Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jediný dům na trase D35 čeká demolice. Místo něj bude pilíř

  10:53aktualizováno  11:05
Ačkoli trasa budoucí dálnice D35 vede v Pardubickém kraji z velké části po polích mimo zastavěná území, na více než 27 kilometrech mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem přeci jen jeden dům stojí. Nachází se v těsném sousedství železničního koridoru v Uhersku. Zanedlouho ho stroje srovnají se zemí.

Celkový pohled na dům v sousedství koridoru a silnice. | foto: Martin Švec, MAFRA

Malá zahrádka zarostlá plevelem, rozbitá okna, rozpadající se plot a na něm prázdná rezatá schránka. Nic, co by naznačovalo, že v domě stojícím hned vedle kolejí někdo bydlí. Podle kolíčků na šňůře je však znát, že zase tak dlouho opuštěný není.

Fotogalerie

Ještě letos v něm bydlel Vladimír Pokorný, šedesátiletý muž, který desítky let pracuje na statku v nedalekém Uhersku. Musel se tam i přestěhovat.

Jeho dům vykoupil stát kvůli stavbě dálnice. Přesto se muž každý den do svého předchozího bydliště vrací. Na kole. U dvoupatrového domu s půdou žijí už jen kočky. Zvířata se často procházejí přes silnici, jinak leží u domu vedle hromady prázdných konzerv od žrádla. O svém životě vedle projíždějících souprav prošedivělý muž hovořit nechce.

„Je to pro mě uzavřená kapitola. Víc k tomu nemám co říci. Mám práce dost,“ odvětil ihned poté, co s cigaretou v ústech vyšel před svůj nový domek v sousední vesnici. „Mají to vykoupené, tak ať si s tím dělají, co chtějí,“ dodal.

Místo bývalého domu pana Pokorného vznikne jeden z pilířů mostu, který povede přes koridor. Na loukách před domem už jsou zatlučené kolíky, které vymezují prostor, kudy D35 povede.

Archeologové, kteří mají pár metrů od domu postavenou oranžovou obytnou buňku, spustí co nevidět v okolí záchranný výzkum. Zanedlouho se technika pustí do odstranění samotného domu. V jeho blízkosti v minulých dnech pokáceli veškeré stromy, které v trase dálnice rostly.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) měl Vladimír Pokorný na vystěhování čas do konce roku. Při podpisu smlouvy už měl nabídky na koupi jiného domu v okolí.

„Nabídli jsme mu, že mu pomůžeme se stěhováním, bude-li to potřebovat. Tenkrát řekl, že si se stěhováním poradí sám,“ uvedla vedoucí úseku výstavby pardubické pobočky ŘSD Hana Jarolímová.

Na momentálně zpustlé zahradě si dříve pěstoval zeleninu pro vlastní spotřebu. Za plotem tak bylo možné zahlédnout okurky či brambory. Měl tam zasazené i květiny.

Při inverzi se tady udusíme, bojí se sousedka

Jeho někdejší sousedka Jaroslava Kaltounová se stěhovat nemusí. Jejího obydlí se stavba D35 přímo nedotkne, byť bude mít rodina dálnici v podstatě za okny. „Pětatřicítka“ povede po vysokém náspu necelých dvě stě metrů za zdmi domu.

„Jestli nám tady ještě postaví na valu silnici přes přejezd, tak se tady při inverzi udusíme,“ říká.

Naproti vratům na dříve bažinaté louce má nově vést silnice, která převede spojnici mezi Uherskem a Městcem přes koridor, čímž by se zrušilo nebezpečné úrovňové křížení s kolejemi. Přes silnici povede o kus dále D35 po dalším mostu.

Kaltounová připomíná, že dálnici musel ustoupit ještě jeden dům. Stál na kopci směrem k Městci. „V něm už ale tak šest let nikdo nebydlel. Zbourali ho asi před třemi roky,“ vzpomíná žena.

Most překlene záplavové území

Bagry již shrábly půdu poblíž Uherska v místech, kde vyroste ještě větší mostní estakáda. Ta na pilířích překoná řeku Loučnou a její záplavové území. Na ni bude most přes koridor v podstatě navazovat. Podle plánů má být dlouhý necelých 176 metrů.

Stavět by se přitom měl mezi prvními. Silničáři totiž již dříve požádali ministerstvo dopravy o vydání přednostního stavebního povolení právě na tento objekt.

Most se nicméně začne budovat až poté, co bude vybrán zhotovitel celé trasy. Ačkoliv ŘSD avizovalo, že by s vítězem chtělo podepsat smlouvu do konce září, je již nyní jisté, že termín se splnit nepodaří.

Lhůta pro podání nabídek ve druhém závěrečném kole se totiž už desetkrát prodlužovala. A na úsek mezi Časy a Ostrovem mohou firmy podávat nabídky až do 2. října.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(ilustrační snímek)
O jeden hlas. Litomyšl s dálnicí hýbat nechce, ale odpůrci se nevzdávají

Zastupitelé Litomyšle ve čtvrtek většinou jediného hlasu rozhodli, že nebudou po státu požadovat, aby změnil dlouho připravovanou trasu dálnice D35 kolem...  celý článek

Ze tří perónů je plně zastřešený zatím jen jeden.
Pětaosmdesátiletému muži se nepodařilo naskočit do vlaku, přišel o nohu

Velmi těžké zranění utrpěl pětaosmdesátiletý muž, kterého v neděli těsně před devatenáctou hodinu přejel v Ústí nad Orlicí rychlík. Seniorovi, který se zřejmě...  celý článek

Podle architekta Milana Košaře by měla být nová lávka nad kolejištěm mezi...
Pardubice už znají možnou podobu lávky nad kolejištěm směrem na Duklu

Návrh podoby lávky, která má spojit pardubické vlakové nádraží a čtvrť Dukla, je na světě. Vyrobil ho zastupitel a architekt Milan Košař. Ovšem záleží na tom,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.