Silničáři s trasou D35 u Litomyšle nepohnou, aktivisté chystají stížnost

  10:34aktualizováno  10:34
Příprava stavby budoucí dálnice D35 kolem Litomyšle bude pokračovat v trase, kterou dlouhodobě prosazují silničáři. Alternativní variantu odmítlo Ministerstvo dopravy. Aktivisté namítají, že se nejdříve mělo vyjádřit zastupitelstvo.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Když počátkem srpna zasedlo k plánovanému jednání litomyšlské zastupitelstvo, téma vedení D35 kolem města bylo opět na stole. Radní však nechtěli vydávat žádné doporučení, pro kterou ze dvou variant jsou. Hodlali přitom počkat na výsledek dalšího jednání plánovaného na září.

„Politicky se jako rada můžeme shodnout a možná bychom se shodli byť ne jednotným, ale většinovým hlasováním, zastupitelstvo má vyšší mandát,“ prohlásil tehdy starosta Radomil Kašpar.

Jenže Centrální komise Ministerstva dopravy záležitost trasování „rozsekla“ toto úterý, a tak museli radní projednání uspíšit.

„Byli jsme vyzváni ŘSD, abychom se vyjádřili,“ uvedl Kašpar.

A radní tak také narychlo učinili a svým usnesením se přiklonili k takzvané variantě „nula“, kterou preferuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a jejíž příprava je ve fázi, kdy již tato organizace požádala o vydání územního rozhodnutí. Silničáři představitele města k jednoznačnému postoji skutečně vyzvali.

„ŘSD považuje stanovisko Rady města Litomyšl o vedení trasy v úseku Litomyšl-Janov za tolik závažné a výrazně ovlivňující další průběh přípravy tohoto významného dálničního tahu, že si Vás dovolujeme požádat o jeho předložení, a to nejdéle do termínu konání jednání Centrální komise,“ stojí v dopise adresovaném starostovi, pod kterým je podepsán šéf pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

O pár řádků výše přitom stálo, že ŘSD obdrželo usnesení zastupitelstev všech dotčených obcí s výjimkou Litomyšle.

Město se tak dostalo pod časový tlak a na příští zasedání nepočkalo.

„Rozumím, že se to části zastupitelů nelíbí. ŘSD jsme také naznačili, že hlavní slovo má zastupitelstvo, které může rozhodnutí otočit. Jednoznačná podpora není pro jednu ani druhou variantu,“ řekl starosta, jenž je zastáncem původní trasy, a to z důvodu obavy o zdržení přípravy v případě přiklonění se k alternativní „jedničkové“ variantě, kterou podporuje část obyvatel a spolků.

„Mám strach, že by nám dálnice skončila před Litomyšlí a pak by tam tři roky jezdila veškerá doprava. To si nedovedu představit,“ zmínil Kašpar. Ačkoliv má čtyřčlenná vládnoucí koalice většinu, v otázce trasování dálnice jednotná není. Stejně tak je tomu ale i u opozice.

„Ačkoliv usnesení prošlo radou, upozornil jsem ministerstvo, že názor zastupitelstva jako nejvyššího orgánu může být jiný,“ řekl starosta. Nejednotný je přitom i klub KDU-ČSL, za niž byl Kašpar zvolen.

Zastánci druhé trasy s přístupem radních nesouhlasí

Postup radních ohledně doporučení ministerstvu se nelíbí zástupcům spolku Pro Litomyšl, který usiluje o alternativní trasu.

„Vyjádření může vydat město pouze, pokud je schváleno veřejným zastupitelstvem, a to se v tomto případě nestalo,“ namítl předseda spolku Ladislav Sýkora, který uvedl, že rada neměla k doporučení trasy mandát. Původní varianta dle spolku přinese vyšší hluk, znečištění podzemních vod a zábor zemědělské půdy. To vše má dokládat odborný posudek projektantů.

„Tato varianta také znamená mnohem vyšší náklady na stavbu mostních konstrukcí a zdí, a tak připravujeme podání podnětu k NKÚ doloženého znaleckým posudkem,“ dodal Sýkora.

Riziko následných soudních průtahů je dle starosty reálné, i kdyby se postupovalo na základě přání aktivistů. „Nebezpečí hrozí v obou případech. Neočekávám, že si s ,jedničkáři‘ padneme kolem ramen, ale doufám, že to nebude mít dramatický vývoj,“ dodal Kašpar.

Autor:

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Dvaaosmdesátiletá řidička převrátila „stodvacítku“ na střechu

Policisté vyčíslili škodu na Škodě 120L na deset tisíc korun.

Dvaaosmdesátiletá řidička nezvládla v úterý odpoledne řízení své škodovky u Kostěnic na Pardubicku. Pro těžce zraněnou...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

Sací bagr v akci. Matiční jezero se dočká odbahnění za dvacet milionů

Matiční jezero v Pardubicích. (16.5.2018)

Pardubické Matiční jezero se zanedlouho stane častým cílem rodinných výletů. Nejen pro děti bude totiž zajímavé...

Nejdelší tunel v zemi by mohly ohrozit staré štoly

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi.

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi, který bude součástí dálnice D35. V okolním terénu se podle...

VIDEO: Muzejníci vyprostili mince z hrnků, které ležely v zemi tři sta let

Poklad zkoumali pracovníci vysokomýtského Regionálního muzea.

Konzervátoři a archeologové Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě minulý týden opatrně rozebírali oba hrnky, které ležely...

Najdete na iDNES.cz