Naše lokomotivy jezdí i pod Bosporem, říká šéf CZ LOKO Josef Gulyás

  7:47aktualizováno  7:47
Česká Třebová se může chlubit tím, že ve městě sídlí jedna z nejúspěšnějších českých firem. CZ LOKO, výrobce lokomotiv i dalších speciálních drážních vozidel. Jejím generálním ředitelem je od loňska Josef Gulyás. „Ve firmě jsem začínal jako pomocný dělník,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES.

Josef Gulyás, ředitel CZ LOKO Česká Třebová. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Generální ředitel českotřebovské společnosti CZ LOKO Josef Gulyás převzal po svém předchůdci Josefu Bártovi úspěšnou firmu. A věří, že si s konkurencí poradí i v době, kdy roste tlak na mzdy a firmy marně hledají volné pracovníky. „Máme zkušenosti, že se k nám vrací i lidé, kteří od nás dříve odešli. Je něco jiného pracovat pro firmu, kde vyrábíte na pásu nějaký díl pro auto, anebo když pracujete ve fabrice, z níž vyjíždí kompletní lokomotiva,“ říká Gulyás.

Fotogalerie

V nedávném žebříčku Českých sto nejlepších firem 2017 se ta vaše jako jediná z kraje umístila v první padesátce, konkrétně na 23. místě. Považujete se za nejschopnější firmu v kraji?
Ano, jednoznačně se považujeme za jednu z nejschopnějších firem v kraji i celé republice. Máme vlastní know-how, exportujeme z více než 60 procent do celé Evropy, falešná skromnost stranou. Je to kombinace správného marketingu, obchodu, ale hlavní roli hraje kvalita a užitné vlastnosti produktu.

V čem je v této kombinaci důležitý váš osobní přínos?
Můj hlavní přínos je správná definice priorit. V posledních měsících také rozumný balanc růstu produktivity a růstu mezd na smysluplné úrovni. A logicky efektivita výroby a udržení exportní strategie.

Váš předchůdce generální ředitel a nyní předseda představenstva Bárta začínal na dráze jako manipulační dělník, vyzkoušel si i profesi opraváře lokomotiv nebo pomocníka strojvedoucího. Jaké byly vaše začátky?
Podobné. Začínal jsem ve firmě jako pomocný dělník, potom jsem přecházel od elektrikáře a opraváře trakčních motorů, technologa, zásobovače, vedoucího obchodního oddělení a obchodního ředitele až na funkci generálního ředitele.

Jak se od doby vašich začátků změnila práce dělníků?
Zásadně. Když jsem začínal, pracoval jsem sice z osmi hodin tak polovinu, ale prostředí a platové a pracovní podmínky byly hrozné, benefity neexistovaly, investice byly téměř nulové. Dnes je pracovní prostředí pro všechny výrazně lepší, investujeme, dělníci mají podstatně lepší peníze i větší dlouhodobou jistotu. Kdysi byla tato fabrika několikrát téměř na zavření, zatímco posledních patnáct let neustále systematicky rosteme. Na druhou stranu dnes už všichni musí pracovat těch standardních osm hodin denně.

Někdo si CZ LOKO představuje jako montovnu. Má pravdu?
Žádnou montovnou nejsme. My jdeme proti proudu, protože řada firem raději převádí části svých činností na externí partnery, ale u nás spíše přibývá specifických technologií, kterými se nikdo nezabývá, čím dál víc si toho děláme doma. Vyrábíme si podvozky, trakční motory, hlavní rámy, veškeré komponenty na vozidla jsou made in CZ LOKO. Navíc vývoj, konstrukce, projekce, design, vše je naše.

Kolik lokomotiv opravujete a kolik vyrábíte původních?
Aktuálně vyrobíme měsíčně tři až pět nových vozidel, obdobný počet měsíčně opravíme. V novodobé historii firmy jsme vyrobili kolem 970 lokomotiv, blížíme se tisícovce.

Jak pozná vaše stroje i laik?
Máme specifický design daný určitými prvky na kabině a designem světel. Řekli jsme si, že uděláme lokomotivní rodinu CZ LOKO, z níž bude na první pohled jasné, co je to za lokomotivu a kdo ji vyrobil. V základním portfoliu máme šest hlavních typů, základní rozdíl je ve výkonu a počtu náprav neboli lidově v tom, kolik toho stroj uveze.

Věnujete se opravárenství, modernizaci, výrobě a pronájmu lokomotiv. Jaké je pořadí podle ziskovosti?
Nejziskovější je segment služeb, tedy full-service poskytování komplexního řešení na míru. Pak je nová výroba a opravařina.

Do čeho jste v poslední době nejvíc investovali?
Do technologií, díky nimž nejsme závislí na subdodavatelích a stlačujeme dolů náklady. Tedy do podvozkárny za cca 40 milionů, modernizace motorárny, což je dalších 20 milionů, asi 15 milionů jsme investovali do rámárny a 10 milionů do technologií na výrobu nových točivých strojů.

