Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

  11:05aktualizováno  11:05
Netradiční metodou vznikne dálniční přemostění železničního koridoru v Uhersku. Stavět se bude tak, aby byl provoz vlaků omezený jen minimálně. Most bude součástí D35, která by v tomto místě mohla začít vznikat ještě letos. Ekologové proti stavbě nic nenamítají.

Podoba budoucího mostu D35 přes železnici u stanice Uhersko. | foto: Vizualizace ŘSD

Žádné postupné posouvání jednotlivých částí, kvůli kterému by musely vlaky zastavovat. Most přes koleje ve stanici Uhersko vyroste na loukách v okolí, a až poté se usadí na své místo.

Část trasy dálnice D35 na úseku mezi mezi Časy a Ostrovem.

Část trasy dálnice D35 na úseku mezi mezi Časy a Ostrovem.

„Z důvodu výluk a omezení dopravy na koridoru se přistoupilo k řešení, které v Česku ještě nebylo použito. Most se bude stavět mimo kolejiště a potom se na otočném kloubu spojí nad tratí tak, aby ty lhůty byly co nejkratší,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. „Je to technicky velice zajímavý most a jsme zvědaví, jak si s tím dodavatel poradí,“ doplnil bez dalších podrobností Vebr.

Podle odborníka na historii dopravního stavitelství Tomáše Jandy se mosty stavěly v minulosti odlišnou metodou. „Mosty se v Rakousku-Uhersku a následně Československu běžně vysouvaly. Na břehu či před terénním zlomem se smontoval a následně vysunul, případně se použila metoda letmé montáže. Na tom není až tak nic složitého. Popsané otočení mostu je skutečně asi první takovéto na českém území. Běžně se vysouvá v ose nebo se most postaví paralelně a následně se nasune na podpěry či pilíře,“ uvedl Janda.

Podle něj vzhled mostu nebude nijak škodit rázu krajiny. „Navrhovaná konstrukce je esteticky velice krásná, vhodná do daného území,“ dodal Janda.

Byť se hlavní práce při stavbě mostu uskuteční mimo kolejiště, očekávají železničáři přeci jen určité omezení při provozu. „Předpokládáme, že v rámci realizace stavby bude zavedena bezpečnostní pomalá jízda. Konkrétní harmonogram prací investice ŘSD nám zatím není znám,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Přesné stavební postupy dodá železničářům až zhotovitel stavby. Firmu by mohli silničáři vybrat v tomto týdnu. Předložené nabídky uchazečů má na stole ministerská komise. Blízko k zakázce má sdružení firem M-Silnice, Hochtief CZ, COLAS CZ, které ze sedmičky uchazečů podalo nejnižší nabídku na stavbu 14,7 kilometrů dlouhého úseku mezi Časy a Ostrovem. Cena 2,97 miliardy korun činila 60 procent toho, na kolik původně odhadli cenu stavby silničáři.

Stejně jako na podstatné části trasy mezi Opatovicemi a Časy, tak i v Uhersku stále pokračuje záchranný archeologický výzkum. Cestující z vlaku mohou v těsném sousedství trati již několik týdnů pozorovat vykácenou zeleň v místech, kudy D35 povede. Stroje pak odkryly vrchní vrstvu zeminy.

Stavební povolení jsou platná

Zásadní zprávou pro stavbaře je fakt, že po ukončení výzkumu mohou s technikou začít stavět. Stavební povolení na větší mostní stavby, včetně přemostění v Uhersku, jsou totiž právoplatná. ŘSD je získala o prázdninách, což ovšem neznamenalo, že stavba bude mít definitivně zelenou. Stále totiž hrozilo, že povolení napadnou rozkladem ekologické organizace a spolky.

Nejhlasitější a nejaktivnější sdružení Děti Země ale nechává D35 stranou zájmu. „Děti Země se dálnicí D35 v Pardubickém kraji silně angažovaly společně s místními obcemi, spolky a veřejností při výběru koridoru během schvalování krajského územního plánu do roku 2008. Jelikož se podařilo prosadit námi navrhovaný jižní koridor podél stávající silnice I/35, zatím povolování konkrétní trasy této dálnice jen sledují,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Za zásadní přitom považuje, aby byly pečlivě zkoumány varianty trasování. Ekologům jde také o účast veřejnosti a zapracování připomínek k ochraně přírody a životního prostředí. Jestli však nechají D35 i nadále v klidu, to dle Patrika bude záležet na přístupu státu.

„Děti Země tedy dosud neměly potřebu do přípravy dálnice zasahovat. Pokud by ale stát a úřady vážným způsobem ignorovaly připomínky a návrhy místních občanů, spolků a obcí, pak nelze do budoucna vyloučit náš přímý zájem,“ dodal Patrik.

Autor:



Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část...

Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů....

Další z rubriky

Další přešlap Služeb města. Bez souhlasu nakoupily drahé parcely

Lékař Vítězslav Novohradský

Služby města Pardubic jsou opět v zájmu pardubických politiků. Po skandálu kolem výletu tří manažerů do Afriky jde o...

Pardubický zámek čeká revoluce bez galerie navržená esy mezi architekty

Josef Pleskot a Petr Všetečka, dva z trojice architektů, kteří pomáhají...

Pardubický zámek bude více patřit Pernštejnům a návštěvníkům zámku. Z renesančního klenotu Pardubic se odstěhuje...

Loupeží i vloupání prudce ubývá. V Pardubickém kraji je bezpečněji

Gang vyděračů před Hradeckým soudem

V Pardubickém kraji je bezpečno. Vyplývá to z údajů, které v listopadu zveřejnil Český statistický úřad. Loni zde byl...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.