Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Most pro D35 vyroste na loukách, až potom se spojí nad železnicí

  11:05aktualizováno  11:05
Netradiční metodou vznikne dálniční přemostění železničního koridoru v Uhersku. Stavět se bude tak, aby byl provoz vlaků omezený jen minimálně. Most bude součástí D35, která by v tomto místě mohla začít vznikat ještě letos. Ekologové proti stavbě nic nenamítají.

Podoba budoucího mostu D35 přes železnici u stanice Uhersko. | foto: Vizualizace ŘSD

Žádné postupné posouvání jednotlivých částí, kvůli kterému by musely vlaky zastavovat. Most přes koleje ve stanici Uhersko vyroste na loukách v okolí, a až poté se usadí na své místo.

Část trasy dálnice D35 na úseku mezi mezi Časy a Ostrovem.

Část trasy dálnice D35 na úseku mezi mezi Časy a Ostrovem.

„Z důvodu výluk a omezení dopravy na koridoru se přistoupilo k řešení, které v Česku ještě nebylo použito. Most se bude stavět mimo kolejiště a potom se na otočném kloubu spojí nad tratí tak, aby ty lhůty byly co nejkratší,“ prohlásil šéf pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic Bohumil Vebr. „Je to technicky velice zajímavý most a jsme zvědaví, jak si s tím dodavatel poradí,“ doplnil bez dalších podrobností Vebr.

Podle odborníka na historii dopravního stavitelství Tomáše Jandy se mosty stavěly v minulosti odlišnou metodou. „Mosty se v Rakousku-Uhersku a následně Československu běžně vysouvaly. Na břehu či před terénním zlomem se smontoval a následně vysunul, případně se použila metoda letmé montáže. Na tom není až tak nic složitého. Popsané otočení mostu je skutečně asi první takovéto na českém území. Běžně se vysouvá v ose nebo se most postaví paralelně a následně se nasune na podpěry či pilíře,“ uvedl Janda.

Podle něj vzhled mostu nebude nijak škodit rázu krajiny. „Navrhovaná konstrukce je esteticky velice krásná, vhodná do daného území,“ dodal Janda.

Byť se hlavní práce při stavbě mostu uskuteční mimo kolejiště, očekávají železničáři přeci jen určité omezení při provozu. „Předpokládáme, že v rámci realizace stavby bude zavedena bezpečnostní pomalá jízda. Konkrétní harmonogram prací investice ŘSD nám zatím není znám,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty Kateřina Šubová.

Přesné stavební postupy dodá železničářům až zhotovitel stavby. Firmu by mohli silničáři vybrat v tomto týdnu. Předložené nabídky uchazečů má na stole ministerská komise. Blízko k zakázce má sdružení firem M-Silnice, Hochtief CZ, COLAS CZ, které ze sedmičky uchazečů podalo nejnižší nabídku na stavbu 14,7 kilometrů dlouhého úseku mezi Časy a Ostrovem. Cena 2,97 miliardy korun činila 60 procent toho, na kolik původně odhadli cenu stavby silničáři.

Stejně jako na podstatné části trasy mezi Opatovicemi a Časy, tak i v Uhersku stále pokračuje záchranný archeologický výzkum. Cestující z vlaku mohou v těsném sousedství trati již několik týdnů pozorovat vykácenou zeleň v místech, kudy D35 povede. Stroje pak odkryly vrchní vrstvu zeminy.

Stavební povolení jsou platná

Zásadní zprávou pro stavbaře je fakt, že po ukončení výzkumu mohou s technikou začít stavět. Stavební povolení na větší mostní stavby, včetně přemostění v Uhersku, jsou totiž právoplatná. ŘSD je získala o prázdninách, což ovšem neznamenalo, že stavba bude mít definitivně zelenou. Stále totiž hrozilo, že povolení napadnou rozkladem ekologické organizace a spolky.

Nejhlasitější a nejaktivnější sdružení Děti Země ale nechává D35 stranou zájmu. „Děti Země se dálnicí D35 v Pardubickém kraji silně angažovaly společně s místními obcemi, spolky a veřejností při výběru koridoru během schvalování krajského územního plánu do roku 2008. Jelikož se podařilo prosadit námi navrhovaný jižní koridor podél stávající silnice I/35, zatím povolování konkrétní trasy této dálnice jen sledují,“ uvedl předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Za zásadní přitom považuje, aby byly pečlivě zkoumány varianty trasování. Ekologům jde také o účast veřejnosti a zapracování připomínek k ochraně přírody a životního prostředí. Jestli však nechají D35 i nadále v klidu, to dle Patrika bude záležet na přístupu státu.

„Děti Země tedy dosud neměly potřebu do přípravy dálnice zasahovat. Pokud by ale stát a úřady vážným způsobem ignorovaly připomínky a návrhy místních občanů, spolků a obcí, pak nelze do budoucna vyloučit náš přímý zájem,“ dodal Patrik.

Autor:



Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Další z rubriky

Dvě stovky stromů ze zámeckého parku ve Slatiňanech zmizí

Zámek a park Slatiňany 15. 2. 2018

Řev motorových pil a značky zakazující vstup kolem zámeckého areálu ve Slatiňanech, které se tam objevily tento týden,...

Obžalovaný lákal na investice, třiasedmdesáti lidem dluží 90 milionů

Michal Morch z Chrudimi čelí obvinění z podvodu. Hrozí mu až deset let vězení.

Michal Morch z Chrudimi měl odjakživa rád svět peněz a informací. Fascinovala ho burza, její proměnlivost i to, jak...

V centru Pardubic rostou nové byty. Primátor vítá návrat lidí ze satelitů

Věž nabízí moderní byty, které jsou již v prodeji.

Hned několik projektů výstavby nových bytů se momentálně rozjelo v centru Pardubic. Primátor města Martin Charvát to...

Najdete na iDNES.cz