Protihlukové zdi koridoru jitří emoce v České Třebové

  11:27aktualizováno  11:27
Více než stovka obyvatel České Třebové dorazila ve středu do sálu Národního domu, aby se dozvěděla, jak se bude modernizovat železniční uzel. Řada z nich vyjádřila nespokojenost s chystanými tři až pět metrů vysokými protihlukovými zdmi.

Tykačova ulice je jedním z míst v České Třebové, kde má pětimetrová zeď zastínit blízké rodinné domky. | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Lidé žijící poblíž železnice si na její hluk zvyknou. Potvrdil to i průběh veřejného představení projektu modernizace českotřebovského železničního uzlu, kde se přítomní bránili hlavně stavbě vysoké protihlukové zdi.

Zašumění obecenstva a výkřik „Ježíši Kriste!“ od obyvatelky Tykačovy ulice provázely například ukázku budoucí pět metrů vysoké a částečně prosklené zdi v této ulici. Nespokojené reakce vyvolávaly i další vizualizace druhé verze stěn, které projektanti v médiích zatím zveřejňovat nechtějí.

„Teď jste viděli, co jste snad ani vidět nechtěli. Atmosféra ve městě je rozjitřená hlavně kvůli protihlukovým stěnám, nestojíme o to, aby nám tady vznikla betonová hladová zeď,“ řekl vzápětí starosta Jaroslav Zedník.

Ten přítomné ujistil, že ze setkání vzejde zápis i s připomínkami obyvatel, který poslouží pro další jednání s investorem stavby a projektanty. A vyzval, aby obyvatelé své podněty zasílali v příštích týdnech a měsících na radnici.

Hradby uvnitř města nechceme

Lidé v sále poukazovali například na to, že je třeba kreativně hledat jiné metody, jak se vyhnout stavbě „hradeb“ uvnitř města. A to od návrhu tunelu, kolejnicových absorbérů hluku, tedy nízkých „sólových“ zídek podél jednotlivých kolejí, až třeba po příspěvky majitelům přilehlých domů na výměnu oken.

Ohlas vzbudil i návrh, když už zůstanou po modernizaci tratě i osobních vozů hlavními zdroji hlučnosti jen staré nákladní vozy, aby byly tyto co nejdříve z dopravy vyloučeny, popřípadě modernizovány. Tím by mohla zmizet nutnost stavět zdi.

Objevily se také obavy z případného výraznějšího „echo efektu“ z přilehlých kopců po dostavbě zdi. Anebo strach ze snížení atraktivity, a tím i ceny pozemků u trati - ovšem nechyběl i názor opačný, že po odstínění hluku může jejich cena vzrůst.

Zaznělo i několik potlesků, například po větě diskutéra, že „toto řešení je naprosto nepřijatelné a budu se bránit všemi prostředky“ či po zvolání staršího muže „od 28. srpna 1845 až dodnes hluk nikomu nevadil“.

Správce železniční cesty: Hluk je neúnosný

Projektanti ze společnosti SUDOP či zástupci investora Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vysvětlili, proč některé návrhy nepřipadají v úvahu. Zároveň poukázali na to, že Česká Třebová je výjimečná, a to v negativním slova smyslu.

„Z hlediska hlukové zátěže vyšla v rámci celé sítě SŽDC jako nejhorší místo. V mnoha případech je nadlimitní. Přitom pro stavbu zdí bude používán nejmírnější limit, který je k dispozici,“ řekl Bohumír Trávníček z oddělení životního prostředí SŽDC.

Investor stavby musí zajistit dodržování hlukového limitu 70 decibelů ve dne a 60 v noci. Bez jejich splnění ji nikdo nezkolauduje. Nejvyšší naměřené hodnoty nyní dosahují v noci 74 decibelů.

Protihlukové stěny od nádraží až k Parníku ovšem nejsou zdaleka jediným bodem budoucí proměny železničního uzlu, která by měla být zahájena v roce 2020 a dokončena o pět let později.

Dnes jsou na konci životnosti zabezpečovací a trakční vedení, mosty a podchody i propustky. Nevyhovující je většina nástupišť, starý železniční svršek i spodek vyžadují větší náklady na údržbu. To vše se změní.

Výpravní budovy se však změny nedotknou. Podobně jako v Pardubicích se objeví nad kolejištěm nová lávka. Konkrétně místo zanedbaného podchodu u firmy Korado.

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Na Pardubicku havaroval autobus se šedesáti lidmi, polovina má zranění

Na Pardubicku havaroval linkový autobus.

U Časů na Pardubicku odpoledne havaroval linkový autobus a převrátil se na bok do pole. Podle záchranné služby v něm...



Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...

Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Další z rubriky

Chrudim se blíží k největší změně od roku 1990, starostou bude Pilný z ANO

starosta Chrudimi Petr Řezníček

Stávající vedení Chrudimi skončí. Město pravděpodobně povedou dosud opoziční ANO a Chrudimáci společně s Piráty a ČSSD....

Povolební jednání v Pardubicích se vyhrotila, hraje se o všechno

Lídr pardubické ODS v komunálních volbách Karel Haas.

Co mohou jednotlivé partaje a jejich lídři při domlouvání budoucí rady města Pardubic ztratit, co chtějí získat a jaké...

Vrávorající otec vedl čtyřleté dítě k lékaři, skončil na záchytce

Městská policie Pardubice. Ilustrační foto.

Na silně opilého muže doprovázejícího malou holčičku narazili v úterý strážníci v pardubické ulicí Jahnova. Zjistili,...

Najdete na iDNES.cz