Opravovaný úsek začíná hned za koncem obce Časy.

Opravovaný úsek začíná hned za koncem obce Časy. | foto: Martin Švec, MAFRA

Stát opravuje poničenou silnici, i když ji časem bude kvůli D35 bourat

  • 11
Zbytečné plýtvání penězi, nebo nevyhnutelnost? To může člověka napadnout při pohledu na opravovanou spojnici Pardubic a Holic. Kompletní rekonstrukce silnice I/36 v úseku mezi obcemi Časy a Horní Ředice za více než 11 milionů započala počátkem dubna a již za zhruba dva týdny se po ní opět projedou řidiči.

Jenže stavební firma se pustila do opravy i v místě, kde silnice povede po mostě přes plánovanou dálnici D35, s jejíž výstavbou chtějí silničáři začít ještě koncem tohoto roku. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které opravu financuje, práce na celém úseku hájí.

„V současnosti opravovaný úsek silnice patří k nejhorším na síti silnic prvních tříd v Pardubickém kraji. Jeho stavební stav (výtluky, plošné rozpady, pokleslé okraje vozovky) mají negativní vliv na bezpečnost jízdy,“ uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.

Je pravda, že krajní úseky z Holic do Ředic i z Časů do Sezemic jsou oproti prostřední části spojnice po nedávných úpravách v perfektním stavu. Naopak míjení kamionů v mírné zatáčce na kraji lesa bylo na poničené silnici poměrně riskantní. V obci mají obavu, aby nový asfaltový „koberec“ nesváděl řidiče k rychlejší jízdě.

„Jakmile je někde nová silnice komplet, budou tam znovu jezdit jako blázni, takže kdyby před obcí díky neupravené části zpomalili, nebylo by to ke škodě,“ uvedla jedna z obyvatelek Časů Zdenka Hanyšová Celá.

S opravou silnice nicméně souhlasí. „Osobně dávám přednost bezpečnosti, ale pokud by kamiony mohly jezdit jinudy nebo kdyby všichni účastníci silničního provozu jezdili bezpečně s ohledem na stav silnice, asi bychom v úseku budoucího mostu se silnicí v nynějším stavu ještě vydrželi,“ dodala.

Silničáři zlikvidují i část úseku blíže k Holicím

Silničáři argumentují také tím, že D35 bude u Časů stát až za zhruba čtyři roky, a opravu proto bylo nutné provést dříve. Ovšem dle zkušeností z jiných staveb dálnic je zřejmé, že nové přeložky silnic nižších tříd se dokončují v předstihu než zbytek celé trasy.

Kromě úseku u Časů se bude cesta likvidovat i blíže k Holicím, kde stát počítá s vedením silnice I/36 i v jiné stopě, než v nyní opravované.

„Stavba má teprve územní rozhodnutí a bude dokončena v horizontu let 2021 - 2022. I po výstavbě částečné přeložky v úseku Časy - Ředice zůstane zachována více jak polovina současné trasy. V trase přeložky se těleso stávající komunikace využije částečně. A po nyní opravené silnici bude veden provoz minimálně čtyři roky. Po tuto dobu musí být zajištěný její vyhovující stavebně-technický stav,“ dodala mluvčí ŘSD Ledvinová.

K opravě silničáře opakovaně vyzýval odbor dopravy krajského úřadu i policie.