Čtyři pruhy dálnice D35 stále nemají za křižovatkou v Opatovicích pokračování....

Čtyři pruhy dálnice D35 stále nemají za křižovatkou v Opatovicích pokračování. Nejpozději v příštím roce by se to mělo začít měnit. | foto: Martin Švec, MAFRA

D35 má ekologický posudek, ke stavebnímu povolení jí ale chybí pozemky

  • 12
Dálnice D35 získala jako poslední z vládou určených dopravních projektů souhlasné stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí. K vydání stavebního povolení ovšem silničářům stále zbývá vykoupit poslední parcely.

Žádný bagr se sice ještě na polích za opatovickou elektrárnou neobjeví, ovšem zde končící třetí patro dálnice D35 má blíže k tomu, aby vysoký násep nesloužil jen jako vyhlídkové místo pro zvědavce z okolí.

Další krok v přípravě je čistě „papírový“, ale má pro stavbu dlouho očekávané komunikace Pardubického kraje klíčový význam. Dokument vydalo ministerstvo životního prostředí (MŽP), a tak může příprava 27 kilometrů „pětatřicítky“ z Opatovic nad Labem dále k Ostrovu pokračovat bez další prodlevy, ze které zpočátku panovala obava.

„Vybudování tohoto úseku přinese velkou úlevu od dopravy obcím zejména podél stávající silnice I/35. Částečně se uleví i lidem v Hradci Králové, kterým nebude projíždět tolik aut. Sníží se i emise a hluková zátěž, kterým jsou v současnosti lidé v okolí silnice I/35 vystavováni,“ uvedl ministr Richard Brabec.

Resort životního prostředí měl za úkol obstarat stanoviska pro devítku vládou vybraných prioritních staveb, u kterých Evropská komise souhlasila s tím, že se nebudou muset dělat znovu celé posudky. Ty původní totiž byly vydané ještě před vstupem České republiky do Unie podle starého zákona, a nevyhovovaly tak přijaté novele.

Ředitelství silnic a dálnic proto předalo postupně MŽP ke všem stavbám potřebné podklady, ty k D35 dorazily na ministerstvo koncem prosince.

Stanovisko určilo 14 podmínek

Stavbaři nyní musí dodržet 14 závazných opatření, která mají přispět k ochraně přírody a veřejného zdraví v průběhu stavby i po jejím dokončení.

„Jedná se zejména o kontrolní monitoring hluku a hydrogeologický monitoring zdrojů podzemní vody, dále opatření k ochraně fauny a k minimalizaci vlivů na ptačí oblast Komárov a evropsky významnou lokalitu Uhersko. Všechny podmínky jsou nově závazné, a je tak zaručeno, že dojde bez výjimek k jejich realizaci,“ uvedla Jana Taušová z tiskového oddělení MŽP.

Silničáři budou teď usilovat o získání stavebního povolení, k němuž ovšem potřebují mít ve vlastnictví všechny pozemky.

„Je to poslední krok, který je k vydání povolení potřeba,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Byť se počet doposud nevypořádaných pozemků z původních zhruba 1 200 zmenšuje, stále jich zbývá vykoupit přibližně dvacítka. Poté, co před více než rokem ŘSD dokončilo zdlouhavá jednání o prodeji obecních pozemků s obcí Časy, se zdálo, že už výraznější překážky ve výkupech nebudou. Takové představy se však ukazují jako liché.

Nicméně alespoň dílčí úspěchy silničáři mohou slavit. V úterý definitivně přešly do jejich majetku tři parcely na katastru obce Borek. ŘSD sice u pozemků vlastnilo většinu podílů, avšak zbytek patřil ženě, která se narodila už v průběhu 19. století. Vypořádání se s tímto dědictvím zabralo silničářům téměř rok. Za necelý týden získá ŘSD dalších pět pozemků na katastru Rokytna. Převod dalších dvou lesních u Městce skončí do konce února.

Vyvlastnění pokračuje na více katastrech

Jiné více či méně rozlehlé polnosti kolem obcí na trase se ale dál vyvlastňují. Děje se tak na katastrech Rokytna, Dašic, Dolní Rovně, Turova či Ostrova. Jinde se řeší dědictví. Z pohledu vlastníků se jedná o soukromé osoby.

Jedinou výjimkou jsou polnosti zemědělské společnosti Loučná-Dašice. Ta sice na pozemcích měla právní závazky, ovšem těch se zbavila již v červenci loňského roku. Nyní tak dle údajů z katastru nemovitostí prodeji nic nebrání. Důvody, proč firma zatím pozemky neprodala, však nesdělila.

Souběžně s výkupy pokračuje příprava na záchranný archeologický výzkum. Do obsazení polí zbývají s velkou pravděpodobností už jen týdny.

„Průzkum začne na začátku nové stavební sezony,“ uvedl Rýdl.

Vítězná firma, která výzkum za téměř tři stovky milionů provede, by měla být známá ještě v únoru. Následné práce zaberou archeologům kvůli očekávaným bohatým nálezům v trase dálnice zhruba rok. Mezitím již bude jasné, kdo oba úseky postaví.

Dvoukolový tendr na zhotovitele má za sebou první fázi, v níž silničáři posuzovali kvalifikační požadavky jednotlivých uchazečů, z nichž řada pochází ze zahraničí a s českými firmami usilují o zakázku ve sdružení (psali jsme o tom ZDE).