Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Loď Pionýr skončila roztrhaná na kusy. Potápěči se setkali s pamětníky

  14:03aktualizováno  14:03
Boris Gol z Pardubic spolu s kamarádem a potápěčem Zdeňkem Partynglem z Klatov byli organizátory expedice, která na konci loňského roku na bahamském souostroví nalezla a zdokumentovala vrak obchodní lodi M/S Pionýr. Ta se potopila jako jediná pod československou vlajkou za dob socialismu.

Technik a ve volném čase amatérský námořní badatel Boris Gol v roce 2008 nalezl nedaleko Cavtatu v Chorvatsku italský pancéřový křižník Giuseppe Garibaldi, v roce 2012 torpédovku T8 a v roce 2013 spolu se svými kolegy první československou obchodní loď parník S/S Arna, která se v roce 1928 potopila u španělských břehů.

Tentokrát vyrazil s potápěči Czech Diving Teamu pátrat po vraku československé obchodní lodi M/S Pionýr, která před 46 lety ztroskotala na rozhraní Atlantiku a Karibského moře u bahamského ostrova Mayaguana.

Fotogalerie

„Měli jsme velké obavy a také odpovědnost za deset lidí, ale podařilo se. Nikdo nám nevěřil, že tam skutečně vyrazíme, že seženeme na cestu peníze a že tam něco vůbec najdeme. Loď jsme našli a byli jsme prvními Čechy, kteří se na Mayaguanu od roku 1969 dostali. Dokonce jsme se setkali i s několika žijícími pamětníky celé události,“ řekl Boris Gol.

Přesto, že Arnu a Pionýra dělí od sebe 41 let, mají spoustu společného. Obě byly přibližně stejné délky 90 až 92 metrů, posádku tvořilo 29 námořníků a důstojníků, obě ztroskotaly najetím na podmořské skalisko chybou navigace. Na žádné z nich nikdo nezahynul a byly také jedinými loděmi, které se potopily pod československou vlajkou.

Pionýr, který vezl z kubánského přístavu Moa náklad manganu, kobaltu, žíněných matrací, rumu, a doutníků, najel za špatného počasí a po navigační chybě ve večerních hodinách na korálový útes u ostrova Mayaguana. Na záchranu uvízlé a poškozené lodi připlula československá loď Blaník, na kterou byl přeložen náklad a větší část posádky. Vzhledem k tomu, že dno lodi bylo hodně poškozené a neopravitelné, byl opuštěný Pionýr ponechán svému osudu. Mizerné počasí, prudké vlnobití a hurikány postupem času loď úplně roztrhaly.

Potápěči našli strojovnu i obě kotvy

Se špatným počasím, silným proudem a vysokými vlnami se potýkal i tým českých potápěčů a dokumentaristů.

Konec lodi Pionýr

Československá obchodní loď Pionýr ztroskotala na útesu tři míle od bahamského ostrova Mayaguana 6. srpna 1969 před 21. hodinou. Naštěstí nikdo z posádky nepřišel o život ani nebyl zraněn. Moře s lodí neustále tlouklo o útes, přibývalo prasklin a trhlin. Čtvrtý strojní důstojník Miroslav Vítek mohl přijít o život, když spadl do strojovny plné unikající nafty a mořské vody. Jeho nadřízeným a prvním strojním důstojníkem na Pionýru byl inženýr Miroslav Barták. Ten se po návratu do vlasti začal plně věnovat kariéře úspěšného humoristy, kreslíře a ilustrátora na volné noze. Po přeložení většiny nákladu zůstali někteří členové posádky na palubě celý měsíc, a protože jim byly odvezeny omylem i potraviny, žili na Pionýru jako trosečníci. Příběh nálezu jediných lodí ztroskotaných pod československou vlajkou - Arny a Pionýra - připravuje dokumentarista Petr Jančárek pro uvedení v České televizi. Expedice Czech Diving Teamu trvala od 24. listopadu do 6. prosince.

„První den jsme měli k dispozici dva jen šestimetrové čluny. Hloubka v místě potopení Pionýra byla necelých šest metrů, ale byl tam velmi silný spodní proud. Potápění z malé lodi v osmimetrových vlnách bylo hodně nebezpečné a složité. Vrak lodi byl za těch 46 let roztrhaný na malé, neforemné kousky rozeseté po velké ploše mořského dna. Přesto jsme měli štěstí a hned ten první den se nám podařilo nalézt stojan gyrokompasu pocházejícího z kormidelny lodi. Byl to obrovský úspěch,“ řekl námořní historik.

Druhý den pak našli jedinou větší část vraku. Tou byla skoro celá strojovna, včetně dvou bloků motorů, reduktoru a části lodní hřídele.

Po zbylé dny prohledávali úsek přibližně dvou námořních mil. Všude byly jen kousky neforemných plechů. „Nakonec jsme našli i obě obrovské kotvy, kotevní řetězy a kotevní vrátek. S výsledky pátrání jsme byli nadmíru spokojeni,“ dodal badatel.

Bahamy si lidé obvykle spojují s luxusními rezidencemi. Ostrov Mayaguana je jen velmi málo navštěvovaný. Na území 40 krát 5 kilometrů žije přibližně 350 převážně starých obyvatel. Badatele i filmaře samozřejmě potěšilo, že někteří na dobových fotografiích poznali sami sebe nebo své příbuzné. Dvěma z nich bylo 92 a 95 let. Na Čechoslováky, kteří se v srpnu 1969 na jejich ostrově nedobrovolně vylodili, a na to, jak jim pomáhali, si dobře pamatují.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec...
Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou...  celý článek

Tragédii připomíná pamětní deska u břehu Labe.
Přívoz na Labi v Mělicích se před sto lety stal osudným sedmi mužům

Bylo časné chladné ráno. Sedm mužů, členů rekviziční komise, se právě chystá pokračovat v obhlídce zásob mouky, brambor a obilí, tedy surovin vhodných pro...  celý článek

Miroslav Míkovec, ředitel Ekocentra Paleta v Pardubicích.
Zkusíme získat peníze od firem a dárců, říká nový šéf ekocentra Paleta

Ekocentrum Paleta je starší než Česká republika, vzniklo už v srpnu roku 1990. Jeho dlouholetý ředitel Jiří Bureš nedávno z funkce odstoupil. Nový šéf...  celý článek

Divine cosmetics s.r.o.
Asistent/ka prodeje

Divine cosmetics s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 20 000 - 22 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.