Vyrábíte i speciální vozidla. Představuji si drezíny a pojízdné jeřáby - co dalšího se pod tímto pojmem skrývá?
Silní jsme i ve výrobě vozidel na lehkou údržbu tratí a trolejového vedení. Jsou to provozně velice efektivní vozidla s různými technologiemi, jako jsou hydraulické ruce, sekačky, čisticí technologie a podobně.

Kde všude vaše stroje jezdí?
Je to přibližně 17 zemí. Máme i lokomotivy, které jezdí za polárním kruhem, ve Skandinávii, v pobaltských zemích, Rusku, naše lokomotivy jezdí i pod Bosporským průlivem v Turecku. Velice dobře se daří našim nejmodernějším lokomotivám na vyspělém trhu v Itálii. Na východních trzích naši pozici budujeme dál, nicméně je pravda, že situace na Ukrajině a sankce v Rusku snížily export do těchto regionů na třetinu. Je to takřka celá Evropa, ale je otázka času, kdy uspějeme i na jiných kontinentech. Chceme rozšiřovat exportní teritoria například do Íránu a chystáme projekty i pro jižní Ameriku a Afriku.

Kolik pracovníků máte a na kolika místech?
Zhruba 800 lidí. V České Třebové je to necelých 500 lidí, v Jihlavě 200, další jsou v Přerově a v Nymburku. Novinkou je, že v průběhu ledna také fúzujeme Letohradské strojírny, stanou se plnohodnotnou provozovnou CZ LOKO. Pro všech 41 pracovníků v servisu kolových vozidel v Letohradě i kovovýrobě v Žamberku to bude znamenat dlouhodobou stabilitu i lepší platové podmínky.

Jak své pracovníky platíte?
Průměrná mzda ve firmě se blíží 29 tisícům korun. Špičkoví dělníci si ovšem vydělají i výrazně více. Výhodou je dlouhodobější jistota.

O které profese stojíte?
Nyní potřebujeme kolem 25 lidí - jsou to manipulační dělníci, elektromechanici, elektronici, mechanici.

Společnost CZ LOKO

Firma se sídlem v České Třebové patří k nejvýznamnějším podnikům středoevropského železničního strojírenství. Výrobě a opravám kolejových vozidel se věnovali její předchůdci v České Třebové po otevření železničních dílen v roce 1849. Vyvíjí a vyrábí nové lokomotivy, modernizuje kolejová vozidla, opravuje a rekonstruuje vozidla hnací i speciální. Podíl exportu činí kolem 60 procent. Společnost vykázala naposledy obrat 2,2 miliardy korun. Letos odhaduje o něco vyšší. Holding zaměstnává ve svých závodech zhruba 800 lidí.

Jste pro větší otevřenost Česka vůči dělníkům z dalších zemí?
Jsem. Spolupracujeme s Litvou, Běloruskem a Ukrajinou. Samozřejmě spolupracujeme s několika slovenskými společnostmi, zkoušeli jsme například i pracovníky z Vietnamu.

Loni jste utržili rekordních 2,2 miliardy a vydělali desítky milionů. Jak to bude letos?
Opět to bude rok rekordní. Obrat bude kolem 2,3 miliardy, předpokládám zisk kolem čtyř procent. Není cíl zvyšovat tržby co nejvýše, kvůli situaci na trhu práce bychom toho ani nebyli schopni. Naším úkolem je pracovat na rentabilitě a efektivitě firmy, potom se to může dávat zpátky do platů lidí, technologií a investic.

Co říkáte na výrok guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka o tom, že zemi čekají tučná léta?
Je to hezký vánoční vzkaz lidem, ale zároveň je naprosto namístě střídmost a myšlení na zadní vrátka. I CZ LOKO před sebou vidí velice dobrou budoucnost, nicméně vnímáme nevyhnutelnost ekonomických cyklů a nutnost se připravit i na méně úspěšnou dobu.

Nejčtenější

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Muž před servisem na Pardubicku vykládal auta, umačkala jej plošina

Muže museli hasiči z pod návěsu vyprostit pomocí hydraulického zařízení.

Zaměstnance spediční firmy na Pardubicku přimáčkla při vykládání aut plošina. Utrpěl vážná zranění, kterým podlehl....

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Požár Apolenky někdo založil úmyslně, lidé z farmy jsou rozčarovaní

Ze shořelé stodoly zbyly jen obvodové zdi.

Velký požár farmy Apolenka u Pardubic, který minulý týden zničil stáje a zásoby sena a slámy na celou zimu, má...

Další z rubriky

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

VIDEO: Dostihy vystřídalo kluziště, Pardubice mají třetí ledovou plochu

Novou ledovou plochu otestují první bruslaři v neděli.

V Pardubicích vznikla po dvou kluzištích na zimním stadionu třetí ledová plocha. Na závodišti v blízkosti cílové roviny...

Opravené autobusové nádraží v Moravské Třebové hlídají před vandaly kamery

Autobusové nádraží v Moravské Třebové prokouklo.

Budova autobusového nádraží v Moravské Třebové se zaplivanou čekárnou a ještě horším bufetem v sousedství, který...

Najdete na iDNES.cz