Všichni nájemníci z domu u pardubického nádraží se musí podle představ vedení magistrátu vystěhovat.

Všichni nájemníci z domu u pardubického nádraží se musí podle představ vedení magistrátu vystěhovat. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Demolice bytového domu u pardubického u nádraží neprošla ani v repríze

  • 13
Výstavba terminálu B u pardubického železničního nádraží se radním komplikuje. Podmínkou stavby je totiž silně kritizovaná demolice bytového domu na náměstí Jana Pernera. Tu sice koaliční zastupitelé v minulosti již schválili, ale už nedokázali protlačit přidělení peněz na odstranění domu.

„Rozmáhá se nám tady takový nešvar,“ zaznělo v úspěšném českém filmu Pelíšky.

Ta samá věta platí pro pardubickou radnici. Stávající vedení města pod vedením hnutí ANO aplikuje do praxe novinku, která by se dala nazvat: budeme o tom hlasovat tak dlouho, dokud to neprojde.

Úspěšně ji radní použili už například při hlasování o prodeji Ideonu. Náměstkyně primátora Helena Dvořáčková chodila s materiálem na zasedání zastupitelstva tak dlouho, až nakonec našla potřebnou podporu.

„Nikdy v historii pardubické radnice se nestalo, že by někdo předkládal stále stejný materiál bez jakékoliv změny, dokud se neschválí,“ uvedl zastupitel za Pardubáky František Brendl.

Ovšem politici z vedení magistrátu se novou taktiku chystají použít znova. Už dvakrát jim totiž neprošla zastupitelstvem změna rozpočtu, ve které byly zahrnuty peníze na odstranění domu na náměstí Jana Pernera. Laik by si mohl říct, že je tak činžák s více než 30 byty zachráněn. Ale tak to není.

Nájemníky prý stěhují i kvůli budoucímu hluku

„Neberu to v tuto chvíli jako prohru, katastrofu nebo tragédii. Nepovažuji demolici bytového domu za ukončenou kapitolu,“ uvedla náměstkyně Dvořáčková a její slova nelze vyložit jinak, než že se radní chystají stejný bod předložit zastupitelům ke schválení už potřetí.

Ovšem ke cti jim slouží, že materiál není úplně stejný. Při každém pokusu je totiž plánovaná demolice dražší a dražší.

„Poprvé se mluvilo, že demolice bude stát kolem čtyř milionů, nyní už je nám předloženo více než šest milionů a odborníci z oboru mi už říkali, že po soutěži půjde cena ještě nahoru. Myslím, že by bylo lepší dům nechat stát a začít řešit spíše další věci, které je potřeba dělat před případnou stavbou terminálu B,“ uvedl Brendl.

Jenže radní nechtějí o zrušení demolice ani slyšet. Tvrdě si jdou za svým a jako obhajobu střídavě uvádějí dva argumenty: jednak že dům prý nebude splňovat hlukové limity po dokončení vrcholící stavby terminálu A před nádražím a že je třeba získat prostor pro terminál B.

„Dlouhá diskuse zastupitelů na téma demolice domu byla - až na některé demagogické názory - přínosná. Vedla k zodpovězení dosud nevyřčených otázek, k upřesnění řady argumentů a přinesla i otázky nové. Věřím, že doplněné argumenty povedou k rozhodnutí demolici provést,“ uvedla Dvořáčková, která demolici připravuje, ačkoliv peníze na ni stále nikdo neschválil.

„Navíc v horizontu několika týdnů budeme znát vysoutěženou cenu demolice, takže se při případném rozhodování budeme moci opřít o reálné nezpochybnitelné číslo. Přípravné práce budou pokračovat v souladu s přijatým usnesením zastupitelstva o demolici domu z loňského roku,“ dodala náměstkyně Dvořáčková.

Většina opozičních zastupitelů plánovanou demolici dlouhodobě ostře kritizovala. Podle nich je nehospodárné bourat funkční bytový dům, který byl před několika lety za miliony korun rekonstruován. Někteří také zpochybňovali samotnou potřebu stavět terminál B.

Město již staví za 176 milionů korun autobusový terminál pro MHD přímo před nádražní budovou. Získalo na něj dotaci ze švýcarských fondů. Terminál B má být na místě domu směrem k prodejně Lidl.