Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

O jeden hlas. Litomyšl s dálnicí hýbat nechce, ale odpůrci se nevzdávají

  13:13aktualizováno  13:13
Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem města. Hlasování předcházela emotivní debata trvající bezmála čtyři hodiny.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Vedení města neprosadilo, aby se hlasovalo tajně. Radním se ale nakonec podařilo přesvědčit zastupitele, že nová varianta číslo jedna, která by nevedla po vysokých náspech, ale spíše kopírovala terén, by mohla způsobit velké zdržení stavby. A že dálnice D35 z Opatovic nad Labem by tak mohla skončit těsně před městem.

„Bojím se, že na tom pak budeme s dopravou podobně, jako když ve tři hodiny jedete přes Vysoké Mýto,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

Oponenti namítali, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mohlo připomínky řešit včas a že lidé poblíž budoucí dálnice se i vinou města dozvěděli velmi pozdě, co pro ně navrhovaná nultá varianta znamená.

„Já si dokážu představit, že rovná nezvlněná dálnice může být z hlediska investora a motoristů možná výhodnější. Na druhé straně takový projekt tak zásadního významu nelze realizovat bez ohledu na názor lidí, kteří bezprostředně v okolí dálnice budou v následujících desetiletích žít. V této věci vedení města i Ředitelství silnic a dálnic naprosto selhalo,“ uvedl zastupitel ČSSD Marek Novohradský.

„ŘSD projednává s veřejností jen na oko,“ tvrdil Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice, podle něhož silničáři připomínky lidí ignorovali.

Protesty obcí se dají čekat při jakékoli trase, ať vede kudykoli

ŘSD už řadu let chystá trasu středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál.

V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl, Janov, Strakov nebo Kornice. Pro sousední Němčice znamená naopak zhoršení. Ředitelství silnic a dálnic varovalo, že tato varianta bude znamenat dva až tři roky zpoždění.

Litomyšl v minulých letech silničáře přinutila k mnoha změnám na chystané dálnici. Ti posunuli její těleso dál od města, vyškrtli jednu mimoúrovňovou křižovatku a zrušili i plánované parkoviště pro kamiony.

Litomyšl řešila i přesný průběh trasy. Nicméně místní politici nezjistili, že dálnice tudy musí vést po až jedenáct metrů vysokých náspech, takže auta budou vidět i slyšet. „Nedostali jsme k dispozici výškové umístění,“ uvedl zastupitel KSČM Vítězslav Hanzl.

Řešit výšku nikoho nenapadlo

„Polemika se točila kolem toho, aby územím prošli bez problémů. Je pravda, že jsme neřešili výškové rozdíly. To tedy pardon, mne ani vás, nikoho, jak jsme tam seděli, nikoho to nenapadlo, neptali jsme se na to. Brali jsme to jako nějaký stupeň a že se to bude dál řešit. Ale pak s námi už nikdo nejednal,“ uvedl bývalý starosta Michal Kortyš (ODS).

I když zastupitelé rozhodli, že město souhlasí s nultou variantou, spory o trasu dálnice ani zdaleka nekončí.

Jednadvacet vlastníků pozemků pod budoucí dálnicí v Kornicích se písemně zavázalo, že pozemky neprodají. Zastánci změny trasy hovoří o tom, že prohráli bitvu, ale ne válku.

„Teď nastane to, na co jsme stále upozorňovali - totální vzepření se obcí Kornice a Strakova, tipuju zpoždění tak o deset let,“ uvedl Ladislav Sýkora ze spolku Pro Litomyšl.

Proti hýbání s trasou dálnice je ale ostře obec Němčice, která by na změnu patrně doplatila. Tamní starosta Josef Racek to příznivcům nové varianty na jednání litomyšlského zastupitelstva poměrně drsně připomněl.

„Kritizujete práci ŘSD, a jak postupujete sami? Bezohledně, jen proto, abyste prosadili své zájmy. Na úkor obce Němčice,“ uvedl Racek.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Foxconn chce rozprostřít Mongoly po městě, vedení Pardubic tomu brání

Pracovnice montážní linky společnosti Foxconn

Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn, kterému vedení Pardubic zablokovalo přísun dělníků z Mongolska, chce...

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

V Letohradu málem shořely saně, na kterých prchal Napoleon z Ruska

Požár v letohradském muzeu ohrozil tamní nejatraktivnější exponát, kterým jsou...

V letohradském muzeu hořela vitrína se saněmi, na kterých ujížděl císař Napoleon I. po krachu svého vojenského tažení...

Další z rubriky

Hokejové Dynamo by se do voleb prodat dalo, politici se na tom ale neshodli

Primátor Martin Charvát.

Ačkoliv Dynamo Pardubice bylo před sezonou pasováno do role týmu, který bude jen těžko hájit svou extraligovou...

Za utýrání seniora, který mu poskytl azyl, dostal recidivista 11 let

Martin Krpálek přichází před soud

Dvaačtyřicetiletý Martin Krpálek dostal jedenáct let vězení za utýrání muže, který mu poskytl azyl po návratu z...

Na Orlickoústecku bouraly dva kamiony, oba zcela zatarasily silnice

Nehoda kamionu mezi obcemi Podlesí a Mostek.

Během tří dnů se na Orlickoústecku staly dvě dopravní nehody, při nichž kamiony zcela zablokovaly silnice. Jedna se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz