Dálnice zmizí před Vysokým Mýtem v tunelu, ražba bude kvůli vodě složitá

  11:20aktualizováno  11:20
Rovných sedm kilometrů má měřit úsek dálnice D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem. Obyvatelé dotčených obcí měli poslední možnost vyjádřit se k trase, kudy část dlouho očekávané spojnice Čech s Moravou povede. Jisté je, že kus dálnice zmizí pod zem.

Zatímco pokračování D35 za opatovickou elektrárnou k Ostrovu vede převážně po rovině či mírně zvlněným terénem, následující úsek k Vysokému Mýtu musí překonat převýšení v podobě vrchu Homole u obce Vraclav.

A právě po názvu vrcholku je pojmenován tunel, který kopec protne a kvůli němuž se příprava dálnice pozdržela. Projektanti totiž museli přesně vytyčit, kudy stavebně náročné dílo vést.

Nakonec pod vrcholem vznikne dvojice tubusů dlouhých 570 a 525 metrů. Vedle Hřebečského tunelu na silnici stávající I/35 tak Pardubický kraj bude mít druhé místo, kde doprava bude proudit pod povrchem. V případě D35 však bude tunel delší a hlavně širší, neboť v každém směru povedou dva pruhy. Stavba protne krajinu v místě, kde přes ni nyní přechází stávající silnice I/17 spojující Mýto s Chrudimí.

Způsob výstavby tunelu bude poněkud netypický, protože na začátku bude hloubený, zatímco jeho prostřední část v délce zhruba 400 metrů bude ražená.

Provoz na silnici první třídy číslo 17 zůstane zachován

„Provoz na silnici I/17 tak zůstane zachován, jelikož povrch nad tunelem nebude přerušen,“ popsal František Polák z projekční firmy Satra při projednávání územního řízení.

Vzhledem k časové náročnosti stavby tunelů silničáři schválili vznik provizorního sjezdu, kterým by se auta a kamiony dostaly z dálnice na I/17. Je totiž reálné, že zhruba čtyřkilometrová část před tunelem, tedy více než polovina trasy, bude hotova dříve.

Fotogalerie

Dočasná komunikace by navíc ulevila obci Stradouň, přes kterou se po dostavbě úseků mezi Opatovicemi a Ostrovem povalí desítky tisíc vozidel za den. Právě starosta Stradouně Zdeněk Bačina dostal ujištění, že se sjezdem se nadále počítá.

„V části před tunelem bude umožněno svedení provozu ze zprovozněné části dálnice na silnici I/17, pokud by následující část byla dokončena v pozdějším časovém horizontu,“ řekl Polák.

Zbudování a následné využití sjezdu se vzhledem k přírodním podmínkám stavby tunelu jeví jako velmi pravděpodobné, což projektanti připustili.

„Hydrologická situace v trase tunelu je dost složitá. Během realizace se budeme potýkat s problémy,“ prohlásil geolog Lukáš Grünwald a zároveň dodal, že tyto předpoklady vyplývají z předběžného geotechnického průzkumu. Podrobnější sledování včetně vrtů bude ještě následovat v dalších etapách přípravy.

Vraclav se bojí o Mikulášský pramen a o vodu ve studních

Dotazy starostů okolních obcí směřovaly právě často k vlivu stavby na zdroje podzemní vody i vzácný Mikulášský pramen, který se nachází u Vraclavi. Lidem pak šlo o zachování kvality vody ze studní.

„Před dostavbou, v jejím průběhu i po dostavbě bude probíhat monitoring studní. Pokud by došlo k újmě, jsme povinni zajistit nápravu. Finanční prostředky na to jsou. Naším úkolem je, aby vás dálnice ovlivnila co nejméně,“ uvedla Romana Šolcová z úseku výstavby pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Úsek za Ostrovem by měl získat územní rozhodnutí na počátku příštího roku.

Připomínek se při projednávání objevilo minimum. Začít stavět se podle optimistických plánů ŘSD má v roce 2021, tedy v době, kdy se očekává dokončení předešlé 27 kilometrů dlouhé části.

Kromě tunelu by stavba neměla být technicky nijak zásadně náročná. Na úseku totiž nevznikne žádná mimoúrovňová křižovatka. Na D35 vyroste šestice mostů, přičemž některé z nich pod dálnicí poslouží i pro migraci zvěře. Nebude proto nutné stavět speciální ekodukt, což byl požadavek jednoho z účastníků setkání.

Veřejnost se zajímala také o to, proč trasa vede právě tak, jak je nyní navržená. Lidé rovněž žádali informace o výkupu pozemků či o tom, zda se hornina získaná při ražbě tunelu použije i pro stavbu.

„Máme ověřeno, že část vytěženého materiálu bude vhodná pro užití do násypů dálničního tělesa,“ dodal projektant Polák.

Autor:

Nejčtenější

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Další z rubriky

Hrubián oběsil na vodítku psa, za týrání mu hrozí až tři roky vězení

Služebna Policie ČR

Až tři roky vězení hrozí muži z Luže na Chrudimsku, kterého stíhá policie za týrání zvířete. Podle vyšetřovatelů...

Politici našli shodu na územním plánu Pardubic, uvolní plochy pro výstavbu

Radnice v Pardubicích.

Poslední dvě volební období se pardubičtí politici snažili schválit nový územní plán. Neúspěšně. Klíčový dokument byl i...

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Najdete na iDNES.cz