Chybí vzduch a nefunguje spojení, odhalil cvičný požár vlaků v tunelu Krasíkov

  • 0
Záchranáři zjistili při cvičení v železničním tunelu Krasíkov na Orlickoústecku závažné nedostatky. V zaplněném tubusu selhávaly vysílačky, dobrovolným hasičům rychle docházel kyslík a ventilátory nebyly schopné dostat z tak velkého tunelu dým.

Podle scénáře v tunelu po jedné hodině v noci narazil osobní vlak s 50 cestujícími do záměrně vykolejeného vagonu nákladního vlaku v protisměru. Zemřelo 6 lidí včetně strojvůdce, 11 lidí se zranilo těžce, 4 lehce. 

Pak navíc začalo hořet, takže jedna skupina hasičů a zdravotníků se musela soustředit na hledání a vyprošťování zraněných, druhá na hašení. Do tunelu šli z obou stran od Krasíkova i Tatenic. Zároveň se k havarované soupravě dostali také únikovou štolou uprostřed.

První vážný problém byl se spojením. Při přípravě cvičení fungovalo, když se však tunel zaplnil vlaky a lidmi, začalo vypadávat.

Cvičení zásahu u nehody a požáru vlaků v tunelu Krasíkov

"Mysleli jsme, že s novými digitálními vysílačkami už takové problémy nebudou, ale při cvičení celý prostor nepokryly. Zejména v únikové štole," řekl iDNES.cz šéf orlickoústeckého útvaru hasičů Roman Studený.

TUNEL KRASÍKOV

Krasíkov je nejdelší dvoukolejný tunel v Pardubickém kraji a jeden z nejdelších v republice. Měří 1,1 kilometru, uprostřed má samostatnou únikovou štolu. Postavený byl v rámci modernizace železničního koridoru z Prahy na Moravu.
Podle mluvčí hasičů Venduly Horákové patří do kategorie se zvýšeným požárním nebezpečím, zasahuje se ve stísněných podmínkách.

Problém by mohla vyřešit instalace kabelu, který by sloužil jako opakovač signálu a pokrytí zlepšil. Hasiči to chtějí navrhnout Správě železniční dopravní cesty.

Ventilátory jsou slabé, kyslík na zádech nestačí

Z cvičného požáru se linul "skutečný" dým, který používají filmaři. A ukázal na další nedostatek. Čtyři přenosné přetlakové ventilátory, které hasiči při akci nasadili, nebyly schopné tunel s tak velkým profilem odvětrat.

"Přirozené proudění vzduchu šlo proti ventilátorům a ty hnaly dým spíš směrem k zásahu," konstatoval Studený. Podle něj se dá předpokládat, že by to tak bylo i se skutečnými zplodinami.

Řešením může být nasazení výkonnějších ventilátorů v portálu tunelu, ale takové teď záchranáři nemají a vzhledem k úsporám asi hned tak mít nebudou.

"Dělají se speciální ventilátory na přívěs za osobní auto, s průměrem třeba metr třicet. Chtěli bychom takovou techniku mít, až se bude otevírat nový dvoutubusový pětikilometrový tunel na trati Ústí - Choceň," uvedl ředitel hasičů.

A potíž se vzduchem do třetice. Dobrovolní hasiči, kteří samozřejmě k takovým zásahům také jezdí, mají starší dýchací techniku. Než dojdou od portálu tunelu k místu nehody, dojde jim v přístroji na zádech vzduch.

Cvičení zásahu u nehody a požáru vlaků v tunelu Krasíkov

"S jejich vybavením nic moc dělat nemůžeme. Lze jen změnit taktiku zásahu, prioritně využít profesionální jednotky, které mají dýchací techniku s delší ochrannou dobou," mínil Studený.

Cílem cvičení bylo také ověřit dojezdové čas záchranářských jednotek a otestovat rychlost vyprošťování "zraněných" figurantů. O problémech v těchto oblastech zatím Studený neví. Výsledky se budou vyhodnocovat v příštích dnech.

V krasíkovském tunelu zasahovalo 5 jednotek profesionálních a 9 jednotek dobrovolných hasičů, železniční hasiči, policisté, zdravotnická záchranná služba, Český červený kříž a zaměstnanci drah.