U obce na Moravskotřebovsku povede úsek D35 mezi Opatovcem a Starým Městem, jehož součástí má být i odpočívka. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při jejich budování postupuje podle „šablony“, kdy existují tři typy (malá, střední, či velká).
Liší se jednak svojí velikostí, ale také vybavením. U Starého Města byla v plánech silničářů od počátku typově velká odpočívka, která má vzniknout po obou stranách D35, přičemž k dispozici mají mít motoristé celkem 348 míst.
ŘSD v přípravě ale podruhé narazilo při procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). V prosinci minulého roku byla představena nová dokumentace EIA, kterou pro ŘSD zpracovala královéhradecká firma Ekoteam a poslala ji na Krajský úřad Pardubického kraje.
Téměř stostránkový dokument sice detailně rozebral dopady stavby na okolí, přesto u krajských úředníků neprošel.
Veřejnost, dotčené orgány či obce se mohly k dokumentaci vyjádřit zhruba do poloviny února.
„Na základě obdržených vyjádření k dokumentaci příslušný úřad vrací dokumentaci záměru,“ stojí v oznámení. Úředníci přitom stanovili pět oblastí, které je nutné přepracovat.
A je to právě zejména plánovaná velikost zabrané plochy, která je dál sporným bodem. Úředníci proto po ŘSD požadují „zdůvodnit nezbytnost zvolené velikosti odpočívky (velká vs. malá/střední) v kontextu plánovaného umístění dalších velkých odpočívek na trase D35. V této souvislosti a s ohledem na velikost záboru bonitně nejhodnotnější půdy navrhnout variantní řešení odpočívky“.
Spor se vede například o velikost parkoviště
Řešení má spočívat ve vypuštění doplňkových služeb, jako jsou restaurace, cvičební prvky či dětské hřiště.
Zda ŘSD vyslyší požadavek na redukci, zatím není jasné. „ŘSD se teprve seznamuje s požadavky uvedenými v obdržených vyjádřeních. Požadavky budeme řešit v součinnosti se zpracovatelem dokumentace v rámci jejího dopracování v následujících týdnech,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Zdá se však, že silničáři dál trvají na velké odpočívce. „Je třeba zdůraznit, že stávající dispozice odpočívky byla zvolena tak, aby počet stání v rámci tahu D35 vyhovoval neustále vzrůstajícím požadavkům na zajištění míst pro bezpečné odstavení vozidel v rámci silniční sítě,“ dodal Studecký, podle něhož rozhodnutí úředníků pozdrží další přípravu maximálně v řádu několika měsíců.
Obec stavbu parkoviště na svém katastru odmítá dlouhodobě. Naposledy dali zastupitelé jednohlasně najevo svůj postoj na únorovém zasedání.
„Zastupitelstvo obce schvaluje nesouhlas s umístěním odpočívky u budoucí D35 v k. ú. Staré Město u Moravské Třebové, s doložením konkrétních argumentů: světelný smog, zábor zemědělské půdy, bonita půdy, vliv na krajinný ráz,“ uvádí usnesení zastupitelů.
Příprava se protahuje již podruhé. Kvůli procesním chybám obec (spolu s ministerstvem životního prostředí) uspěla před dvěma lety s odvoláním. Poté muselo ŘSD proces EIA nechat zopakovat a na základě výsledku nového zjišťovacího řízení poté nechat zpracovat dokumentaci. Tu nyní po dalším rozhodnutí úředníků musí předělat.
Zpracovatelé dokumentace EIA přitom posunuli parkoviště blíže silnici II/368 mezi Starým Městem a Třebařovem. Další úpravy se týkaly například oplocení odpočívky či snížení světelného znečištění.
Vznikla i nová rozptylová studie, jejíž výsledky neprokázaly, že by mělo výstavbou dojít ke zvýšení škodlivin do ovzduší.
„Celkově je možné konstatovat, že změny ve vlivech na ovzduší v případě realizace odpočívky budou prakticky nulové,“ uvádí závěr dokumentace.
Aby tomu tak skutečně bylo, je však zapotřebí provést vegetační úpravy, zejména výsadbu dřevin, které budou působit jako opatření pro snížení emisí. Pozitivně dopadlo pro projektanty posouzení z hlediska hluku či vlivu na zvířectvo.