Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec koženkových rychlíků. Trať na Brno obsadili tišší panteři

  7:53aktualizováno  7:53
V Pardubickém kraji se cestující vozí novými soupravami InterPanter. České dráhy nasadily moderní vlaky i na trať Praha - Brno. Jsou pohodlné, ale část věcí se v nich nepovedla.

Moderní soupravy InterPanter jezdí přes Pardubický kraj na lince Praha - Brno. Kvalitou předčí starší rychlíky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Desítky let mohli cestující v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Přelouči či Chocni jen tiše závidět. Moderní spoje kategorií EC či IC přes tato nádraží jen projely, a když zastavil rychlík, čekal je výstup po schůdkách, prodírání se přes lidi stojící v uličce a v kupé rudé kožené sedačky.

Ty sice postupně nahradily modrobílé látkové potahy, ale stále to nebyla převratná změna. Ta nastala až nyní, kdy státní dopravce kompletně nahradil „koženky“ soupravami InterPanter, které nepochybně zvýšily kvalitu a požitek z cestování. Přesto se však ukázalo, že nový rychlík má k dokonalosti ještě daleko.

Za klady nových souprav lze jednoznačně považovat tišší jízdu. Pryč je „kodrcání“, kdy cestující poznali přejezd téměř každého pražce. Ocenit lze čistotu ve vagonech, která potěší zvláště na toaletách, kde se takřka vše ovládá zmáčknutím tlačítka. Stisknutím si tak otevřete jak vysouvací dveře, tak i spustíte splachování či horkovzdušný sušák na ruce, který nahradil mnohdy chybějící papírové ubrousky či nevábně vlhké ručníky.

Na větším WC určeném pro vozíčkáře čerstvým maminkám přijde vhod vyklápěcí přebalovací pult. Lidem se zdravotním postižením se nástup do vlaku usnadní díky zabudované plošině. Sedadla jsou většinou ukotvena v řadách za sebou. Část je po směru jízdy, v dalším oddíle jsou naopak proti.

Pohled z očí do očí si ale bez kroucení hlavy dopřejí pouze ti, kteří usednou na sedačky umístěné proti sobě. Pohodlně tvarovaná místa jsou potažená textilem, který používají i rakouské či německé dráhy.

Vyšší cestující rozhodně ocení dostatečné místo na sezení, kde se i větší osoby nemusí obávat o nárazy kolenou do sedačky před nimi. Praktické a prostornější je i odkládací místo nad sedačkami, které je obdobné jako v dálkových autobusech. Také sklopné stolečky se hodí k odložení drobnějších věcí či na občerstvení.

Občerstvení kvůli schodům zmizelo. Prý se vrátí

Pryč jsou ovšem časy, kdy se otevřely dveře a obsluha s pojízdným vozíkem spustila takřka vždy stejnou větu: „Dobrý den, mohu nabídnout kávu, vodu, bagetu či něco jiného?“ Vozíky s drobnými pochutinami a nápoji už v nových vozech neuvidíte. Ve vagonech jsou totiž schody, které pohybu obsluhy brání. Dráhy však slibují, že občerstvení zajistí jiným způsobem.

„Vlaky InterPanter jsou z výroby konstruovány pro umístění automatů s občerstvením. Ty však nejsou součástí výroby a budou instalovány ve spolupráci se servisní firmou, která se bude o jejich chod a zásobování starat. Instalaci předpokládáme postupně během příštích týdnů,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Odpadky cestující mohou vyhodit do košů u sedaček či na místech u výstupů, kde je lze i roztřídit na plast, papír nebo plech.

Mezi Prahou a Brnem denně jezdí osm panterů. Ovšem stane se, že ve stanovený čas přijede místo nové soupravy rychlík sestavený ze starých vozů a klasické lokomotivy.

„Porouchal se systém,“ objasnila nenadálý návrat do nedávných časů průvodčí soupravy po příjezdu na pardubické nádraží.

