Pro dálnici u Litomyšle chybí podklady, kritici trasy se zlobí

  7:40aktualizováno  7:40
Zastupitelé Litomyšle loni v září většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem města, protože by to její stavbu o roky oddálilo. Jenže zdržení stejně přišlo, namítají teď zastánci jiné trasy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Litomyšlský stavební úřad loni v červnu vyzval Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), aby do konce roku 2017 doplnilo do žádosti o územní rozhodnutí na stavbu dálnice D35 Litomyšl Janov sedm dokumentů, jinak řízení zastaví. Státní organizace lhůtu nestihla. Stavební úřad jí dal na doplnění delší čas. Práce na schvalování stavby však stojí.

„Po dobu doplňování je řízení přerušeno, tento stav skončí v den, kdy dodají podklady. Nejzazší termín pro dodání je na sklonku roku 2018, nicméně je možné, že je žadatel na úřad dodá v řádu několika týdnů,“ uvedl mluvčí Litomyšle Michele Vojáček.

Protahující se uzemní řízení ale velice vadí těm, kteří prosazovali jinou trasu dálnice kolem Litomyšle.

„Jediný argument, který byl během bouřlivých jednání jasně ve prospěch varianty prosazované Ředitelstvím silnic a dálnic, bylo tvrzení, že stavba bude rychlejší. Nyní se prokazuje, že to není pravda,“ uvedl Petr Chaloupka ze spolku Živé Kornice.

Trasa nebude připravená rychleji, říká zastupitel

ŘSD už řadu let chystá trasu dálnice D35 kolem Litomyšle středem koridoru, který odsouhlasilo město. Před časem nechalo zpracovat variantu číslo jedna, která by silnici nevedla uvnitř koridoru po vysokých náspech, ale v zářezu a o pár desítek metrů dál.

V některých ohledech je výhodnější, méně by hyzdila krajinu a méně obtěžovala hlukem Litomyšl, Janov, Strakov nebo Kornice. Pro sousední Němčice představuje naopak zhoršení. Ředitelství silnic a dálnic varovalo, že tato varianta by znamenala dva až tři roky zpoždění, a to při vypjatém zářijovém jednání zastupitelů rozhodlo.

Litomyšlští politici se báli, že se stavba dálnice zdrží a kamiony budou projíždět městem déle, než je nutné.

„Teď se ukazuje, že tato trasa nebude rychleji připravená, v ostatních kritériích je varianta jedna jasně výhodnější,“ uvedl litomyšlský zastupitel Radek Pulkrábek (Patrioti).

Odpůrce trasy nepřesvědčí nic, říká místostarosta

Vedení města tvrdí, že zdlouhavé územní řízení při přípravě stavby dálnic je pro ŘSD běžné.

„Kolikrát územní řízení rozjedou, i když vědí, že podklady nemají a postupně žádost doplňují. Neviděl bych v tom nic nestandardního. Ti, kteří prosazují variantu jedna, ale nepřesvědčí nic, žádný argument,“ uvedl místostarosta Litomyšle Josef Janeček (ODS).

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že už problém s chybějícími podklady vyřešilo. „Na úseku D35 Litomyšl - Janov byly doplněny veškeré podklady a v nejbližší době se předpokládá zahájení územního řízení ze strany stavebního úřadu,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

I kvůli vášním okolo dálnice D35 začali radní připravovat projekt na vysázení zeleného pásu mezi budoucí dálnicí a městem. Část vhodných pozemků město vlastní, část chce koupit. Projektanti je však nedávno upozornili, že si od toho nemohou slibovat snížení hluku, které by stálo za řeč. To je další argument pro ty, kteří zvolenou trasu odmítají. Podle Janečka však bylo jasné od počátku, že stromy a zeleň pomohou zejména k tomu, aby z města nebyla dálnice vidět.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

VIDEO: Virem napadený rybník Buňkov vyvápnil vrtulník

V úterý proběhlo zavápnění rybníku Buňkov.

Přelouččtí rybáři v úterý splnili druhou podmínku veterinářů, a to, že do konce roku vydezinfikují vápnem rybník...

Primátorem Pardubic je opět Martin Charvát, mandát obhájil jako druhý

Hnutí ANO 2011 vede do voleb Martin Charvát.

Až překvapivě hladce probíhalo v pondělí večer ustavující zastupitelstvo města Pardubic. Domluvená koalice ANO, ODS,...

Pardubičtí politici podepsali koaliční smlouvu, TOP 09 vyčkává

Radnice v Pardubicích.

Řada pardubických politiků se dostala do paradoxní situace. Zatímco šéfové ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v Praze tvrdě tlačí na...

Advantage Consulting, s.r.o.
LABVIEW DEVELOPER (45 000 – 60 000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 45 001 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz