Daniel Petruška v dobách své největší politické slávy.

Daniel Petruška v dobách své největší politické slávy. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Kam zmizely naše miliony? Petruška si dělal kampaň sám, říká ODS

  • 1
Policie prověřuje volební kampaň pardubické krajské ODS z roku 2010, za niž má strana platit miliony. Zástupci ODS se shodují, že si ji řídil tehdejší šéf krajské organizace a bývalý poslanec Daniel Petruška. A zůstaly po ní milionové dluhy.

Pražští kriminalisté si už několik týdnů zvou na podání vysvětlení zástupce ODS z Pardubického kraje. Zajímá je, jak tehdy strana pod vedením Daniela Petrušky vedla a hlavně platila volební kampaň.

Zástupci modré strany přitom mají podezření, že bývalý poslanec pustil partaji nezdravě žilou. Ta by za marketingové služby, které využíval Petruška, nyní měla platit miliony korun.

"Trestní oznámení v souvislosti se závazky Pardubického regionálního sdružení, vzniklými v souvislosti se sněmovními volbami v roce 2010, jsme podali. Řízení v této věci nicméně stále probíhá, a proto k němu nebudeme poskytovat další informace," uvedl pro MF DNES mluvčí ODS Jiří Sochor.

Dvě jistoty: Masivní dluh a klíčová role Petrušky

Ani další členové strany se k případu nechtějí nějak obšírně vyjadřovat. Ovšem bohužel pro Daniela Petrušku, když už promluví, shodují se ve dvou věcech: dluh z kampaně je masivní a celou kampaň až na úplné výjimky si řídil sám Daniel Petruška.

O co jde v kauze Petruška vs. ODS?

Před zrušenými parlamentními volbami na podzim 2009 a před těmi skutečnými na jaře 2010 tehdejší poslanec a šéf krajské organizace ODS Daniel Petruška rozjel velkou reklamní kampaň, která měla podpořit jeho osobně i stranu. Plakáty oblepil kraj a za kampaň utratil miliony korun. Problém je v tom, že firma, která mu kampaň zajišťovala, přišla za ODS s tím, že jí dluží miliony korun. Vedení partaje však platit nechce, a tak podala trestní oznámení na Daniela Petrušku s tím, že jí dluží peníze. Podle lidí z ODS má jít o částku mezi šesti až deseti miliony.

"Dan nás k tomu tehdy prakticky nepustil. Vše si dirigoval sám, jeho kampaň šla mimo běžnou agendu naší krajské organizace," uvedl dlouholetý regionální manažer ODS Pavel Uhlíř, který organizoval už mnoho předvolebních kampaní v kraji.

To, že kampaň před parlamentními volbami v roce 2010 neprobíhala v regionu úplně standardně, potvrzuje i tehdejší vlivný člen pardubické ODS Jaroslav Kňava.

"Kampaň si pod sebe z drtivé většiny stáhla centrála strany. Tedy to aspoň chtěla. V případě našeho kraje však vše přímo podepisoval Dan Petruška, který si vše dělal podle sebe," uvedl bývalý radní Pardubic a někdejší starosta pardubické čtvrti Dukla.

Ten však rozhodně nepatří mezi Petruškovy kamarády. Dokonce se dost angažoval v tom, aby bývalý poslanec opustil vedení krajské organizace.

Ovšem jeho slova potvrzuje nepřímo i sám Petruška. "Kampaň pro mě zajišťovala společnost Comunica, se kterou jsem jednal já. Vše proběhlo dle podepsaných smluv a vše bylo řádně zaplaceno. Nevím, kde berou kolegové informace, že hrozí ztráta milionů korun," říká Petruška.

Ale pardubická ODS v té době spolupracovala s pardubickou PR agenturou Public relations One Pavly Šafránkové. Dnes už bývalou členku ODS, kterou Petruška označuje za svou kamáradku, ale k práci prý ve skutečnosti nepustil.

"Měla jsem podepsanou smlouvu s ODS, ale Dan ji nevyužil. Měl kontrakt se společností Comunica, takže moje firma dělala jen úplné drobnosti za nějakých 15 tisíc měsíčně. Organizovali jsme tiskové konference a podobně," říká Pavla Šafránková, která je stejně jako Petruška na kordy s novým šéfem pardubické ODS Jiřím Janků.

Bývalý poslanec odešel do malé organizace v Cholticích a Šafránková stranu opustila úplně. Právě vnitrostranickým bojem Petruška vysvětluje podání žaloby na své jméno ze strany ODS.

"Je to ukázka toho, jak hluboko strana padla. Vyřizují si se mnou účty tímto způsobem. Jen nechápu, proč to dělají nyní, když ve straně nemám prakticky už žádný vliv," hájí se s tím, že nikdo z kolegů po něm nechtěl vysvětlení, za co by firma Comunica měla inkasovat další miliony.

Její vedení se přesto pro MF DNES odmítlo k případu vyjádřit. A to i přesto, že i manažer krajské ODS Uhlíř potvrzuje, že právě tato firma pro Petrušku pracovala. "Můžeme to lehce doložit," řekl.

Ani Petruška nepopírá, že na fakturách je jeho jméno a že před čtyřmi roky jeho inzeráty doslova zasypaly deníky. I plakáty se nedaly přehlédnout. Kampaň musela stát miliony. Jenže úspěch politikovi nepřinesla a Petrušku voliči nemilosrdně vykřížkovali z první pozice.

Končící poslanec poté svým chováním potvrzoval, že se dostal do velkých potíží. Nejprve tlačil na tehdejšího nepsaného šéfa pardubické ODS a senátora Jiřího Stříteského, aby se zasadil o jeho setrvání v parlamentu. Chtěl, aby mu nováčci pustili mandát.

"Víš, kolik lidí by se kvůli tobě muselo vzdát mandátu?" odvětil tehdy Stříteský, a tak se Petruška snažil získat zpět alespoň utracené miliony. Chtěl je po nově zvolených poslancích.

"Někdo investoval statisíce a není zvolen, a ten, kdo v kampani nepracoval, je v parlamentu. Měli by zpětně něco zaplatit," říká s tím, že dal do kampaně svých půl milionu.

Jeho podivné chování se po čtyřech letech snaží vysvětlit Pavla Šafránková. "Mám pocit, že marketingová firma mu nabídla zvýhodněné podmínky kampaně a čekala po jeho zvolení další zakázky. Jenže Dan neuspěl a nemohl se revanšovat. Proto firma najednou chce doplatit plnou cenu. Tím by mohl vzniknout rozdíl v řádech milionů," myslí si Šafránková. "Mohlo by to tak být," řekl na její teorii Petruška.