Když se nad Litomyšlí spustí přívalový déšť, město umístěné v dolíku je a vždycky bude pod vodou. Škody je možné jen zmírnit, nikoliv odstranit.
To samé platí i pro dopravu. Když se před Litomyšlí letos a příští rok otevřou dva nové úseky dálnice D35, město bez obchvatu i jakékoliv rozumné objízdné trasy nemůže toho mnoho dělat.
„Očekáváme nárůst dopravy, ke zhoršení dojde. Předpokládám, že spousta řidičů kamionů si řekne, že to před Mýto dojede, Vysoké Mýto a Litomyšl prostojí, a pak už zase pojede,“ uvedl starosta Litomyšle Daniel Brýdl.
„Nejde se toho neobávat. Čím víc se dálnice blíží, tím větší je provoz,“ řekl také starosta Vysokého Mýta František Jiraský.
Cesta z Prahy do Olomouce vychází podle navigace stále lépe po D1, přesto se této přehlcené dopravní tepně řada řidičů už nyní ráda vyhne a jede po D11 do Opatovic a po silnici I/35 dál na Moravu či naopak.
Letos 15. prosince se má otevřít nový úsek z Opatovic nad Labem do Časů, na konci roku 2022 pak úsek z Časů do Ostrova u Vysokého Mýta. V tu chvíli začne být trasa vedoucí přes Pardubický kraj ještě mnohem atraktivnější.
Brýdl i Jiraský shodně předpokládají, že hlavní nápor dopravy z nových úseků dálnice dorazí až na konci roku 2022. „Myslím si, že příští rok ještě tak velký nárůst tranzitní dopravy nebude, ten přijde, až se dálnice dotáhne až k Zámrsku,“ uvedl Brýdl.
Litomyšl chce stihnout nadchod
Litomyšl se i proto snaží provést do konce příštího roku výstavbu nadchodu nad průtahem městem. Kvůli demolici starého a výstavbě nového stavaři však v místě stavby, která by měla podle odhadu trvat až 10 měsíců, zaberou minimálně jeden pruh silnice I/35. Se zahájením prací se počítá v první polovině roku 2022.
V Litomyšli v červnu prošla modernizací světelná křižovatka, která je nyní „chytrá“, a tak umí řídit délku průjezdu pro jednotlivé pruhy v závislosti na aktuálním provozu.
„Vše je mnohem plynulejší, signalizace pružně reaguje na vytížení jednotlivých pruhů a za mě je to jednoznačně změna k lepšímu. Co bohužel křižovatka nezvládne, je vyřešit tisíce aut, která denně jedou průtahem města a tvoří kolony, s tím nám však pomůže jedině dálnice,“ řekl místostarosta Litomyšle Radomil Kašpar.
Víc aut stejně městem neprojede, říkají v Mýtě
Vysoké Mýto se na vlnu aut již připravilo. Nejzásadnější opatření udělalo loni a předloni, kdy ŘSD opravilo průtah městem a Vysoké Mýto pak nainstalovalo semafory a měřiče rychlosti.
„To už jsme jsme dělali s výhledem na zvýšení provozu, který sem přivede dálnice,“ řekl Jiraský. Žádné další opatření není podle něj možné: „Nemůžeme dát semafory před Mýto a pouštět jen někoho.“
Jak uvedl, silnice je na hranici toho, co může pojmout, a víc aut stejně městem neprojede. Dá se tedy očekávat, že dopravní kolony, jaké zažívají Vysokomýtští v pátek odpoledne z jedné strany na Hrušovou a z protisměru na Zámrsk, se budou objevovat i v dalších dnech. A častěji.
„Právě proto, abychom ulevili místním řidičům, kteří se potřebují dostat napříč pětatřicítkou, jsme nechali vyprojektovat semafory, aby mohli přejíždět pětatřicítku napříč s jistotou, že jim za tři minuty zelená přijde,“ řekl Jiraský.
Na šesti místech mohou nebezpečnou pětatřicítku překonat i chodci. Na dvou místech jsou mimoúrovňově podchody, na čtyřech jim dopravu zastaví semafor.
Jediným lékem na potíže Litomyšle a Vysokého Mýta bude nová dálnice kolem obou měst. Celý úsek bude podle informačního letáku Ředitelství silnic a dálnic hotov nejdříve v roce 2027.