Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Protihlukové zdi koridoru jitří emoce v České Třebové

  11:27aktualizováno  11:27
Více než stovka obyvatel České Třebové dorazila ve středu do sálu Národního domu, aby se dozvěděla, jak se bude modernizovat železniční uzel. Řada z nich vyjádřila nespokojenost s chystanými tři až pět metrů vysokými protihlukovými zdmi.

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde má pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Lidé žijící poblíž železnice si na její hluk zvyknou. Potvrdil to i průběh veřejného představení projektu modernizace českotřebovského železničního uzlu, kde se přítomní bránili hlavně stavbě vysoké protihlukové zdi.

Zašumění obecenstva a výkřik „Ježíši Kriste!“ od obyvatelky Tykačovy ulice provázely například ukázku budoucí pět metrů vysoké a částečně prosklené zdi v této ulici. Nespokojené reakce vyvolávaly i další vizualizace druhé verze stěn, které projektanti v médiích zatím zveřejňovat nechtějí.

„Teď jste viděli, co jste snad ani vidět nechtěli. Atmosféra ve městě je rozjitřená hlavně kvůli protihlukovým stěnám, nestojíme o to, aby nám tady vznikla betonová hladová zeď,“ řekl vzápětí starosta Jaroslav Zedník.

Ten přítomné ujistil, že ze setkání vzejde zápis i s připomínkami obyvatel, který poslouží pro další jednání s investorem stavby a projektanty. A vyzval, aby obyvatelé své podněty zasílali v příštích týdnech a měsících na radnici.

Hradby uvnitř města nechceme

Lidé v sále poukazovali například na to, že je třeba kreativně hledat jiné metody, jak se vyhnout stavbě „hradeb“ uvnitř města. A to od návrhu tunelu, kolejnicových absorbérů hluku, tedy nízkých „sólových“ zídek podél jednotlivých kolejí, až třeba po příspěvky majitelům přilehlých domů na výměnu oken.

Ohlas vzbudil i návrh, když už zůstanou po modernizaci tratě i osobních vozů hlavními zdroji hlučnosti jen staré nákladní vozy, aby byly tyto co nejdříve z dopravy vyloučeny, popřípadě modernizovány. Tím by mohla zmizet nutnost stavět zdi.

Objevily se také obavy z případného výraznějšího „echo efektu“ z přilehlých kopců po dostavbě zdi. Anebo strach ze snížení atraktivity, a tím i ceny pozemků u trati - ovšem nechyběl i názor opačný, že po odstínění hluku může jejich cena vzrůst.

Zaznělo i několik potlesků, například po větě diskutéra, že „toto řešení je naprosto nepřijatelné a budu se bránit všemi prostředky“ či po zvolání staršího muže „od 28. srpna 1845 až dodnes hluk nikomu nevadil“.

Správce železniční cesty: Hluk je neúnosný

Projektanti ze společnosti SUDOP či zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vysvětlili, proč některé návrhy nepřipadají v úvahu. Zároveň poukázali na to, že Česká Třebová je výjimečná, a to v negativním slova smyslu.

„Z hlediska hlukové zátěže vyšla v rámci celé sítě SŽDC jako nejhorší místo. V mnoha případech je nadlimitní. Přitom pro stavbu zdí bude používán nejmírnější limit, který je k dispozici,“ řekl Bohumír Trávníček z oddělení životního prostředí SŽDC.

Investor stavby musí zajistit dodržování hlukového limitu 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Bez jejich splnění ji nikdo nezkolauduje. Nejvyšší naměřené hodnoty nyní dosahují v noci 74 decibelů.

Protihlukové stěny od nádraží až k Parníku ovšem nejsou zdaleka jediným bodem budoucí proměny železničního uzlu, která by měla být zahájena v roce 2020 a dokončena o pět let později.

Dnes jsou na konci životnosti zabezpečovací a trakční vedení, mosty a podchody i propustky. Nevyhovující je většina nástupišť, starý železniční svršek i spodek vyžadují větší náklady na údržbu. To vše se změní.

Výpravní budovy se však změny nedotknou. Podobně jako v Pardubicích se objeví nad kolejištěm nová lávka. Konkrétně místo zanedbaného podchodu u firmy Korado.



Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Zuřící řidič se vrhl na poslíčka s pizzou, který mu předtím vjel do cesty

Ilustrační snímek

Snaha o expresní doručení pizzy občas vede rozvozce ke stylu jízdy, který se spíše hodí na závodní okruh než na...



VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

VIDEO: Řidič zběsile ujížděl policii, na kolejích vůz otočil na střechu

Jízda bezohledného řidiče skončila v kolejišti.

Až dvousetkilometrovou rychlostí ujížděl policistům bezohledný třicetiletý řidič na Litomyšlsku. Jeho zběsilá jízda...

Zastupitel za ANO končí. Jurenka neřekl, že před lety podváděl

Nové logo Pardubického kraje.

Krajský zastupitel hnutí ANO a šéf kontrolního výboru Miroslav Jurenka se rozhodl rezignovat. Odchod mu doporučili...

Další z rubriky

Sejdeme se u soudu! Průšvihy politiků zaujaly filmaře, točí nový seriál

Průvodcem po aférách v seriálu Průšvihy první republiky bude herec Martin...

K některým dnešním praktikám v politice jakoby se jejich aktéři inspirovali událostmi před necelými sto lety. Tehdejší...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

Tisíce sportovců, ale i vědci, jdou dnes do akce. Park se otvírá

Olympijský park Pardubice

Minimálně dvanáct tisíc lidí, kteří si už pořídili hrací karty, mají dnešní datum vyznačené v kalendáři. Začíná totiž...

Najdete na iDNES.cz