Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spory o trasu dálnice u Litomyšle gradují. Radní chtějí tajné hlasování

  9:58aktualizováno  9:58
Hádka o to, kudy povede dálnice D35 kolem Litomyšle, vrcholí. Ve čtvrtek budou tamní zastupitelé rozhodovat o tom, zda souhlasí s vedením po vysokých náspech tak, jak to stát už dlouho připravuje, nebo město bude požadovat takzvanou variantu číslo jedna, která podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavbu oddálí o dva až tři roky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Trasu, na které stát postaví dálnici D35 kolem Litomyšle, budou řidiči používat i za sto, možná dvě stě let. Jména těch, kteří v zastupitelstvu Litomyšle budou pro jednu, nebo druhou variantu, by ale měla zůstat utajena.

Městská rada uprostřed ostrých sporů mezi zastánci obou tras navrhla zastupitelům tajné hlasování. Minimálně část opozice bude proti.

„Rada bude předkládat návrh na tajné hlasování. Myslím si, že to je správný postup. Nedokážu si představit, jak bychom se dobrali k tomu, zda budeme nejdříve hlasovat o variantě jedna, nebo nula. Budeme předkládat variantu hlasovacího lístku,“ uvedl starosta Litomyšle Radomil Kašpar (KDU-ČSL).

„Když někdo dělá lumpárny, tak je chce utajit. Politik ale musí převzít odpovědnost za svá rozhodnutí. Samozřejmě budu pro veřejné hlasování, všechny věci hlasujeme veřejně, k tajné volbě není důvod,“ uvedl zastupitel Radek Pulkrábek.

„Zastupitelé se nesmí stydět za to, jak hlasují“

Veřejné hlasování požadují příznivci takzvané varianty jedna, která by silnici víc zapustila do okolního terénu.

„Domníváme se, že každý zastupitel by měl rozhodovat na základě důkladného prostudování problematiky, a proto by se neměl za své rozhodnutí stydět a skrývat ho,“ uvedl Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Ředitelství silnic a dálnic už řadu let chystá trasu středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál. V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl. Ale znamená komplikaci.

„Takováto změna by vedla k oddálení realizace stavby podle předpokladu ŘSD ČR nejméně o tři roky,“ uvedl náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký.

Náklady na stavbu jsou při dvoumiliardovém rozpočtu o několik desítek milionů korun nižší. Například obec Strakov je jasně pro novou variantu, sousední Němčice zase kategoricky proti.

Zastánci nové varianty si stěžují, že Ředitelství silnic a dálnic s nimi včas o jiné trase nejednalo. Dusno je i v zastupitelstvu Litomyšle. Z ne úplně pochopitelných důvodů se radní tak dlouho vyhýbali hlasování v zastupitelstvu o tom, kudy chtějí vést dálnici kolem města, až ten pravý okamžik propásli.

Ještě v červnu zastupitelé slyšeli od starosty Radomila Kašpara, že je na rozhodování dost času. Jenže během léta Ředitelství silnic a dálnic urgovalo město, že zatímco všechna zastupitelstva obcí v okolí si řekla, kudy silnici chtějí vést, Litomyšl mlčí.

Radní tak v srpnu rozhodli, že chtějí vést dálnici variantou nula, tedy tak, jak ji Ředitelství silnic a dálnic už řadu let připravuje. Centrální komise ministerstva dopravy pak jednomyslně rozhodla, že varianta nula platí i nadále.

„Mezi kolegy zastupiteli to vyvolalo určité vášně,“ uvedl Radomil Kašpar.
„Udělali podvod na občanech, všem nám říkali, že nic nehoří, že je čas a všichni se budou moci ke všemu vyjádřit,“ uvedl Pulkrábek.

Není jasné, co by se stalo, kdyby zastupitelé zítra řekli, že chtějí vést D35 variantou jedna. Příznivci nové trasy upozorňují, že i kdyby zastupitelstvo potvrdilo původní variantu, budou bojovat dál. A zaznělo i varování, že zastupitelé by mohli být za své rozhodnutí trestně stíhaní.

Místostarosta Litomyšle Josef Janeček (ODS) tvrdí, že se vedení města nebojí hlasovat veřejně.

„Bude to nabídka pro zastupitele, netrváme na tom. My se schovávat za nikoho nepotřebujeme,“ uvedl Janeček. Silničáři v minulosti na základě požadavků Litomyšle posunuli dálnici dál od města, vyškrtli jednu mimoúrovňovou křižovatku a zrušili i plánované parkoviště pro kamiony.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...



Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

U překladiště se ztratil kamion. Policie žádá o záběry z kamer řidičů

Takových kamionů v České republice moc není.

Výrazná kabina, vkusný návěs, zkrátka kamion, který nelze přehlédnout. Přesto si takový nápadný vůz vybral zloděj na...

Další z rubriky

Rentgen zubů má pomoci identifikovat utonulou ženu nalezenou v Pardubicích

Rentgen chrupu ženy, jejíž identitu se snaží policisté zjistit už rok.

Policisté stále neznají totožnost utonulé ženy, kterou téměř před rokem nalezli pod zdymadlem na Labi v Pardubicích....

Ústecké muzeum ožívá a láká na kávu, kolo i osmičky

Radim Urbánek se stal ředitelem Orlickoústeckého muzea letos v lednu.

Ústecké muzeum zve návštěvníky s nástupem nového ředitele Radima Urbánka nejen na výstavy, ale i setkávání u kávy,...

Sen pardubických politiků stále žije. Ohromné překladiště s přístavem

Možnou podobu a fungování přepravního centra se čtyřmi druhy dopravy v...

Lodní, letecká, železniční a silniční doprava. To vše spojené na jednom velkém překladišti nedaleko pardubické čtvrti...

Najdete na iDNES.cz