Obec nechce auta, u silničářů si vymohla sjezd z budoucí dálnice

  10:40aktualizováno  10:40
Desítky tisíc aut navíc budou za pár let trápit obyvatele žijící u silnice I/17 v obci Stradouň. První úseky dálnice D35 totiž vyústí před ní. Silničáři proto nově překreslili své plány a na pokračování trasy za obcí postaví provizorní sjezd. Je ale jasné, že to bude pozdě.

Běžný obrázek ve Stradouni se za několik let ještě výrazně zhorší. Před obcí totiž bude končit dálnice D35. | foto: Martin Švec, MAFRA

V těsné blízkosti silnice spojující Vysoké Mýto a Chrudim žije jen zlomek z necelých dvou stovek obyvatel Stradouně. Ačkoliv její podstatná část leží bokem od rušné silnice I. třídy, kolem zhruba desítky domů projíždí již v současnosti tisíce osobních i nákladních aut. Po dostavbě prvních dvou úseků dálnice D35 k sousednímu Ostrovu se provoz ještě mnohonásobně zvýší. Ze sjezdu za Ostrovem totiž zamíří veškerá doprava po I/17 dále k Mýtu.

Dálnice D35 skončí na šedě vyznačeném provizorním sjezdu za obcí Ostrov. Za...

Dálnice D35 skončí na šedě vyznačeném provizorním sjezdu za obcí Ostrov. Za Stradouní před plánovaným tunelem má vzniknout dle požadavku obce provizorní napojení na stávající silnici I/17.

Aby příval aut vesnici zcela nezahltil, vymínila si obec u silničářů stavbu dalšího sjezdu. „Budeme jediná vesnice, která na zprovoznění dálnice do Ostrova doplatí. Proto jsme bojovali za další sjezd,“ říká starosta Stradouně Zdeněk Bačina.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) námitku uznalo, a v projektu navazující části proto zakreslilo nový provizorní sjezd. „Je navržen před tunelem Homole,“ upřesnila Romana Šolcová z úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD.

Právě plánovaný tunel, dříve označovaný jako Vraclav, je důvodem, proč se silničáři uchýlili k úpravám. Dle zkušeností z jiných staveb je velmi pravděpodobné, že ražba tunelu zabere stavbařům delší dobu. ŘSD sice odmítá, že by chtělo sedmikilometrovou trasu D35 dále k Mýtu dělit na menší části, necelý čtyřkilometrový kus dálnice před tunelem by nicméně mohl stát dříve. Nahrává tomu i fakt, že oproti původním plánům bude tunel o sto metrů delší. Měřit má nově 575 metrů, takže se jeho výstavba časově protáhne.

„Úsek Ostrov – Vysoké Mýto není v plánu stavět po etapách, ba naopak. Uvedení do provozu celého úseku je klíčové právě pro obec Stradouň a připravuje se jako jeden celek. Přesto jsme byli jako investor požádání starostou obce Stradouň, abychom provizorní sjezd zahrnuli do přípravy pro případ zdržení výstavby tunelu Homole,“ sdělila Šolcová.

Obec tak uspěla se svým požadavkem, kvůli tomu stát musí počítat s vyššími náklady, které lze odhadovat na několik milionů korun. Ve své snaze o další opatření pro zklidnění dopravy našla obec spojence.

„Pomohl nám stavební úřad v Chrasti, který nás podpořil a stanovil podmínky, za kterých bude možné provoz z dálnice přes obec pustit,“ říká starosta, jehož dům stojí rovněž hned vedle silnice.

Než silničáři dovedou stavbu alespoň k dočasnému sjezdu před tunelem, budou lidé ve Stradouni trpět hlukem. „Je to hrozné už teď. Okna se klepou každou chvíli. Nedovedu si představit, že to bude ještě horší,“ říká Radka Janecká, která sama bydlí ve zhruba osm kilometrů vzdáleném Mýtě, ovšem v rodinném domu vedle silnice vyrůstala a dodnes sem jezdí za rodiči.

Termín pokračování je nejistý

Stav přípravy naznačuje, že strach z přívalu aut do obce je na místě. Pokud bude dodržet harmonogram, vyústí D35 za Ostrovem v roce 2021. V tu dobu nebude téměř jistě část k Mýtu ani rozestavěná. Neklid ohledně splnění termínů připouští i starosta. „Nikdo neví, kdy se ten následující úsek otevře celý, a bojíme se, aby to přes nás všechno nejezdilo třeba dalších deset let,“ obává se Bačina.

Na navazujícím úseku za Ostrovem byla teprve nedávno dokončena dokumentace pro územní rozhodnutí. Obvykle zdlouhavé výkupy pozemků ještě ani nezačaly. Sama obec v trase žádné parcely nevlastní, takže podmínka zakreslení sjezdu výměnou za hladký prodej půdy nebyla ani předmětem jednání se silničáři. Zastupitelé však kladli jiné požadavky, které musí stát splnit.

Na jediném přechodu přes silnici by měl vzniknout semafor. Důvod je prostý. V jedné z okrajových budov se společně nachází obecní úřad a mateřská škola. Autobusová zastávka přitom stojí na protější straně frekventované silnice.

Na vjezdu a výjezdu z obce mají vyrůst ostrůvky, které auta zpomalí. Z jedné strany do Stradouně vede silnice z kopce, z opačné od Mýta zase dlouhá rovinka. Rychlejší jízda je zde na denním pořádku.

Standardně zabere průjezd obcí přes minutu. Obyvatelům domů stojících pár metrů od silnice zaplatí silničáři výměnu oken. Seznam odsouhlasených úprav je sepsaný na papíře, takže nemá hrozit, že by ho silničáři deklarovali jen ústně a následně své závazky nesplnili. Jednání s ŘSD jsou dle starosty bezproblémová.

Ostrovu se problémy vyhnou

Nedaleký Ostrov se mohl ocitnout v totožné situaci. Mimoúrovňová křižovatka s napojením na I/17 přivede dopravu před obec. Silničáři však do plánů zároveň zanesli i provizorní sjezd na úplném konci úseku. S jeho stavbou se počítá, byť není zakreslený v katastrálních mapách. „Pod sjezdem se pozemky nevykupují, ale uzavírají se nájemní smlouvy s vlastníky pozemků v rámci dočasného záboru stavby,“ dodala Šolcová z ŘSD.

Dále u Stradouně došlo i na úpravy dalších objektů. Například spojnice k obci Opočno nepovede nově přes dálnici, ale podél ní a napojí se na blízkou silnici II. třídy a ta již dálnici překlene. Vypuštěním dříve zamýšleného přemostění by měli silničáři ušetřit.

Autor:

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...



Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Je čtvrt hodiny po dvanácté, říká hospodář o hrozící zkáze borových lesů

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Pás borových lesů se táhne od Hradce Králové až po Choceň. Vedle Železných hor a Králického Sněžníku je to největší...

Další z rubriky

Dokonalý pat v Pardubicích. Jednání ANO s ODS prozatím krachuje

Ludmila Ministrová z KpP, Martin Charvát z ANO a Jakub Rychtecký z ČSSD v pátek...

V Pardubicích se zablokovalo jednání o složení nové rady města. Proti sobě stojí dva tábory, které disponují zhruba...

VIDEO: Elegance místo potu, pólo hrají koně se zapletenými ocasy

Diváci na Velké pardubické mohli před hlavní tribunou sledovat ukázku koňského...

Koňské pólo je jezdecká disciplína, kterou znají lidé hlavně z amerického trháku Pretty Woman. V Čechách se tradice...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...

Najdete na iDNES.cz