„Případy, kdy vlak nedojede do cílové stanice z důvodu technické závady na soupravě, se stávají v běžném provozu. Nevyhýbají se ani novým ani ‚zajetým‘ vozidlům. V případě jednotek InterPanter se situace nijak neodlišuje od jiných podobných vozidel. Předpokládáme, že spolehlivost bude nadále růst. Jednotky RegioPanter, ze kterých konstrukce InterPanterů vychází, žádné problémy nyní nevykazuje,“ srovnal Šťáhlavský „Pantery“ s vizuálně podobnými soupravami, které Dráhy využívají například na trase z Pardubic do Hradce Králové.

Problémy jsou zatím i s rezervačním systémem míst. Po zakoupení místenky občas sice přijde potvrzovací SMS, ale na ukazateli rezervací nad každou sedačkou se žádná blokace místa nezobrazí. Cestující tak buď musí doufat, že bude volno jinde, nebo ze svého na dálku zamluveného místa musí cizího pasažéra nějakým způsobem vykázat.

Další drobnost je spíše úsměvná. Z reproduktoru se při cestě z Brna ozvalo oznámení, že příští stanicí budou Boskovice. Ty přitom leží na trati, která se od koridoru odpojuje. Aby cestující nemuseli v krajině pátrat, kde se právě nachází, ukáže se jim na monitoru ve voze příští stanice a pravidelný příjezd do ní. Zároveň na displeji svítí všechny další zastávky na trase, čas a aktuální rychlost soupravy.

Ve vagonech jsou ale instalované i další novinky. Funkční připojení WiFi je spolehlivé. Elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky najdou cestující zejména v první třídě. Několik jich je ovšem i ve druhé.

Výraznou úpravou, které staré rychlíky postrádaly, jsou nízkopodlažní nástupy. „Umožňují snadné cestování osobám na vozíku, cestujícím s kočárky, malými dětmi atd. Ve vlaku jsou vyhrazené prostory pro kočárky, objemná zavazadla, jízdní kola, vyhrazené prostory pro cestující s dětmi do 10 let,“ vyjmenoval přednosti mluvčí.

Členění vagonů ovšem není zcela ideální. Ve starých vlacích byly vagony 1. třídy osamostatněné, a nebyl tedy důvod do nich bez patřičného příplatku ani nastupovat. Ovšem v „Panterech“ lidé přes části s červenými sedačkami první třídy musí projít při hledání místa ve „dvojce“, což osazenstvo luxusnějších „jedniček“ může rušit. Menších oddílů první třídy je v soupravách více a mají rozdílné uspořádání. Na jedné straně vozu je dvousedačka, z opačné strany pouze jedno místo k sezení. Dráhy vnitřní uspořádání hájí.

„Široké dvoukřídlé dveře umožňují rychlý výstup a nástup u rychlíků s větším počtem zastávek a kratší vzdáleností mezi nimi. Tomu je přizpůsobeno rozdělení 1. třídy, tak aby cestující tyto oddíly nemuseli hledat, ale měli je dostupné co nejblíže. Odlišení 1. a 2. třídy je pak řešeno jak barevným potahem sedaček, tak i nápisy a piktogramy,“ upřesnil Šťáhlavský.

Širší automaticky otevírané dveře jsou u vagonů pouze jedny, což znamená, že vzdálenost mezi nimi je opravdu velká.

Ze zmíněné osmičky souprav Dráhy objednaly na linku Praha-Brno pět pětivozových a tři třívozové soupravy. Zatímco u starých spojů šlo v případě náhlých situací snadno připojit další vagony, u InterPanterů tato možnost odpadá. Dráhy jsou ale připravené i na situace, kdy jsou spoje vytíženější.

„Pro zvýšenou frekvenci se spojuje více jednotek. Díky automatickému spřáhlu a vlastnímu pohonu je to rychlé, efektivní a umožňuje to pružně reagovat na poptávku. Jednotky lze sestavit podle kapacity o délce 3, 5, 6, 8 nebo 10 vozů,“ vypočítal Šťáhlavský.

Spoj s osmi vozy, který Dráhy skládají například v pátek odpoledne, může zaplnit až 550 cestujících.

Klimatizace. Výhoda, která může být na obtíž

Přeplněným chodbičkám, v nichž v horkém počasí lidé houfně stahovali okýnka, aby pustili do vagonu čerstvý vzduch, už také odzvonilo. Vozy jsou klimatizované, ovšem někdy až příliš. Stahovací okna ve vlaku nejsou už vůbec a cestující jsou tak odkázaní na spolehlivost nastavené klimatizace.

Nové jednotky InterPanter

České dráhy objednaly celkem 14 jednotek InterPanter, z toho 10 pětivozových a 4 jednotky třívozové. Osm kusů je určeno pro rychlíkovou linku Brno - Pardubice - Praha. Zbytek je nasazen na linku z Brna do Olomouce. Hodnota kontraktu byla 2,6 miliardy korun včetně části financované EU. Při cestě Pardubickým krajem zastavují každé dvě hodiny v Přelouči, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitavách a Březové nad Svitavou. Maximální rychlost soupravy je 160 kilometrů za hodinu.

Průchod mezi vagony je v panterech řešen mezi řadami sedaček. Je lepší si však sednout na místo k oknu, jelikož při opření o opěrku se stává, že vám procházející osoba nepříjemně trefí ruku či rameno. A chodbu cestující opravdu využívají výhradně k pohybu mezi vagony. Stání, jako tomu bývalo na chodbě, k vidění není. Nejspíše je to i kvůli tomu, že novým uspořádáním ztratili cestující soukromí. Není totiž příjemné, pokud přímo vedle vás stojí člověk, který vám dýchá na hlavu. Zdřímnout si potmě jako při zhasnutí světel ve starém kupéčku? Vyloučeno. Osvětlení ve vagonech je centrální a svítí neustále.

Míst na stání je opticky méně, ovšem kapacita celých souprav je podle Českých drah v porovnání se staršími vlaky celkově vyšší o desítky míst.

„Dříve měla souprava na tomto vlaku kapacitu standardně 264 míst k sezení, z toho 54 míst v 1. třídě a 210 míst ve 2. třídě,“ upřesnil Šťáhlavský.

Navíc v kupé cestující často neobsazovali všech osm míst, což snižovalo obsazenost částí na sezení. Oddělené sedačky v nových soupravách naopak umožňují lepší využití míst. „Současné jednotky InterPanter mají kapacitu cca 350 míst k sezení, z toho je 42 míst v 1. třídě a přes 300 míst ve 2. třídě. Kapacita soupravy je tak o cca o 80 míst vyšší,“ dodal Šťáhlavský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Služebna Policie ČR
Žena sedící na lavičce dostala holí, zřejmě za urážku vnučky

Lidé, kteří procházeli v úterý dopoledne náměstím v Moravské Třebové, byli svědky souboje nikoli na kordy, ale na hole. Třiapadesátiletá žena nejprve došla...  celý článek

Jediná linka, která zbyla, projede za den sedmnáctkrát třídu Míru. Zastánci...
Už jednou to nevyšlo. Přesto Pardubice chtějí podnikatelský inkubátor

Pardubičtí politici chtějí oživit nápad, který už jednou zkrachoval. Poté, co po technoparku ve Starých Čívicích zbyly hlavně dluhy, plánují, že vznikne nový...  celý článek

Na chrudimský obchvat se mají stavební stroje  vrátit znovu v roce 2018.
Jihozápadní obchvat Pardubic asi vznikne, stavba je ekonomicky výhodná

Plány na stavbu jihozápadního obchvatu Pardubic, které byly několik let u ledu, se vracejí do hry. Silničáři oznámili, že podle nových propočtů se stavba...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.