Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protihlukové zdi koridoru jitří emoce v České Třebové

  11:27aktualizováno  11:27
Více než stovka obyvatel České Třebové dorazila ve středu do sálu Národního domu, aby se dozvěděla, jak se bude modernizovat železniční uzel. Řada z nich vyjádřila nespokojenost s chystanými tři až pět metrů vysokými protihlukovými zdmi.

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde má pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Lidé žijící poblíž železnice si na její hluk zvyknou. Potvrdil to i průběh veřejného představení projektu modernizace českotřebovského železničního uzlu, kde se přítomní bránili hlavně stavbě vysoké protihlukové zdi.

Zašumění obecenstva a výkřik „Ježíši Kriste!“ od obyvatelky Tykačovy ulice provázely například ukázku budoucí pět metrů vysoké a částečně prosklené zdi v této ulici. Nespokojené reakce vyvolávaly i další vizualizace druhé verze stěn, které projektanti v médiích zatím zveřejňovat nechtějí.

„Teď jste viděli, co jste snad ani vidět nechtěli. Atmosféra ve městě je rozjitřená hlavně kvůli protihlukovým stěnám, nestojíme o to, aby nám tady vznikla betonová hladová zeď,“ řekl vzápětí starosta Jaroslav Zedník.

Ten přítomné ujistil, že ze setkání vzejde zápis i s připomínkami obyvatel, který poslouží pro další jednání s investorem stavby a projektanty. A vyzval, aby obyvatelé své podněty zasílali v příštích týdnech a měsících na radnici.

Hradby uvnitř města nechceme

Lidé v sále poukazovali například na to, že je třeba kreativně hledat jiné metody, jak se vyhnout stavbě „hradeb“ uvnitř města. A to od návrhu tunelu, kolejnicových absorbérů hluku, tedy nízkých „sólových“ zídek podél jednotlivých kolejí, až třeba po příspěvky majitelům přilehlých domů na výměnu oken.

Ohlas vzbudil i návrh, když už zůstanou po modernizaci tratě i osobních vozů hlavními zdroji hlučnosti jen staré nákladní vozy, aby byly tyto co nejdříve z dopravy vyloučeny, popřípadě modernizovány. Tím by mohla zmizet nutnost stavět zdi.

Objevily se také obavy z případného výraznějšího „echo efektu“ z přilehlých kopců po dostavbě zdi. Anebo strach ze snížení atraktivity, a tím i ceny pozemků u trati - ovšem nechyběl i názor opačný, že po odstínění hluku může jejich cena vzrůst.

Zaznělo i několik potlesků, například po větě diskutéra, že „toto řešení je naprosto nepřijatelné a budu se bránit všemi prostředky“ či po zvolání staršího muže „od 28. srpna 1845 až dodnes hluk nikomu nevadil“.

Správce železniční cesty: Hluk je neúnosný

Projektanti ze společnosti SUDOP či zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vysvětlili, proč některé návrhy nepřipadají v úvahu. Zároveň poukázali na to, že Česká Třebová je výjimečná, a to v negativním slova smyslu.

„Z hlediska hlukové zátěže vyšla v rámci celé sítě SŽDC jako nejhorší místo. V mnoha případech je nadlimitní. Přitom pro stavbu zdí bude používán nejmírnější limit, který je k dispozici,“ řekl Bohumír Trávníček z oddělení životního prostředí SŽDC.

Investor stavby musí zajistit dodržování hlukového limitu 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Bez jejich splnění ji nikdo nezkolauduje. Nejvyšší naměřené hodnoty nyní dosahují v noci 74 decibelů.

Protihlukové stěny od nádraží až k Parníku ovšem nejsou zdaleka jediným bodem budoucí proměny železničního uzlu, která by měla být zahájena v roce 2020 a dokončena o pět let později.

Dnes jsou na konci životnosti zabezpečovací a trakční vedení, mosty a podchody i propustky. Nevyhovující je většina nástupišť, starý železniční svršek i spodek vyžadují větší náklady na údržbu. To vše se změní.

Výpravní budovy se však změny nedotknou. Podobně jako v Pardubicích se objeví nad kolejištěm nová lávka. Konkrétně místo zanedbaného podchodu u firmy Korado.



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Dům v prudkém svahu se ladně vznáší nad Žamberkem. Výhled má dokonalý

Estetika interiéru je zakončena panely z čirého skla, které přinášejí přirozené...

V prvním momentu působí dům v Žamberku vzhledem k místu trochu nepatřičně. Současně s ním ale člověk sympatizuje....



Řidič náklaďáku ujel od nehody, při níž zranil dvě ženy. O kus dál naboural

Nehoda nákladního auta u Podhořan u Ronova na Chrudimsku. (19.6.2018)

Na Chrudimsku ujel řidič nákladní cisterny od nehody, při které jeho těžký vůz zdemoloval malé osobní auto Daewoo...

Bránil Jordana i Bryanta. A pak si Welsch zničil kariéru žádostí o výměnu

MEZI HVĚZDAMI. Jiří Welsch (uprostřed) v dresu Bostonu v souboji s Reggiem...

Dostat se do NBA, to je pro českého basketbalistu známka výjimečnosti. Jiří Welsch v ní strávil hned čtyři sezony. A...

Prostě jsem neměl štěstí. Skalák se ohlíží za sezonou v Brightonu

Jiří Skalák, hráč Brightonu, využil možnosti připravovat se s týmem Pardubic.

Zatím spíše oslabené, než posílené fotbalové Pardubice zahájily ve středu dopoledne přípravu na nadcházející sezonu....

Další z rubriky

Sto aut navíc dopravu nezatíží, zastala se Chrudim developera proti místním

Podnikatel Milan Kušta buduje pod Kopanicí rezidenční bydlení. Lidé se bojí...

Městský úřad v Chrudimi vyšel vstříc developerovi Milanu Kuštovi, jehož firma buduje pod Kopanicí bytový komplex, který...

Sám už na koních závodit nemůže, ze závisti chtěl jezdcům ukrást sedla

Ilustrační snímek

Policisté obvinili pětapadesátiletého muže, který se pokusil ukrást jezdecká sedla při závodech Českého skokového...

Řidič náklaďáku ujel od nehody, při níž zranil dvě ženy. O kus dál naboural

Nehoda nákladního auta u Podhořan u Ronova na Chrudimsku. (19.6.2018)

Na Chrudimsku ujel řidič nákladní cisterny od nehody, při které jeho těžký vůz zdemoloval malé osobní auto Daewoo...

Najdete na iDNES.cz