDOUCÍ AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz