Konec koženkových rychlíků. Trať na Brno obsadili tišší panteři

  7:53aktualizováno  7:53
V Pardubickém kraji se cestující vozí novými soupravami InterPanter. České dráhy nasadily moderní vlaky i na trať Praha - Brno. Jsou pohodlné, ale část věcí se v nich nepovedla.

Moderní soupravy InterPanter jezdí přes Pardubický kraj na lince Praha - Brno. Kvalitou předčí starší rychlíky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Desítky let mohli cestující v Ústí nad Orlicí, Svitavách, Přelouči či Chocni jen tiše závidět. Moderní spoje kategorií EC či IC přes tato nádraží jen projely, a když zastavil rychlík, čekal je výstup po schůdkách, prodírání se přes lidi stojící v uličce a v kupé rudé kožené sedačky.

Ty sice postupně nahradily modrobílé látkové potahy, ale stále to nebyla převratná změna. Ta nastala až nyní, kdy státní dopravce kompletně nahradil „koženky“ soupravami InterPanter, které nepochybně zvýšily kvalitu a požitek z cestování. Přesto se však ukázalo, že nový rychlík má k dokonalosti ještě daleko.

Za klady nových souprav lze jednoznačně považovat tišší jízdu. Pryč je „kodrcání“, kdy cestující poznali přejezd téměř každého pražce. Ocenit lze čistotu ve vagonech, která potěší zvláště na toaletách, kde se takřka vše ovládá zmáčknutím tlačítka. Stisknutím si tak otevřete jak vysouvací dveře, tak i spustíte splachování či horkovzdušný sušák na ruce, který nahradil mnohdy chybějící papírové ubrousky či nevábně vlhké ručníky.

Na větším WC určeném pro vozíčkáře čerstvým maminkám přijde vhod vyklápěcí přebalovací pult. Lidem se zdravotním postižením se nástup do vlaku usnadní díky zabudované plošině. Sedadla jsou většinou ukotvena v řadách za sebou. Část je po směru jízdy, v dalším oddíle jsou naopak proti.

Pohled z očí do očí si ale bez kroucení hlavy dopřejí pouze ti, kteří usednou na sedačky umístěné proti sobě. Pohodlně tvarovaná místa jsou potažená textilem, který používají i rakouské či německé dráhy.

Vyšší cestující rozhodně ocení dostatečné místo na sezení, kde se i větší osoby nemusí obávat o nárazy kolenou do sedačky před nimi. Praktické a prostornější je i odkládací místo nad sedačkami, které je obdobné jako v dálkových autobusech. Také sklopné stolečky se hodí k odložení drobnějších věcí či na občerstvení.

Občerstvení kvůli schodům zmizelo. Prý se vrátí

Pryč jsou ovšem časy, kdy se otevřely dveře a obsluha s pojízdným vozíkem spustila takřka vždy stejnou větu: „Dobrý den, mohu nabídnout kávu, vodu, bagetu či něco jiného?“ Vozíky s drobnými pochutinami a nápoji už v nových vozech neuvidíte. Ve vagonech jsou totiž schody, které pohybu obsluhy brání. Dráhy však slibují, že občerstvení zajistí jiným způsobem.

„Vlaky InterPanter jsou z výroby konstruovány pro umístění automatů s občerstvením. Ty však nejsou součástí výroby a budou instalovány ve spolupráci se servisní firmou, která se bude o jejich chod a zásobování starat. Instalaci předpokládáme postupně během příštích týdnů,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Odpadky cestující mohou vyhodit do košů u sedaček či na místech u výstupů, kde je lze i roztřídit na plast, papír nebo plech.

Mezi Prahou a Brnem denně jezdí osm panterů. Ovšem stane se, že ve stanovený čas přijede místo nové soupravy rychlík sestavený ze starých vozů a klasické lokomotivy.

„Porouchal se systém,“ objasnila nenadálý návrat do nedávných časů průvodčí soupravy po příjezdu na pardubické nádraží.

„Případy, kdy vlak nedojede do cílové stanice z důvodu technické závady na soupravě, se stávají v běžném provozu. Nevyhýbají se ani novým ani ‚zajetým‘ vozidlům. V případě jednotek InterPanter se situace nijak neodlišuje od jiných podobných vozidel. Předpokládáme, že spolehlivost bude nadále růst. Jednotky RegioPanter, ze kterých konstrukce InterPanterů vychází, žádné problémy nyní nevykazuje,“ srovnal Šťáhlavský „Pantery“ s vizuálně podobnými soupravami, které Dráhy využívají například na trase z Pardubic do Hradce Králové.

Problémy jsou zatím i s rezervačním systémem míst. Po zakoupení místenky občas sice přijde potvrzovací SMS, ale na ukazateli rezervací nad každou sedačkou se žádná blokace místa nezobrazí. Cestující tak buď musí doufat, že bude volno jinde, nebo ze svého na dálku zamluveného místa musí cizího pasažéra nějakým způsobem vykázat.

Další drobnost je spíše úsměvná. Z reproduktoru se při cestě z Brna ozvalo oznámení, že příští stanicí budou Boskovice. Ty přitom leží na trati, která se od koridoru odpojuje. Aby cestující nemuseli v krajině pátrat, kde se právě nachází, ukáže se jim na monitoru ve voze příští stanice a pravidelný příjezd do ní. Zároveň na displeji svítí všechny další zastávky na trase, čas a aktuální rychlost soupravy.

Ve vagonech jsou ale instalované i další novinky. Funkční připojení WiFi je spolehlivé. Elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky najdou cestující zejména v první třídě. Několik jich je ovšem i ve druhé.

Výraznou úpravou, které staré rychlíky postrádaly, jsou nízkopodlažní nástupy. „Umožňují snadné cestování osobám na vozíku, cestujícím s kočárky, malými dětmi atd. Ve vlaku jsou vyhrazené prostory pro kočárky, objemná zavazadla, jízdní kola, vyhrazené prostory pro cestující s dětmi do 10 let,“ vyjmenoval přednosti mluvčí.

Členění vagonů ovšem není zcela ideální. Ve starých vlacích byly vagony 1. třídy osamostatněné, a nebyl tedy důvod do nich bez patřičného příplatku ani nastupovat. Ovšem v „Panterech“ lidé přes části s červenými sedačkami první třídy musí projít při hledání místa ve „dvojce“, což osazenstvo luxusnějších „jedniček“ může rušit. Menších oddílů první třídy je v soupravách více a mají rozdílné uspořádání. Na jedné straně vozu je dvousedačka, z opačné strany pouze jedno místo k sezení. Dráhy vnitřní uspořádání hájí.

„Široké dvoukřídlé dveře umožňují rychlý výstup a nástup u rychlíků s větším počtem zastávek a kratší vzdáleností mezi nimi. Tomu je přizpůsobeno rozdělení 1. třídy, tak aby cestující tyto oddíly nemuseli hledat, ale měli je dostupné co nejblíže. Odlišení 1. a 2. třídy je pak řešeno jak barevným potahem sedaček, tak i nápisy a piktogramy,“ upřesnil Šťáhlavský.

Širší automaticky otevírané dveře jsou u vagonů pouze jedny, což znamená, že vzdálenost mezi nimi je opravdu velká.

Ze zmíněné osmičky souprav Dráhy objednaly na linku Praha-Brno pět pětivozových a tři třívozové soupravy. Zatímco u starých spojů šlo v případě náhlých situací snadno připojit další vagony, u InterPanterů tato možnost odpadá. Dráhy jsou ale připravené i na situace, kdy jsou spoje vytíženější.

„Pro zvýšenou frekvenci se spojuje více jednotek. Díky automatickému spřáhlu a vlastnímu pohonu je to rychlé, efektivní a umožňuje to pružně reagovat na poptávku. Jednotky lze sestavit podle kapacity o délce 3, 5, 6, 8 nebo 10 vozů,“ vypočítal Šťáhlavský.

Spoj s osmi vozy, který Dráhy skládají například v pátek odpoledne, může zaplnit až 550 cestujících.

Klimatizace. Výhoda, která může být na obtíž

Přeplněným chodbičkám, v nichž v horkém počasí lidé houfně stahovali okýnka, aby pustili do vagonu čerstvý vzduch, už také odzvonilo. Vozy jsou klimatizované, ovšem někdy až příliš. Stahovací okna ve vlaku nejsou už vůbec a cestující jsou tak odkázaní na spolehlivost nastavené klimatizace.

Nové jednotky InterPanter

České dráhy objednaly celkem 14 jednotek InterPanter, z toho 10 pětivozových a 4 jednotky třívozové. Osm kusů je určeno pro rychlíkovou linku Brno - Pardubice - Praha. Zbytek je nasazen na linku z Brna do Olomouce. Hodnota kontraktu byla 2,6 miliardy korun včetně části financované EU. Při cestě Pardubickým krajem zastavují každé dvě hodiny v Přelouči, Pardubicích, Chocni, Ústí nad Orlicí, České Třebové, Svitavách a Březové nad Svitavou. Maximální rychlost soupravy je 160 kilometrů za hodinu.

Průchod mezi vagony je v panterech řešen mezi řadami sedaček. Je lepší si však sednout na místo k oknu, jelikož při opření o opěrku se stává, že vám procházející osoba nepříjemně trefí ruku či rameno. A chodbu cestující opravdu využívají výhradně k pohybu mezi vagony. Stání, jako tomu bývalo na chodbě, k vidění není. Nejspíše je to i kvůli tomu, že novým uspořádáním ztratili cestující soukromí. Není totiž příjemné, pokud přímo vedle vás stojí člověk, který vám dýchá na hlavu. Zdřímnout si potmě jako při zhasnutí světel ve starém kupéčku? Vyloučeno. Osvětlení ve vagonech je centrální a svítí neustále.

Míst na stání je opticky méně, ovšem kapacita celých souprav je podle Českých drah v porovnání se staršími vlaky celkově vyšší o desítky míst.

„Dříve měla souprava na tomto vlaku kapacitu standardně 264 míst k sezení, z toho 54 míst v 1. třídě a 210 míst ve 2. třídě,“ upřesnil Šťáhlavský.

Navíc v kupé cestující často neobsazovali všech osm míst, což snižovalo obsazenost částí na sezení. Oddělené sedačky v nových soupravách naopak umožňují lepší využití míst. „Současné jednotky InterPanter mají kapacitu cca 350 míst k sezení, z toho je 42 míst v 1. třídě a přes 300 míst ve 2. třídě. Kapacita soupravy je tak o cca o 80 míst vyšší,“ dodal Šťáhlavský.

Autor:

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...



Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Zklamání z druhého místa? Kdeže. Zase mám pro co žít, říká Stromský

Desetiletý hnědák Hegnus v sedle s Markem Stromským (vlevo) během 128. ročníku...

Tolik chtěl konečně stanout na nejvyšším stupni pro vítěze Velké pardubické. Tolik příkoří už kvůli tomu vytrpěl. A...

Další z rubriky

Koaliční jednání v pardubických obvodech vítězové voleb zvládli

Ve velkých pardubických obvodech měl nejlepší výsledek starosta Polabin Radek...

Žádná velká překvapení nepřinesla povolební vyjednávání na malých radnicích v Pardubicích. V obvodech se tak stanou...

VIDEO: Policisté honili zdrogovaného řidiče, museli za ním až do řeky

Policisté pronásledovali zdrogovaného řidiče.

Policisté na Chrudimsku v pondělí večer pronásledovali ujíždějícího řidiče a na konci honičky se ještě namočili v...

Památkáři už nechtějí tolerovat ocelovou atrakci u zámku v Litomyšli

S ocelovou konstrukcí dětského pavilonu v sousedství renesančního zámku v...

Národní památkový ústav si přeje, aby z blízkosti litomyšlského zámku v budoucnu zmizel dětský pavilon. U památky...

Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL
Vyhrajte jednu z poukázek na 500 nebo 1 000 Kč na nákup ve Fresh Corner a MOL

V době od 15. 10. 2018 00:00 do 21. 10. 2018 23:59 odpovězte komentářem pod text soutěže na otázku: „Čím zabavujete svoje dítko při dlouhých cestách autem?“ Vyhrajte jednu z tankovacích karet v hodnotě 500 Kč, nebo 1000 Kč na nákup pohonných hmot i občerstvení na čerpacích stanicích MOL v konceptu Fresh Corner.

Najdete na iDNES.cz